Poslucháči klasickej hudby sa môžu v najbližších dňoch a týždňoch tešiť na festival Pro musica nostra. Putovný festival sa dostane do troch regiónov: žilinského, trnavského i prešovského a na programe budú nielen domáci umelci, ale aj špičkoví zahraniční interpreti z Francúzska, Maďarska, Českej republiky, Poľska a Škótska.
Piaty ročník tohto obľúbeného festivalu sa začne v Žilinskom kraji v termíne od 10. – 18. júna. Pro musica nostra Thursoviensi sa bude konať v deviatich historických pamiatkach Žilinského kraja. Kysucké Nové Mesto, Gbeľany, Rajec, Kotešová, Čadca, Predmier, Bytča, Strečno a Orlové, program otvorí vokálny súbor Corvina Consort z Maďarska v kostole v Kysuckom Novom Meste, kde zaznejú diela majstrov polyfónnej hudby 16. storočia.
„V roku 2018 sme sa začali v spolupráci so Slávkou Ferencovou a miestnymi aktérmi kultúrneho života v regiónoch venovať šíreniu klasickej hudby. Začali sme pripravovať koncerty po architektonicko-historických pamiatkach, začali sme v Žilinskom kraji festivalom Pro musica nostra Thursoviensi, potom sme pokračovali na Šariši a postupne sa ozývali ďalší aktéri, prizývali sme k festivalu, ktorý putuje po jednotlivých krajoch a regiónoch, nových partnerov. Ide o šírenie klasickej hudby, ale aj o oživenie a zviditeľnenie architektonického dedičstva, či už sakrálnych alebo svetských priestorov a prepojiť ho s klasickou hudbou,“ uviedol Igor Valentovič, riaditeľ Hudobného centra.
Po piatich rokoch organizátorom pribúdajú noví partneri, čo bol aj zámer festivalu, aby Hudobné centrum iniciovalo a posilňovalo zdravý lokálpatriotizmus a oživenie pamiatok v spojení s hodnotnou hudbou, kvalitnými interpretačnými výkonmi: „Aby ľudia nezabudli na kultúrne dedičstvo, ktoré v minulosti bolo živé v kostoloch, kaplnkách, kaštieľoch, kúriách i zámkoch a ďalších objektoch, ktoré sú príťažlivé a dávajú nám možnosť pripomenúť si históriu,“ uviedol riaditeľ HC.
Klasickú hudbu budú diváci počuť aj v priemyselných pamiatkach. „Máme priestory, kde sa pozeráme do histórie 500 – 600 rokov spätne, zaznieva v nich lokálna hudba liturgická, v barokových kaštieľoch, kúriách, zámkoch sa snažíme predstavovať hudbu barokovú a v novších, predovšetkým industriálnych pamiatkach uvádzame hudbu 20. storočia.“
Aktuálny program festivalov priblížila Slávka Ferencová, manažérka festivalov, ktorá uviedla, že každý z festivalov sa koná pod záštitou predsedu vyššieho územného celku a jednotlivé kraje finančne na podujatia prispievajú. Zúčastnené mestá a obce, majitelia a správcovia pamiatok taktiež finančne alebo organizačne participujú na realizácii koncertov. Čo sa týka dramaturgie, organizátori sa vždy snažia prispôsobiť program danému objektu. „Vo svetských pamiatkach a kaštieľoch sa snažíme o zaradenie svetskej hudby, v chrámoch a kostoloch prezentujeme sakrálnu hudbu. Stará hudba je realizovaná v najstarších objektoch a hudba 20. storočia je zaradená do industriálnych pamiatok. Snažíme sa skĺbiť audiovizuálny zážitok s konkrétnou pamiatkou. Niektoré z programov, predovšetkým zahraničné, sú zaraďované do všetkých troch festivalov,“ spresnila Slávka Ferencová.
