Tridsať rokov po vzniku ikonického filmového hnutia Dogma 95 sa skupina piatich dánskych a švédskych filmárov a filmárok rozhodla oživiť ideu a vytvoriť nový manifest – DOGMA 25. V reakcii na digitálnu dobu a závislosť na algoritmoch sa zrodilo hnutie, ktoré je umeleckou výzvou a kultúrnym povstaním proti masovosti a kultúre konzumu.

Iniciátorkou Dogmy 25 je dánsko-egyptská režisérka May el-Toukhy, známa filmom Srdcová kráľovná (2019) a prácou na seriáli The Crown (2016 – 2023). K nej sa pridal režisér Milad Alami, režisérky Annika Berg, Isabella Eklöf a vizuálny umelec Jesper Just


Svoj manifest pätica umelcov a umelkýň definuje ako „záchrannú misiu a kultúrne povstanie“. Ide o radikálnu reakciu na súčasný stav kinematografie, v ktorej dominujú digitálne technológie, predvídateľné formáty a snahy urobiť z filmu konzumný produkt. Hnutie si kladie za cieľ brániť ľudskú nedokonalosť, jedinečnosť a vklad vo filme.


Dogma 25, ktorú jej zakladatelia predstavili na festivale v Cannes, získala aj podporu dvoch najvýznamnejších predstaviteľov pôvodnej Dogmy 95 – Thomasa Vinterberga (Rodinná oslava – 1998) a Larsa von Triera (Idioti – 1998). Veteráni dánskeho filmu vyjadrili podporu novému manifestu s odkazom, že zatiaľ čo Dogma 95 vznikla v čase mieru ako revolta proti uniformite, Dogma 25 reaguje na svet plný neistoty a vojny. 


Dogma 95 bolo hnutie v histórii kinematografie, v ktorom sa filmári zaviazali dodržiavať prísne pravidlá s cieľom zjednodušiť tvorivý proces a tvoriť autentickejšie a pravdivejšie filmy. Nový manifest tieto pravidlá aktualizuje pre rok 2025. 


Celé znenie manifestu:

DOGMA 25 je kolektív filmárov založený v Kodani na jar 2025. Naším deklarovaným cieľom je zachovať originalitu kinematografie a možnosť tvoriť film podľa vlastných predstáv.

Úloha režiséra sa čoraz viac redukuje na úlohu projektového manažéra, film sa redukuje na komoditu a publikum na spotrebiteľov. Experimentálnu prax potláča strach z riskovania, ktorý dusí umelecké skúmanie a tlmí jedinečné umelecké hlasy. Keď sú filmy iba realizované a nedovolíme im organicky sa vyvíjať, hrozí, že sa umelecká forma stane funkčnou, poslušnou a teda irelevantnou.

Vo svete, kde sa formálne filmy založené na algoritmoch a umelom vizuálnom výraze stávajú populárnymi, je naším poslaním postaviť sa za nedokonalú, ale hodnotnú a výraznú ľudskú stopu. Presadzujeme nekompromisné a nepredvídateľné a bojujeme proti silám, ktoré sa snažia zredukovať filmové umenie na spracovaný spotrebný tovar.

Znížením rozsahu produkcie zabezpečujeme, že každý člen tímu bude mať úzky vzťah k filmu a jeho posolstvu. To posilní vzájomnú dôveru a pocit kolektívnej zodpovednosti za film a jeden za druhého. Umožní nám to tiež zachovať flexibilitu, ktorá je nevyhnutná pre to, aby bol tvorivý proces dynamický a intuitívny, a nie čisto výkonný.

Oslavujeme DOGMU 95, všetkých filmárov, ktorí prišli pred nami, a tých, ktorí prídu po nás. Spoločne bránime umeleckú slobodu ako štít proti bezvýznamnosti a bezmocnosti. DOGMA 25 je záchranná misia a kultúrne povstanie.

Aby sme chránili a zachovali to, čo nám je drahé, týmto sa podriaďujeme neochvejnému a nezlomnému súboru pravidiel s názvom: SĽUB CUDNOSTI.

SĽUB CUDNOSTI: Sľubujem, že sa podriadim nasledujúcemu súboru pravidiel, ktoré vypracovala a potvrdila DOGMA 25:

  1. Scenár musí byť originálny a ručne napísaný režisérom. Sami seba nútime písať scenár ručne, aby sme pestovali ten druh intuície, ktorá najvoľnejšie prúdi zo sna a je prenášaná cez ruku na papier.
  2. Aspoň polovica filmu musí byť bez dialógov. Trváme na filmovom prístupe, pretože veríme vo vizuálne rozprávanie príbehov a máme vieru v obecenstvo.
  3. Internet nemôže byť použitý v žiadnej fáze tvorivého procesu. Zaväzujeme sa, že filmy budeme produkovať s využitím skutočných ľudí v našej fyzickej realite – a nie v digitálnej realite preplnenej algoritmami.
  4. Financovanie prijmeme iba bez podmienok týkajúcich sa zmeny obsahu. Preberáme zodpovednosť za udržanie nízkych rozpočtov, aby si tím tvorcov ponechal konečné slovo vo všetkých umeleckých rozhodnutiach.
  5. Za kamerou nesmie byť viac ako 10 ľudí. Zaväzujeme sa k úzkej spolupráci s cieľom vybudovať dôveru a posilniť našu spoločnú víziu.
  6. Film sa musí natáčať tam, kde sa príbeh odohráva. Film ako umelecká forma sa stáva umelým a generickým, keď zobrazujeme priestor v umelom svetle.
  7. Nesmieme používať mejkap ani manipulovať s tvárami a telami, pokiaľ to nie je súčasťou príbehu. Rovnako ako sa snažíme zachovať autentickosť miesta, chceme zobraziť aj ľudské telo bez filtra. Oslavujeme ho – aj s bradavicami a všetkým ostatným.
  8. Všetko, čo súvisí s produkciou filmu, musí byť prenajaté, požičané, nájdené alebo použité. Zaväzujeme sa k tvorbe filmov s použitím už existujúcich predmetov a zriekame sa ahistorickej a sebadeštruktívnej kultúry konzumu.
  9. Film musí byť natočený maximálne za jeden rok. Zdržiavame sa akýchkoľvek zdĺhavých procesov, ktoré bránia kreatívnemu toku.
  10. Vytvárajte film, akoby bol váš posledný.



Spracoval Matúš Trišč

Foto: Idioti, r. Lars von Trier (1998), Zdroj: Aerofilms 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno