Miniséria Adolescence, ktorú môžu diváci a diváčky sledovať od polovice marca na Netflixe, si získala veľkú medzinárodnú pozornosť, jednak pre mimoriadne aktuálnu tému neznášanlivosti voči ženám, ale aj pre netradičné technické spracovanie.
Násilie páchané na ženách, ktorého sa dopúšťajú mladí chlapci v Spojenom kráľovstve, doviedlo anglického herca Stephena Grahama k myšlienke nakrútiť miniseriál, ktorý by reflektoval znepokojujúce dianie na školách po celom svete, Slovensko nevynímajúc. Podľa slov Grahama, ako jedného z tvorcov Adolescence, motívom nebolo vytvoriť kriminálny seriál o vražde, alebo o dieťati, ktorého matka je závislá na alkohole a otec násilník. Cieľom bolo vyrozprávať príbeh, pri ktorom by si aj milujúci rodičia pomysleli, že sa niečo podobné pokojne môže stať aj u nich doma.
Synopsa minisérie Adolescence: Trinásťročný chlapec Jamie čelí obvineniu z vraždy spolužiačky. O objasnenie zločinu sa snažia vyšetrovatelia, psychologička aj chlapcovi rodičia. Dospelí sa postupne ponárajú do sveta detí, ktorý je na ich veľké prekvapenie zmietaný vlnou mizogýnie, šikany a sexuálneho ponižovania.
Média dlhodobo poukazujú na problém neznášanlivosti voči ženám a dievčatám, ktorá sa šíri ako novodobý trend. Miniséria okrajovo spomína aj Andrewa Tatea a jeho desivý vplyv na generáciu mladých chlapcov, avšak tvorcovia sa nesnažia problém zachytiť cez fakty, akých sú média dnes plné. Precíznou filmárskou prácou vyrozprávali zamyslenia hodný príbeh detí a ich rodičov, pričom jedinečné je aj technické spracovanie minisérie.
Zaujímavosti zo zákulisia Adolescence
Nie je už žiadnym tajomstvom, že jednotlivé epizódy série Adolescence boli nakrútené na jeden nepretržitý záber. Na každú epizódu si tvorcovia určili desať pokusov, z ktorých mali vybrať vždy ten najlepší. Nie všetko však išlo podľa plánu. Zatiaľ čo pre prvú epizódu bol zvolený záber č.2, pre druhú epizódu bol vyhovujúci až záber č.13, pre tretiu epizódu záber č.11 a pri poslednej štvrtej epizóde boli podľa Netflixu tvorcovia spokojní až so záberom č.16.
Medzi hlavných tvorcov seriálu Adolescence patria okrem scenáristu Jacka Thornea aj herec Stephen Graham a režisér Philip Barantini, ktorí spolupracovali na oceňovanej snímke Bod varu (2021) z prostredia hektickej reštauračnej kuchyne. Režisér ju nakrútil tiež so zámerom urobiť film na jeden záber. Podarilo sa a kameraman Matthew Lewis vtedy získal za svoju prácu cenu BIFA. Herec Stephen Graham si v oboch projektoch zahral významné roly. V Bode varu sa predstavil ako šéfkuchár, v sérii Adolescence ako otec chlapca Jamieho obvineného z vraždy.
Owen Cooper, predstaviteľ hlavného hrdinu menom Jamie, má len 15 rokov a účinkovanie v seriáli Adolescence bolo jeho vôbec prvou hereckou skúsenosťou. Zaujímavé je, že ako prvú zo všetkých epizód filmári nakrútili epizódu č.3, ktorá sa takmer celá odohráva v jednej miestnosti a počas 52 minút zachytáva rozhovor medzi Jamiem (Owen Cooper) a jeho psychologičkou (Erin Doherty). V príbehu Jamie zažíva emocionálne výkyvy a v istých momentoch sa voči psychologičke správa až tak agresívne, že žena pociťuje fyzické ohrozenie, hoci je od chlapca podstatne staršia. Scenár od herca Owena Coopera vyžadoval agresívny prejav, ktorý jeho osobnosti nie je blízky. Počas nakrúcania chlapca premohli emócie a upokojiť sa ho podarilo až režisérovi Barantinimu, ktorý pre The Guardian vysvetlil, ako si Coopera vzal na rozhovor mimo pľacu.
