Roman Polák je jedným z najuznávanejších slovenských divadelných režisérov. V októbri sa na pódiu Divadla Lab opäť objaví jeho adaptácia Čechovova, Čajka. Príbeh o osobných potrebách, umenia a dezilúziách lásky začína emocionálne nabitou skladbou a uvedie nás do sveta trpkej komédie. 

Skladba od Nicka Cave-a & The Bad Seeds udá tóninu celému predstaveniu. Je aj akousi predzvesťou neľahkého povznesenia sa nad akýmkoľvek z osudov, ktoré sledujeme 150 minút (s prestávkou). Pieseň „O Children“ zároveň ponúka istú trpkosť či až jemnú zúfalosť. Rovnaký pocit prevláda u väčšiny postáv hry – je to láska, to zvláštne slovo, ktoré človeka núti byť stále lepším, uznávanejším, viditeľnejším, iným. Čo ak to, čo si myslíme, že je láska, je iba obyčajný úlet? Aj tie najfatálnejšie následky začínajú drobnosťami bežného života. Aj o tom je inscenácia Romana Poláka, Čajka


Košťa Trepľov píše, aby zažiaril pred svojou láskou Ninou Zárečnou. Jeho mama, Irina, má však ku všetkému čo povedať a tým všetku pozornosť zakaždým strhne na seba. V snahe vylepšovať diela svojho syna si neuvedomuje ublíženia, ktoré Košťa nesie ťažko; jeho hry sú často odsúdené, či nedopozerané. Máša sa rozhodne, že radšej nebude ľúbiť. Svoj žiaľ spolu s Medvedenkom splachujú vodkou. Nina Zárečná sa čochvíľa zamiluje do priateľa Košťovej mamy, mĺkveho spisovateľa. Čajka ako dôkaz náklonnosti, žiaľ, nestačí. 


Čajka sa pohráva s tragikomickým vyznením mnohých situácií. Zatiaľ čo sa smejeme z jednej strany pódia, postava na tej druhej už tuší tragiku situácie. Príbeh nám pomaly odhaľuje, čo všetko sa za úsmevom skrýva, čo robíme, keď sme šťastní, nešťastní, zamilovaní, odlúčení. A že rozhodnutia, ku ktorým dospejeme, môžu mať aj vážne dôsledky. Láska je silným hybným prvkom v príbehu o mladých ľuďoch a ich predstavách. Intenzívne prežívanie nám neponúka len hudba a dej, no aj herecké obsadenie, ktoré sa snaží čo najvernejšie sprostredkovať emócie, v závere hry až zúfalosť a šok. V predstavení hrajú študenti či už absolventi VŠMU: Anna Magdaléna Hroboňová, Filip Pavuk, Jakub Somora, Ivana Kološová, Adam Hilek aj Kristína Koblišková a Eva Gribová, a ďalší. Aj vďaka nim sa naplní boľavý pocit a slová úvodnej skladby „pass me that lovely little gun, my dear, my darling one“ už nemusia zaznieť.


Inscenácia Čajka bola v programe zatiaľ posledného ročníka divadelného festivalu Dotyky a spojenia v Martine, kde sa potešila hojnej účasti. 


Divadelný festival Dotyky a spojenia zaznamenal rekordnú návštevnosť

Režisér Román Polák v minulosti pôsobil na postoch riaditeľa Činohry SND, aj ako umelecký šéf Slovenského komorného divadla v Martine. Za réžiu získal niekoľko ocenení na Slovensku a v zahraničí; je držiteľom štyroch cien DOSKY. V Divadle Astorka Korzo 90´ fungoval ako interný režisér. V súčasnosti je vedúcim katedry divadelnej réžie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.  

Čajka. Kristína Koblišková, Jakub Somora. Foto: Divadlo Lab.

Tvorcovia 

Preklad  Dana Lehutová

Réžia  Roman Polák

Úprava  Roman Polák

Dramaturgia  Roberta Chrťanská 

Scéna  Natália Mináriková

Kostýmy  Daniela Mesárošová 

Svetelný dizajn  Natália Mináriková

Obsadenie 

Irina Arkadinová  Kristína Koblišková/Eva Gribová 

Piotr Sorin  Márk Mezőszállási

Nina Zárečná  Bianka Šutičová/Ivana Kološová  

Iľja Šamrajev  Adam Hilek/Martin Pallay  

Polina  Petra Dubayová

Máša  Anna Magdaléna Hroboňová

Boris Trigorin  Jakub Somora/Filip Pavuk

Konštantín Trepľov  Adam Hilek/Martin Pallay 

Jevgenij Dorn  Lukáš Herc

Medvedenko  Jakub Somora/Filip Pavuk

Jakov  Richard Hainc, Adrian Hudák, Marián Kužma, Mário Mačíčák   

Foto: Divadlo Lab.

 

 

 

Spracovala redakcia MojaKultúra.sk 

Foto: Divadlo LAB 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno