Opatrenia, ktoré boli prijaté od 1. októbra 2020, znamenajú pre mnohé veľké kultúrne inštitúcie neuskutočniteľnosť podujatí. Už len samotných účinkujúcich by totiž bolo na scéne v niektorých prípadoch niekoľkonásobne viac. SND, Štátna opera a Slovenská filharmónia pozastavili predaj vstupeniek, ŠDKE mení dramaturgiu niektorých predstavení, aby pre divákov mohli hrať v komornom duchu.


Všetci vieme, akým obrovským problémom čelia v súčasnosti slobodní umelci pracujúci v kultúrnom sektore a nezávislé kultúrne priestory. S problémami však zápasia aj veľké inštitúcie spadajúce pod Ministerstvo kultúry SR. Po chaotickom, zmätočnom trojdňovom maratóne plnom rozporuplných informácií bolo aj po prijatí následných ústupkov zrejmé, že veľké produkcie si nebudú môcť dovoliť realizovať predstavenia. Hoci sa napríklad premiéra opery Aida do tretice šťastlivo podarila v oboch septembrových termínoch – v novembri roku 2019 sa nemohla uskutočniť pre opravy javiska vo veľkej sále opery a baletu novej budovy SND a 13. marca 2020 pre zatvorenie divadla z dôvodu pandémie, tak, ako ju s veľkou slávou odpremiérovali, ďalej ju pre divákov nebudú môcť uvádzať. Až do odvolania. Len inscenačný tím, všetci tvorcovia, speváci, hudobníci, ktorí sa podieľajú na tejto veľkovýpravnej inscenácii, sú v počte vyše 260.


Na prvé vyhlásenia v médiách vedenie SND zareagovalo pozastavením predaja vstupeniek a vyhlásením generálneho riaditeľa Petra Kováča: „Vážení návštevníci, milí priatelia divadla, rešpektujúc informácie kompetentných orgánov o zrušení všetkých hromadných podujatí vrátane kultúrnych si vás dovoľujme informovať, že SND pozastavuje predaj vstupeniek na predstavenia všetkých troch umeleckých súborov na nasledujúce obdobie. Vývoj situácie monitorujeme, čakáme na oficiálne stanovisko a o ďalšom vývoji budeme promptne informovať.“ Stanovisko SND pokračuje vyhlásením generálneho riaditeľa: „Nemôžeme tvrdiť, že by boli rozhodnutia pre nás neočakávané. Osobne ma mrzí, že podľa všetkého budú od 1. októbra zakázané všetky kultúrne podujatia, vzhľadom na skutočnosť, že doteraz nemáme potvrdený jediný prípad nákazy počas predstavenia či koncertu. Zatiaľ sa však nezatvárajú fitnescentrá, plavárne a väčšina škôl, v ktorých je nebezpečenstvo nákazy porovnateľné, ak nie väčšie. Pevne verím, že to pre nás neznamená koniec sezóny a že epidemiologickú situáciu sa podarí v najbližších týždňoch či mesiacoch opäť dostať pod kontrolu. Sme však pripravení prejsť znovu do online priestoru, ak nám to rozhodnutie Úradu verejného zdravotníctva SR a prípadné zavedenie núdzového stavu umožnia,“ povedal Peter Kováč, generálny riaditeľ SND v čase, keď ešte nebola udelená výnimka pre 50 ľudí. Aký by to však malo význam pre také veľké divadlo? Pre sály s kapacitou 900 alebo 700 ľudí?


V súvislosti s pozastavením predaja vstupeniek sa vynára aj ďalšia otázka. Tak ako počas prvej vlny nastal masívny výpadok z príjmov tržieb z vstupeniek, obdobná situácia nastane aj v druhom polroku. Situáciu ohľadom navýšenia dotácií teda bude musieť riešiť Ministerstvo kultúry SR aj v týchto prípadoch. A to je ďalšie nabaľovanie problémov pre našu prvú scénu, otázne je, ako sa s tým vysporiada jej zriaďovateľ.


