Jeden z najvýraznejších filmových počinov roka Dievča s ihlou vstúpil do slovenských kín. Historická dráma oceňovaného režiséra Magnusa von Horna, založená na skutočných udalostiach z Kodane zo začiatku 20. storočia, prináša strhujúci príbeh mladej robotníčky Karoline, ktorej život dramaticky zmení nechcené tehotenstvo a osudové stretnutie s tajomnou Dagmar. Výnimočné herecké výkony, podmanivá atmosféra a autentické spracovanie uchvátili divákov i kritikov po celom svete. Film získal nomináciu na prestížnu Zlatú palmu na festivale v Cannes a nomináciu na Zlatý glóbus, uchádzal sa o Oscara v kategórií najlepší medzinárodný film a z udeľovania Európskych filmových cien si odniesol dve ocenenia – za najlepšiu hudbu a výpravu.
„Dievča s ihlou je inšpirované skutočnými udalosťami okolo najkontroverznejšieho prípadu vrážd v dánskej histórii. Národná trauma, ktorá doposiaľ neprestáva rezonovať, nám aj dnes pripomína, čo znamená zatvárať oči pred hrôzami v spoločnosti,“ hovorí o svojom treťom dlhometrážnom filme švédsky režisér Magnus von Horn.
Snímka rozpráva temný, ale autentický príbeh mladej a chudobnej Karoline, ktorej krátky románik s riaditeľom továrne sa končí sklamaním. Keď sa opustená a tehotná ocitne bez práce, stretne charizmatickú Dagmar, ktorá ako jediná prejaví láskavosť a porozumenie. Vedie ilegálnu adopčnú agentúru a pomáha matkám hľadať náhradný domov pre nechcené deti. Keďže sa Karoline po pôrode nemá na koho obrátiť a nemá peniaze, vyhľadá Dagmar a ujme sa úlohy dojky. Medzi ženami vznikne silné puto, ale odhalenie šokujúcej pravdy o Dagmarinej práci nezostane bez následkov.
„V Dievčati s ihlou sa stretávame s chudobnou ženou žijúcou v podkroví a s princom na bielom koni, ktorý sa ukáže ako zbabelec. Rozprávka pre dospelých. Toto je štýl, ktorý sme sa rozhodli použiť na rozprávanie príbehu, ktorý sa stal veľmi, veľmi dávno, no zaoberá sa témou, ktorá je nám aj dnes veľmi blízka,“ dodáva režisér.
Magnus von Horn patrí k výrazným filmárom súčasnosti, ktorého diela dlhodobo rezonujú na prestížnych filmových festivaloch. Vo svojej tvorbe odvážne skúma tabuizované témy a temné stránky spoločnosti. Jeho filmy, medzi ktoré patria oceňované snímky Tu a potom (2015) či Pot (2020), sú divácky atraktívne najmä autentickým štýlom, silnou atmosférou a citlivým zobrazením komplikovaných medziľudských vzťahov.
O vizuálnu stránku filmu sa postaral oceňovaný poľský kameraman Michał Dymek. Dymek natočil film v expresionistickej čiernobielej estetike s vysokým kontrastom, ktorá diváka intenzívne vtiahne do pochmúrnej reality Kodane začiatku 20. storočia.
V hlavných úlohách sa predstavili oceňované dánske herečky Victoria Carmen Sonne ako zraniteľná, no odhodlaná Karoline a charizmatická Trine Dyrholm ako tajomná Dagmar, ktorá svojou zdanlivou láskavosťou skrýva temné tajomstvo. Ich pôsobivé, mnohovrstvové herecké výkony, ktoré s autentickosťou zachytávajú komplikované emócie a morálne dilemy postáv, si získali uznanie divákov aj filmových kritikov.
Zdroj: TS Anna Lazor
Zdroj foto: ASFK