Vždy má zmysel postaviť sa ťažkým časom čelom. Hoci aj s odhalenou hruďou. DPOH otvára výstavu fotografií Ladislava Bielika, ktorou svojim návštevníkom a divákom pripomenie inváziu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Násilný vojenský vpád pod vedením sovietskej armády na desaťročia zastavil vývoj v našej krajine, zvrátil demokratizačné reformy a zničil životy stovkám tisícom jej obyvateľov. Začala sa normalizácia, prenasledovanie, cenzúra, politické čistky, spoločnosť ovládol strach.
Aj Bratislava bola miestom, kam 21. augusta 1968 vtrhli tanky, aby zničili slobodu. Ladislav Bielik ich zachytil na svojej slávnej snímke Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom. Fotografia, ktorá sa stala ikonou nenásilného odporu a v roku 1968 bola zaradená do výstavnej kolekcie World Press Photo, zobrazuje stojaceho Bratislavčana Emila Galla pred tankom, ráno, v prvý deň okupácie. Vďaka zahraničným agentúram a médiám sa fotografia dostala do celého sveta a spolu s ňou aj obraz napadnutej zeme. Originálny negatív fotografie zo dňa, ktorý zásadne zmenil smerovanie našej krajiny bol dlhé roky ukrytý. V decembri 1989 ho syn Ladislava Bielika, Peter Bielik objavil spolu ďalšími negatívmi, v starom kufri v pivnici.
21.augusta 2024, symbolicky, v deň, kedy si pripomíname začiatok násilnej okupácie našej krajiny, bude v priestoroch DPOH umiestnená signovaná, originálna zväčšenina fotografie Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom. Peter Bielik ju daroval divadlu, aby mohla byť všetkým verejne prístupná. Fotografiu bude dočasne sprevádzať výstava ďalších 14 snímok Ladislava Bielika z cyklu August 1968 a diváci a návštevníci divadla si ju budú môcť pozrieť do konca októbra.
„V inscenácii Pozsony Dance Club som našiel oboch svojich rodičov Ladislava Bielika a Alicu Bielikovú. S nekompromisnou pravdivosťou sa mi ich príbehy vynorili v časti o okupácii z augusta 1968, ale aj v piesni Vivat Slovakia z roku 1994. Darovanie originálnej zväčšeniny fotografie Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom Divadlu Pavla Országha Hviezdoslava je mojím prejavom vďaky za poznanie a silné emócie, ktoré mi inscenácia priniesla,“ hovorí Peter Bielik.
Trvalé umiestnenie fotografie Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom v DPOH je spojené s crowdfundingovou zbierkou na platforme Donio, ktorej zámerom je získať od darcov a fanúšikov divadla financie na realizáciu inscenácie Bratislavské srdce o živote Bratislavčanky Alžbety Günterovej-Mayerovej. Výnimočná slovenská vedkyňa, historička umenia, pedagogička a priekopníčka ochrany pamiatok a múzejníctva, sa významným spôsobom zaslúžila o záchranu nášho kultúrneho dedičstva. Inscenácia Bratislavské srdce autorky Anny Gruskovej, v réžii Mariany Luteránovej, bude mať v DPOH premiéru v decembri 2024 a nadviaže na dramaturgickú líniu autorských hier o osobnostiach Bratislavy. V minulom roku uviedlo DPOH hru Pressburger Fight Club, o významnom Bratislavčanovi, Imrichovi Lichtenfeldovi, zakladateľovi obranného systému Krav Maga.
Mariana Luteránová: Nemožnosť porozumieť si, aj keď žijeme vedľa seba, je fascinujúca
„Vážim si, že Peter Bielik je ochotný spojiť slávnu fotografiu svojho otca s našim divadlom. Vážim si, že prečítal našu snahu prispieť k dôležitosti chápania slobody. Skúsenosť nás učí, že sloboda nie je zadarmo, treba ju brániť aj proti hlavniam tankov a robiť v jej mene i odvážne a zdanlivo vopred stratené veci. Keď sme našu kampaň ohlásili na sociálnych sieťach, boli sme opäť zavalení nenávistnými komentármi, ktoré spochybňovali hrdinstvo ľudí z augusta 68, relativizovali okupáciu. Ak sa v spoločnosti nezhodneme ani na elementárnych dejinných faktoch, tak sa nedokážeme zhodnúť ani základných hodnotových nastaveniach, ani na interpretáciách súčasných udalostí. Neviem, ako sa dá dostať z tejto nekonečnej králičej nory, v ktorej padáme stále hlbšie, vyššou rýchlosťou a stále sme nenarazili na dno. Viem len jedno, že kultúra a umenie nám môžu pomôcť prekročiť rubikon,“ hovorí riaditeľka DPOH Valeria Schulczová.
Ambíciou DPOH a zámerom jeho tvorcov je snaha pochopiť našu minulosť, nebáť sa za ňou obzrieť, konfrontovať ju, byť k nej kritický a nezatvárať pred ňou oči a nezabúdať na ňu pri pohľade do budúcnosti.
Podporte vznik inscenácie na stránke:
https://donio.sk/podporte-vznik-novej-inscenacie-dpoh
Zdroj: Dana Freyerová
Foto: Muž s odhalenou hruďou pred okupačným tankom ©Ladislav Bielik