Demi-sólista Baletu SND Glen Lambrecht. Foto: Peter Brenkus

Rovnako je nemysliteľné, aby za takýchto podmienok fungoval Balet SND. Už začiatkom októbra sa konečne súbor plánoval na javisko vrátiť. Pre tanečníkov je publikum nesmierne podstatné – zvlášť po takej dlhej, covidovej prestávke. Postupne sa opäť snažili dostať do kondície, vedenie Baletu SND pripravilo dramaturgický plán na novú sezónu pozostávajúci z populárnych hitov a jednej premiéry – Popolušky, ktorú prerušila pandémia. Vo vzduchu teraz visí otáznik, ako ďalej súbor, ktorý tvoria najmä zahraniční tanečníci, vôbec udržať pokope. Je vôbec možné nájsť pre mladých, aktívnych umelcov, pre ktorých je kontakt s publikum taký dôležitý, motiváciu? V čase prvej vlny pandémie dokázali fungovať, akoby zázrakom, mimoriadne aktívne v online priestore. Dokonca, baletný majster a choreograf Igor Holováč vytvoril pre tanečníkov niekoľko choreografií – v mesiacoch, kedy už bolo možné skúšať v divadle. Otázkou však je, dokedy sa dá byť „väzňom“ v online priestore – bez javiska a ľudí v hľadisku, ktorých umelci tak bytostne potrebujú? A hlavne, nečudujme sa, ak sa nám kvalitný súbor začne pomaly rozpadať. 25. septembra skončil svoje pôsobenie v Balete SND demi-sólista Glen Lambrecht. V Slovenskom národnom divadle pôsobil nielen ako tanečník, ale aj ako choreograf počas štyroch sezón. Môžeme sa len domnievať, čo bolo za jeho odchodom. S určitosťou vieme, že to neboli zlé vzťahy. Súbor funguje ako jedna veľká rodina – tanečníci sa mali vždy radi a keď sa po pandémii po dlhých mesiacoch odluky stretli, mali obrovskú radosť…

Édith Piaf, foto: Zdenko Hanout

Predstavenia ruší aj banskobystrická Štátna opera, ktorá pre svojich priaznivcov zverejnila oznam už 28. septembra: „Vážení priatelia a návštevníci Štátnej opery, vzhľadom na súčasnú situáciu spojenú s opatreniami proti šíreniu koronavírusu na Slovensku sa predstavenia v Štátnej opere rušia. Toto nariadenie platí do odvolania a z tohto dôvodu pozastavujeme aj predpredaj vstupeniek na naše predstavenia.“

Prvou baletnou premiérou aktuálnej sezóny Štátneho divadla Košice bude inscenácia o výnimočnom ruskom tanečníkovi a choreografovi Rudolfovi Nurejevovi. Foto: Joseph Marčinský

Očakávalo by sa, že ŠDKE sa ocitne v podobnej situácii – bude musieť pozastaviť predaj vstupeniek, aj keď zamestnanci divadla v súčasnosti čelia vážnejším problémom. V deň vytúženej premiéry činohernej inscenácie Borodáč alebo Tri sestry, 25. septembra, museli premiéru aj všetky predstavenia, ktoré sa mali odohrať počas ďalších desiatich dní, zrušiť. V divadle totiž bola zaznamenaná nákaza koronavírusom – importovaná cez rodinné kontakty. Krízový štáb rozhodol, že z preventívnych dôvodov všetci zamestnanci, u ktorých nie je nevyhnutná prítomnosť na pracovisku, budú pracovať formou home office, respektíve umelci budú na domácom štúdiu a podstúpia tak nevyhnutnú dobrovoľnú domácu izoláciu. Ako sa na tlačovej besede vyjadril generálny riaditeľ ŠDKE Ondrej Šoth, divadlo je v stabilnej finančnej situácii. Predstavil novú koncepciu, nových riaditeľov súborov aj dramaturgický plán. Ako nám prezradil generálny riaditeľ, o pozastavení predaja vstupného neuvažujú, v týchto dňoch v divadle rozhodujú o zmenách dramaturgických plánov. „Keďže sme otestovali na vlastné náklady všetkých zamestnancov divadla, všetci, ktorí boli negatívni, môžu chodiť do práce a skúšať za dodržania prísnych hygienických opatrení. Nastavíme si novú dramaturgiu predstavení, ktoré budú v komornej zostave interpretovať divákom diela svetových autorov.“

Nový šéfdirigent Slovenskej filharmónie Daniel Raiskin. Foto: Ján Lukáš

Do online priestoru sa sťahuje aj Slovenská filharmónia. Potom, čo bol renomovaný festival Bratislavské hudobné slávnosti zrušený a ponechali iba zopár komorných koncertov, vyzeralo to nádejne aj s filharmonikmi. Tí sa predstavili s novým šéfdirigentom, Danielom Raiskinom, mimoriadne energickým svojráznym umelcom s osobitým prístupom k hudobnému dielu aj k hudobníkom. Beethovenovu Osudovú symfóniu so Slovenskou filharmóniou uviedol odchovanec petrohradskej hudobnej inteligencie tak, že v poslucháčovi zanechala hlbokú stopu. Vzbudil nádej, že sa začína nová sezóna a nová éra, ktorá sa však jediným rozhodnutím zrušila. S takou energiou a vervou, akou začala, aj skončila. Dnes už so zúfalstvom na sociálnych sieťach čítame oznam Slovenskej filharmónie: „Vážení návštevníci, dovoľujme si vás informovať, že vzhľadom na aktuálne vyhlásenie Ústredného krízového štábu o navrhovanom zrušení hromadných podujatí od 1. 10. 2020 pozastavuje Slovenská filharmónia predaj vstupeniek na nasledujúce koncerty. Po zverejnení oficiálneho stanoviska a príslušného usmernenia vás budeme ďalej informovať. Vybrané koncerty vám z Koncertnej siene sprostredkujeme v priamom prenose na stream.filharmonia.sk a FB SF. Veríme, že v najbližšom období sa epidemiologická situácia zlepší a opäť sa spoločne stretneme na koncertoch v priestoroch Slovenskej filharmónie. Návštevníkom, ktorí majú zakúpené vstupenky na koncerty, ktoré sa v nasledujúcom období neuskutočnia, bude vrátené vstupné. Ďakujeme za porozumenie.“