Okrem troch zmienených festivalov v júni Hudobné centrum pripravuje na jeseň ďalšie dve podujatia v Košickom a Banskobystrickom kraji, na ktorých sa podieľajú dva samosprávne kraje. Ku všetkým festivalom pripravujú 150-stranový bulletin, aby si ľudia mohli prečítať informácie o hudbe, aká znie. Zároveň požiadali o spoluprácu historika umenia Petra Kresánka a výtvarníka Igora Cvacha, ktorí robia kunsthistorických sprievodcov po objektoch. Návštevníci teda dostanú plnohodnotné informácie o objektoch, v ktorých sa aktuálne nachádzajú. „Miestni ľudia tieto podujatia berú ako istú poctu k ich priestoru, k ich životu, či už sa koncert odohráva v kaplnke alebo nejakom kostolíku a teší nás, že koncerty sú plne navštevované. Miestni to považujú za udalosť,“ uviedol riaditeľ Hudobného centra Igor Valentovič.
Ako doplnila Slávka Ferencová, okrem prezentácie klasickej hudby sa im podarilo rozvinúť aj cestovný ruch v pamiatkach, kde sa koncerty konajú. „Stáva sa nám, že v rámci jedného ročníka prichádzajú na koncerty stále tí istí ľudia. Festivaly už majú svoje publikum – stretávame sa s ľuďmi, ktorí cez deň navštívia pamiatky a okolie a večer prídu na kultúrny program spojený s koncertom klasickej hudby. Snažíme sa aj zviditeľniť tie-ktoré objekty, pretože často tie pamiatky, v ktorých sa koncerty konajú, sú v súkromných rukách a nie sú prístupné verejnosti, sú len na komerčné účely. A toto je príležitosť, aby aj miestni obyvatelia alebo návštevníci z okolia, mali možnosť pozrieť si pamiatky.“ Organizátorom sa ozývajú aj ďalší zástupcovia samospráv, správcovia pamiatok a farári, ktorí chcú byť zaradení do festivalového programu. Festivaly robia zároveň osvetu, keďže mnohé koncerty znejú na miestach, kde klasická hudba znie zriedka, dokonca často vôbec. „Je to pozitívne, pretože často za nami po koncertoch chodia nadšení ľudia, ktorí nikdy do kontaktu s klasickou hudbou neprišli, pretože v ich obciach a mestách sa počas celého roka koncerty neorganizujú, sú odkázaní iba na program v televízii,“ podotkla Slávka Ferencová, ktorá doplnila, že veľkým obmedzením pre organizátorov je, že v žiadnom z objektov sa nenachádza klavír. Z toho plynú aj limity, že nemôžu organizovať klavírnu komornú hudbu, no v programe sa nachádza mnoho netradičných nástrojových kombinácií – spev, gajdy, trúbka a akordeón, harfa…
Pro musica nostra Thursoviensi ponúkne deväť koncertov, okrem spomínaného úvodného večera, ktorého hosťom bude vokálny súbor Corvina Consort z Maďarska, to bude poľsko-škótsky komorný súbor Celtic Triangle v Kostole sv. Ladislava v Rajci ( pondelok 12. 6.), zo zahraničia prídu aj ďalší interpreti: v utorok 13. 6. v Gotickom kaštieli v Kotešovej vystúpi duo mladých Francúzov – trubkárka Lucienne Renaudin Vary a akordeonista Féliciena Bruta. V Kostole sv. Bartolomeja v Čadci bude v stredu 14. 6. znieť program zostavený z diel Antonia Vivaldiho, Františka Ignáca Antonína Tůmu ale i hudbou dávnych období inšpirovanými dielami Ottorina Respighiho a Benjamina Brittena v podaní českého komorného súboru Barocco sempre giovane.
