V utorok 30. januára 2024 sa v Slovenskej filharmónii uskutoční úvodný koncert cyklu Stará hudba. V Malej sále SF sa predstaví súbor pre starú hudbu Il Cuore Barocco s umeleckým vedúcim Petrom Zelenkom a sopranistkou Michaelou Kuštekovou. Koncert sa začne o 19.00.
Súbor Il Cuore Barocco (Barokové srdce) je zoskupenie mladých hudobníkov, ktorí sa venujú historicky poučenej interpretácii hudby obdobia baroka a klasicizmu. Hrajú na repliky dobových nástrojov, používajú dobové ladenia a poznatky čerpajú najmä z dobových rukopisov a traktátov. Súbor vznikol v roku 2010. Program utorkového v Slovenskej filharmónii je zostavený z diel dvoch barokových majstrov – Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händla. Medzi oboma skladateľmi bolo pevné priateľské puto, čo dokazuje ich vzájomná korešpondencia. Na úvod koncertu zaznie Ouvertúra TWV55:e10 Georga Philippa Telemanna. Z Händlovej tvorby súbor predstaví kantátu Agrippina condotta a morire, HWV 110, ktorá je hudobným zobrazením príbehu matky rímskeho cisára Nera, ktorú na smrť odsúdi vlastný syn. Hudba zachytáva Agrippininu cestu na popravisko. Skladateľ ju skomponoval v rokoch 1707-1708 a prvýkrát zaznela v paláci kardinála Ruspoliho v Ríme. Vystrieda ju skladateľove Concerto č. 3 G dur HWV 314, plné virtuóznych pasáží pre flautu a husle.
Sopranistka Michaela Kušteková je jedným z najvýraznejších zjavov mladej speváckej generácie. Spev študovala na konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar PodkamenskejBezačinskej a v štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (JeanPaul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, JeanFrancois Lombard). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch − 2004, 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A.Dvořáka v Karlových Varoch − 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu(2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell‘ Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017).
V roku 2013 vystúpila ako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte. Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka (Dvořák: Rusalka). Naštudovala tu radu rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale), Iolanta (Čajkovskij: Iolanta), Zemfira (Rachmaninov: Aleko), Nedda (Leoncavallo: Komedianti), Mařenka (Smetana: Prodaná nevěsta) a zúčastnila sa aj koncertného turné v Japonsku. Od roku 2019 patrí k stálym sólistom tejto scény. Michaela bola pozvaná stvárniť rolu Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) aj do pražskej Štátnej opery a účinkovala aj v pražskom Národnom divadle v postave Xenie (Mussorgskij: Boris Godunov). Ako členka operného štúdia v Opéra national de Lyon sa predstavila ako Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka) a neskôr tu dostala príležitosť vystúpiť ako hosť v svetovej premiére opery Benjamin, derniére nuit francúzskeho skladateľa Michela Tabachnika v postave Asje Lacis. Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide, v úprave R. Wagnera) a dostala aj príležitosť vystúpiť v postave Lišky Bystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v Brnenskom Národnom divadle. V septembri 2023 debutovala v Slovenskom národnom divadle ako Milena (Suchoň: Svätopluk). Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácií starej hudby, naštudovala postavy ako napr. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (Domenico Sarro: Didone abbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu (Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Ethos, Festival pour l’humanité, Bach for all či All improviso.
Obsadenie:
Michaela Kušteková – soprán
Il Cuore Barocco:
Mária Posch – baroková priečna flauta
Peter Zelenka, Adam Szendrei – barokové husle
Ivan Bečka – baroková viola
Michal Raitmajer – barokové violončelo
Jonas Carlsson – kontrabas
Martin Gedeon – čembalo
Jakub Mitrík – teorba
Zdroj: Martina Tolstova, tlačová tajomníčka Slovenskej filharmónie
Foto: titulná: Marcel Plavec