Krátke zamyslenie na záver: Porozumenie? Osobne si myslím, že toho porozumenia zo strany publika aj zo strany umelcov už bolo viac než dosť. Zažívame akési zvláštne déjà vu, ktoré pripomína situáciu z marca. Tiež sa to všetko začalo pozastavením predaja vstupeniek. Zatvorením divadiel, koncertných sál, kín a všetci sme sa tejto situácii pokorne prispôsobili. Tentoraz je akosi netypicky, zo strany autorít, ponechané minimum – hodené omrvinky pre zhrbenú mamku Pôstkovú. Nie, nepatrím medzi ľudí, ktorí sa vysmievajú z koronavírusu alebo odmietajú rúška, naopak. V kultúrnom priemysle však pracujú desiatky tisíce ľudí a mnohí z nich si „neškrtli“ celých sedem (!!!) mesiacov. Samozrejme, doposiaľ pre nich štát nedokázal nájsť efektívnu pomoc. Ak hovoríme o štátom podporovaných kultúrnych inštitúciách, aj tie už melú z posledného. Nehovoriac o ľudskom faktore – pretože ak pokoru z prvej vlny začne striedať skepsa, máte, milé štátne autority problém. Je na zamyslenie sa kompetentných, či sa v našom štáte kultúra vôbec nachádza na chvoste alebo už za tým chvostom dávno skončila a ignorujeme ju natoľko, že ani na ňu nedovidíme. Cielene a bezohľadne.

Výber z nových opatrení účinných od 1.10. 2020
Aktuálne opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, ktoré sú účinné dnešným dňom, od 1. októbra 2020 až do odvolania, sa napokon od pôvodne avizovaných, zmenili. Ešte v pondelok, 28.9. premiér spoločne s hlavným hygienikom tvrdili, že hromadné podujatia dostanú absolútnu stopku, bez výnimky, napokon pod tlakom cúvli a udelili výnimku, takže opatrenia účinné dnešným dňom budú vyzerať nasledovne:
– Hromadné podujatia bude možné organizovať do 50 osôb, vrátane organizátorov. V prípade kultúrnych alebo športových podujatí platí, že ak počet osôb vystupujúcich v mene organizátora (napríklad účinkujúci, športovci, organizačný tím) presiahne počet 50, podujatie sa môže uskutočniť, avšak bez prítomnosti obecenstva.
– Prevádzky divadelných, hudobných, filmových a iných umeleckých predstavení sú povinné obmedziť predaj vstupeniek tak, že medzi obsadenými miestami ostane jedno miesto neobsadené, pričom sekvencia obsadenia miest musí v radoch alternovať (šachovnicové sedenie), alebo tak, že je zabezpečené sedenie v každom druhom rade. V týchto priestoroch sa zakazuje konzumácia jedál alebo nápojov.
– Organizovanie hromadných podujatí sa okrem prevádzok verejného stravovania po novom zakazuje i v ubytovacích zariadeniach
– Všetkým fyzickým aj právnickým osobám sa zakazuje usporadúvať spoločenské podujatia, ako sú svadobné oslavy, oslavy iného charakteru, plesy, kary, stužkové slávnosti a podobne.
– Pri účasti na verejnom hromadnom podujatí a pri príchode a odchode z priestorov hromadného podujatia bude organizátor povinný zabezpečiť dodržiavanie rozostupov 2 m medzi osobami. To neplatí pre osoby žijúce v spoločnej domácnosti, partnerov, osoby vykonávajúce športovú činnosť, umelcov vykonávajúcich umeleckú činnosť, osoby sediace v hľadisku podujatí, osoby školiace voči osobám školeným, a iné osoby, ak z účelu hromadného podujatia vyplýva, že tento rozostup medzi zúčastnenými osobami nie je možné dodržať.

Spracovala: Zuzana Vachová
Zdroj foto: Aida – Zdenko Hanout, ŠDKE – Joseph Marčinský, Slovenská filharmónia – Ján Lukáš, Balet SND – Peter Brenkus, Édith Piaf – Zdenko Hanout

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno