Tridsať rokov po vzniku ikonického filmového hnutia Dogma 95 sa skupina piatich dánskych a švédskych filmárov a filmárok rozhodla oživiť ideu a vytvoriť nový manifest – DOGMA 25. V reakcii na digitálnu dobu a závislosť na algoritmoch sa zrodilo hnutie, ktoré je umeleckou výzvou a kultúrnym povstaním proti masovosti a kultúre konzumu.
Iniciátorkou Dogmy 25 je dánsko-egyptská režisérka May el-Toukhy, známa filmom Srdcová kráľovná (2019) a prácou na seriáli The Crown (2016 – 2023). K nej sa pridal režisér Milad Alami, režisérky Annika Berg, Isabella Eklöf a vizuálny umelec Jesper Just.
Svoj manifest pätica umelcov a umelkýň definuje ako „záchrannú misiu a kultúrne povstanie“. Ide o radikálnu reakciu na súčasný stav kinematografie, v ktorej dominujú digitálne technológie, predvídateľné formáty a snahy urobiť z filmu konzumný produkt. Hnutie si kladie za cieľ brániť ľudskú nedokonalosť, jedinečnosť a vklad vo filme.
Dogma 25, ktorú jej zakladatelia predstavili na festivale v Cannes, získala aj podporu dvoch najvýznamnejších predstaviteľov pôvodnej Dogmy 95 – Thomasa Vinterberga (Rodinná oslava – 1998) a Larsa von Triera (Idioti – 1998). Veteráni dánskeho filmu vyjadrili podporu novému manifestu s odkazom, že zatiaľ čo Dogma 95 vznikla v čase mieru ako revolta proti uniformite, Dogma 25 reaguje na svet plný neistoty a vojny.
Dogma 95 bolo hnutie v histórii kinematografie, v ktorom sa filmári zaviazali dodržiavať prísne pravidlá s cieľom zjednodušiť tvorivý proces a tvoriť autentickejšie a pravdivejšie filmy. Nový manifest tieto pravidlá aktualizuje pre rok 2025.
Celé znenie manifestu:
DOGMA 25 je kolektív filmárov založený v Kodani na jar 2025. Naším deklarovaným cieľom je zachovať originalitu kinematografie a možnosť tvoriť film podľa vlastných predstáv.
Úloha režiséra sa čoraz viac redukuje na úlohu projektového manažéra, film sa redukuje na komoditu a publikum na spotrebiteľov. Experimentálnu prax potláča strach z riskovania, ktorý dusí umelecké skúmanie a tlmí jedinečné umelecké hlasy. Keď sú filmy iba realizované a nedovolíme im organicky sa vyvíjať, hrozí, že sa umelecká forma stane funkčnou, poslušnou a teda irelevantnou.
Vo svete, kde sa formálne filmy založené na algoritmoch a umelom vizuálnom výraze stávajú populárnymi, je naším poslaním postaviť sa za nedokonalú, ale hodnotnú a výraznú ľudskú stopu. Presadzujeme nekompromisné a nepredvídateľné a bojujeme proti silám, ktoré sa snažia zredukovať filmové umenie na spracovaný spotrebný tovar.
Znížením rozsahu produkcie zabezpečujeme, že každý člen tímu bude mať úzky vzťah k filmu a jeho posolstvu. To posilní vzájomnú dôveru a pocit kolektívnej zodpovednosti za film a jeden za druhého. Umožní nám to tiež zachovať flexibilitu, ktorá je nevyhnutná pre to, aby bol tvorivý proces dynamický a intuitívny, a nie čisto výkonný.
Oslavujeme DOGMU 95, všetkých filmárov, ktorí prišli pred nami, a tých, ktorí prídu po nás. Spoločne bránime umeleckú slobodu ako štít proti bezvýznamnosti a bezmocnosti. DOGMA 25 je záchranná misia a kultúrne povstanie.
Aby sme chránili a zachovali to, čo nám je drahé, týmto sa podriaďujeme neochvejnému a nezlomnému súboru pravidiel s názvom: SĽUB CUDNOSTI.
SĽUB CUDNOSTI: Sľubujem, že sa podriadim nasledujúcemu súboru pravidiel, ktoré vypracovala a potvrdila DOGMA 25:
- Scenár musí byť originálny a ručne napísaný režisérom. Sami seba nútime písať scenár ručne, aby sme pestovali ten druh intuície, ktorá najvoľnejšie prúdi zo sna a je prenášaná cez ruku na papier.
- Aspoň polovica filmu musí byť bez dialógov. Trváme na filmovom prístupe, pretože veríme vo vizuálne rozprávanie príbehov a máme vieru v obecenstvo.
- Internet nemôže byť použitý v žiadnej fáze tvorivého procesu. Zaväzujeme sa, že filmy budeme produkovať s využitím skutočných ľudí v našej fyzickej realite – a nie v digitálnej realite preplnenej algoritmami.
- Financovanie prijmeme iba bez podmienok týkajúcich sa zmeny obsahu. Preberáme zodpovednosť za udržanie nízkych rozpočtov, aby si tím tvorcov ponechal konečné slovo vo všetkých umeleckých rozhodnutiach.
- Za kamerou nesmie byť viac ako 10 ľudí. Zaväzujeme sa k úzkej spolupráci s cieľom vybudovať dôveru a posilniť našu spoločnú víziu.
- Film sa musí natáčať tam, kde sa príbeh odohráva. Film ako umelecká forma sa stáva umelým a generickým, keď zobrazujeme priestor v umelom svetle.
- Nesmieme používať mejkap ani manipulovať s tvárami a telami, pokiaľ to nie je súčasťou príbehu. Rovnako ako sa snažíme zachovať autentickosť miesta, chceme zobraziť aj ľudské telo bez filtra. Oslavujeme ho – aj s bradavicami a všetkým ostatným.
- Všetko, čo súvisí s produkciou filmu, musí byť prenajaté, požičané, nájdené alebo použité. Zaväzujeme sa k tvorbe filmov s použitím už existujúcich predmetov a zriekame sa ahistorickej a sebadeštruktívnej kultúry konzumu.
- Film musí byť natočený maximálne za jeden rok. Zdržiavame sa akýchkoľvek zdĺhavých procesov, ktoré bránia kreatívnemu toku.
- Vytvárajte film, akoby bol váš posledný.
Spracoval Matúš Trišč
Foto: Idioti, r. Lars von Trier (1998), Zdroj: Aerofilms