Trúbkar Vladimír Rejlek a organista Vít Havlíček z Českej republiky ponúknu publiku v Kostole sv. Gallusa v Predmieri vo štvrtok 15. 6. program z diel majstrov polyfónie 17. a 18. storočia, ako Johann Sebastian Bach, Georg Philippe Telemann, Marc-Antoine Charpentier… Záverečný koncert 5. ročníka festivalu Pro musica nostra Thursoviensi si budú môcť diváci vypočuť v nedeľu 18. 6. na nádvorí kaštieľa Gino Park Palace v Orlovom. V podaní Komorní filharmonie Pardubice s dirigentom Stanislavom Vavřínkom zaznejú veľkolepé orchestrálne skladby: predohra k opere Tancredi Gioachina Rossiniho, Symfónia č. 3 Es dur op. 55 Eroica Ludwiga van Beethovena a Koncert pre kontrabas a orchester č. 2 h mol Giovanniho Bottesiniho. Sólového partu sa zhostí vynikajúci slovenský kontrabasista pôsobiaci na svetových zahraničných pódiách Roman Patkoló.
Piaty ročník obľúbeného festivalu klasickej hudby v Žilinskom kraji
Ďalší z festivalov – 2. ročník Pro musica nostra Tyrnaviensi prinesie do Piešťan, Smoleníc, Voderád, Lančára, Cífera-Pácu, Hlohovca a Trnavy sedem zaujímavých programov v podaní domácich umelcov ale i hostí z Francúzska, Maďarska, Českej republiky či Poľska. Milovníci klasickej hudby v Trnavskom kraji sa môžu tešiť na pestrú paletu diel svetových autorov od baroka až po súčasnosť.
Medzinárodný festival klasickej hudby po roku opäť zavíta do Trnavského kraja
Organizátorom sa už dnes ozývajú umelci z rôznych krajín, že by chceli účinkovať na festivaloch – nielen z okolitých krajín, ako je Česko či Maďarsko, ale napríklad aj Anglicka.
Medzinárodný festival klasickej hudby Pro musica nostra Sarossiensi 2023 sa uskutoční počas ôsmich júnových dní v čarovných priestoroch kaštieľov a kostolov na rôznych miestach Prešovského kraja: Fintice, Petrovany, Zborov, Brežany, Fričovce, Hanušovce nad Topľou, Hermanovce a Prešov budú hostiť umelcov z Francúzska, Škótska, Poľska, Maďarska, Českej republiky a Slovenska.
Piaty ročník obľúbeného festivalu klasickej hudby v Prešovskom kraji
Barokovo-klasicistický kaštieľ v Petrovanoch bude dejiskom koncertu pražského súboru Collegium Marianum, ktorý sa venuje uvádzaniu často neznámej hudby 17. a 18. storočia, najmä českých a v strednej Európe pôsobiacich autorov. Imitácie zurčiaceho potoka, bzukot hmyzu, pieseň pastiera, výjav letnej búrky… momentky, ktoré transformoval do hudby cyklu Štvoro ročných období benátsky génius Antonio Vivaldi. V Kostole sv. Žofie v Zborove zaznie v sobotu 17. 6. toto dielo spolu s nemenej známym Bolerom Mauricea Ravela v komornom prevedení Mucha Quartet. K vizualizácii zhudobnených výjavov prispeje pantomímou Vlado Kulíšek. Jedinečný drevený kostolík – Gréckokatolícky chrám sv. Lukáša v Brežanoch bude v nedeľu 18. 6. hostiť poľsko-škótsky komorný súbor Celtic Triangle. Výber skladieb z Levočského pestrého zborníka a iných anonymných zbierok zo 16. storočia, ale i diela skladateľov veľkých mien ako Jean Philippe Rameau, Antonio Vivaldi, Angelo Conti či Ludwig van Beethoven, zaznie aj v Péchy Castle Hermanovce v stredu 21. 6. v zaujímavých úpravách v podaní čembalistky Agi Ferienčíkovej a cimbalistky Enikö Ginzery. V prešovskej Konkatedrále sv. Mikuláša bude záverečný koncert v podaní Bratislavského chlapčenského zboru.
Organizátori sa snažia, aby boli koncerty z dramaturgického hľadiska pestré – či už sú to koncerty komorné v menšom obsadení, ale aj väčšie orchestrálne telesá, koncerty inštrumentálne, vokálno-inštrumentálne, zborové – zámerom je ukázať širokú paletu a zázemie klasickej hudby, ktoré je podľa slov riaditeľa Hudobného centra nekonečné.
Spracovala Zuzana Vachová