November už tradične patrí v Bratislave fotografii. 34. ročník Mesiaca fotografie bude o prírode a o duši.
Mesiac fotografie sa svojim dvom hlavným témam – prírodnému dedičstvu a duševnému zdraviu – venuje v sekciách Svetové prírodné dedičstvo a Vojdi do prázdna. “O svetovom prírodnom dedičstve musíme hovoriť neustále, možno viac než o kultúrnom dedičstve. Bez uchovania prvého nemôže byť druhé. Preto sme za centrálnu tému 34. ročníka Mesiaca fotografie zvolili tému ochrany biodiverzity, podporu väčšej citlivosti voči dôsledkom klimatickej zmeny. Skladbu tohto programového bloku sme postavili nielen na apokalyptických dôsledkoch antropocénu, ale zahrnuli sme aj diela autorov, ktorí prebúdzajú u diváka povedomie a schopnosť údivu nad zázrakmi prírody,” uviedol riaditeľ Mesiaca fotografie Václav Macek.
Téme duševného zdravia je venovaná sekcia Vojdi do prázdna. “Zvolená téma reaguje na dnes čoraz citeľnejší spoločenský problém,” pokračuje riaditeľ festivalu. “Našou ambíciou je vyvolať pocit spolupatričnosti s tými, ktorí prechádzajú podobnými problémami ako hrdinovia autorov.”
Na tému duševného zdravia odkazuje aj plagát, fotografia Alexandry Keselicovej zo série Inkurzie, ktorú pripravila s fotografkou Lenou Jakubčákovou v roku 2022 pre galériu Koniareň v Trebišove. Pochádza zároveň z rozsiahlejšieho cyklu (s pracovným názvom “Rusínsky popart“), v ktorom sa Keselicová venuje archívu po svojom otcovi Jozefovi Keselicovi a jeho špecifickému umeleckému potenciálu. Ten je predmetom jej doktorandskej práce na Fakulte umení v Košiciach. “Konkrétna fotografia použitá na plagáte je z projektu s mojou pedagogičkou a dlhoročnou priateľkou Lenou, ktorá sa na nej aj nachádza. V tejto sérii sme sa stretli preto, že obe podnikáme výpravy do dvoch opustených domov: Lena do viac ako storočného domu v Henckovciach na Gemeri a ja do domu z 80-tych rokov, ktorý sa nachádza vo Svidníku. No tentoraz sme si domy a role vymenili, resp. každá z nás sa v tom „svojom“ dome ocitla ako objekt fotografovania a v „nesvojom“ dome ako fotograf. Tento materiál sme zároveň prepojili s fotografiami, ktoré tam samy dlhé roky tvoríme. Obe sme s týmito domami späté, sú pre nás dôležitým archívom, múzeom, kde na nás, ako kurátor výstavy Erik Sikora alias Džumelec hovorí, pôsobí ľudská prázdnota, ale aj plnosť vecí. Jeho slovami: snažíme sa zachytávať nie to, čo vidí[me], ale to pôsobenie, ten odtlačok. Inkurzia by mohla byť opakom exkurzie. Mohlo by to byť vchádzanie do svojho vnútra, do hĺbok, vhľad. Ako z fotenia vzhľadu fotiť vhľad? Ako fotiť nevidené a nevyslovené?“
34.Mesiac fotografie sa začína 4. novembra, v Bratislave bude otvorených 28 výstav, ktoré doplnia výstavy slovenských fotografov v Budapešti, vo Viedni či v Berlíne. Festival doplnia aj sprievodné podujatia – súťaž fotografických kníh, workshopy, diskusie, masterclassy, prezentácie nových fotografických publikácií a filmové projekcie.
Informácie o 34. Mesiaci fotografie nájdete už aj na www.mesiacfotografie.eu.
Zdroj, plagát: Mariana Jaremková, PR manažérka Mesiaca fotografie