V zábere z tretej epizódy, ktorý bol pre seriál použitý, už bol herec Cooper unavený a neubránil sa zívnutiu, na čo herecká kolegyňa Erin Doherty promptne zareagovala improvizovanou replikou: “Nudím ťa?”, a tým prinútila improvizovať aj mladého Owena. Následne sa obaja veľmi rýchlo dokázali vrátiť k dialógom, ktoré boli v scenári a záber tak nemusel byť prerušený.
Úspešnosť záberov v ďalších častiach seriálu už nezáviseli len od hereckej práce, ale aj od technického zabezpečenia, koordinácie štábu a celkového plánovania. Kamera sa pravidelne presúvala z rúk jedného kameramana do rúk druhého, operátori ju museli pripevňovať na rôzne technické zariadenia, od žeriavov, špeciálne upravených áut až po dron, vďaka čomu mohla byť akcia kontinuálne snímaná hoci sa vnútorná kompozícia záberov prudko menila. Vďaka takejto koordinácii mohli filmári kameru presúvať plynulo z exteriéru do interiéru a naopak, alebo ju preniesť v krátkom čase aj o niekoľko kilometrov ďalej bez toho, aby musel byť záber prerušený.
Policajná stanica, kde bol Jamie vypočúvaný, bola zhotovená pre účely seriálu, aby cesta z domu Millerovcov nebola príliš dlhá a postavy sa mohli presunúť na stanicu v potrebnom čase. Škola, v ktorej sa nakrúcala druhá epizóda je naopak skutočná a komparz v nej hrali skutoční žiaci.
Častejšie než herci boli za nepodarené zábery zodpovedné technické zlyhania. Kameraman Matthew Lewis v rozhovore pre Variety opísal niekoľko frustrujúcich situácií: nakrúcanie prvej epizódy prerušil napríklad výpadok svetiel, kedy sa celý priestor ponoril do tmy. Spomenul si aj na momenty, kedy narazil s kamerou do steny, alebo sa stabilizátorom zachytil o zárubňu dverí, čo spôsobilo len sekundové trhnutie obrazu. Takéto zábery už boli nepoužiteľné a celá akcia sa musela zakaždým opakovať. Jeden z najťažších momentov nastal, keď bolo nahrávanie tretej epizódy takmer na konci a vtedy prestalo fungovať zaostrovanie kamery.
Aby sa šance na pokazené zábery čo najviac znížili, členovia štábu sa prezliekali za komparzistov, takže ak by sa v nejakom momente nechtiac objavili pred kamerou, boli by menej nápadní.
Aj použitie špeciálnych vizuálnych efektov malo pri tvorbe svoje miesto, hoci len s obmedzeniami. V momente, keď sa kamera nachádza v budove školy (druhá epizóda), vyzerá to, akoby sa dostala von cez sklenenú tabuľu okna. V skutočnosti však sklo v okennom ráme nebolo a kameru si cez okno podali dvaja operátori. Okenné sklo bolo do záberu pridané digitálne v postprodukcii.
Posledným minútam seriálu kraľuje herec Stephen Graham, ktorého výkon zanecháva po skončení seriálu silný emocionálny dojem. Aby boli hercove slzy ešte uveriteľnejšie, do priestoru detskej izby, kde sa scéna odohráva, pripevnili tvorcovia na skrinku fotku hercovej skutočnej rodiny s odkazom: “Sme na teba hrdí, milujeme ťa, ocko.” V obraze je viditeľný moment, kedy si herec odkaz všimol a dojal ho natoľko, že uchvátení tvorcovia tento posledný záber použili v seriáli.
Spracoval Matúš Trišč
Zdroj foto: Netflix