„Na aktuálnom albume Hanka Gregušová originálne zúročila všetko, čo cíti v gospeloch, soule, R&B, ale aj jazzovom mainstreame,“ píše pre náš portál v recenzii renomovaná muzikologička, prof. Yvetta Kajanová.

S veľkou nádejou pozerajú všetci slovenskí priaznivci najmä na posledný album Hanky G: Universal Ancestry (no label/vlastný náklad 2021, 2747-002-2). Nahrala ho s americkými hudobníkmi, ocenenými Grammy Awards – Shedrick Mitchell, Rodney Kendrick, James Hurt – klavír, Nathaniel Townsleybicie nástroje, ďalej sú to Rashaan Carter, David  Ginyard – bass, Taru Alexander – bicie nástroje… Hanka G žila v detstve na púšti Gobi so svojimi rodičmi-geológmi, čo bolo dôležité pre vnímanie pocitu slobody, odrážajúcej sa v improvizácii. Vyniká robustným hlasom so silou vo všetkých polohách, sýtu farbu hlasu prirovnávajú recenzenti k Mahalii Jackson (Ján Hocek, promo video), čo je veľká pocta.


Universal Ancestry, titulná strana bulletinu, reprofoto.

Je schopná improvizovať v rôznych harmonických súvislostiach, ktoré cíti aj vtedy, keď by sa iní speváci stratili. Potvrdzuje tak, že je dobrou pokračovateľkou intencií jej mentorky, Cassandry Wilson. V improvizáciách sa dostáva do bitonálnych súvislostí (As you Are). V intenzite krásne tvoreného plného tónu ide až do improvizačnej bravúry gradačných polôh, kde spolu s celým ensemblom improvizuje cez melodické dlhé tóny vo vysokých polohách. To je znak muzikantského perfekcionizmu, pretože sa do hlasu musí oprieť technicky silou a výrazom.


Originálne tak zúročila všetko, čo cíti v gospeloch, soule, R&B, ale aj jazzovom mainstreame. Spája prístup speváčiek pop music Whitney Houston, gospelovej speváčky Tramaine Hawkins, jazzovej speváčky Betty Carter, Abbey Lincoln do jazzovej podoby. Od gospelu tu prechádzajú k be bopu v jazzovej skladbe Throw it Away, kde excelujú Rashaan Carter, Antoine Roney, Rodney Kendrick, James Hurt. Hanka G je tu rovnocenným partnerom všetkých inštrumentalistov.


Hanka Gregušová s kapelou, reprofoto: bulletin albumu

Na albume sa prepája sila afroamerického dedičstva s krehkými motívmi 3 slovenských ľudových piesní, Tancuj, tancuj, vykrúcaj, A ja taká dzivočka, Zaspievalo vtáča, avšak ako melodické nápevy ľudových piesní synteticky včlenených do gospelovej melódie. Slovenské melódie sa tak dostávajú do úplne nových súvislostí, A ja taká dzivočka poňali americkí jazzmeni ako ostináto, vaudevillový popevok v minstrelských show. Tancuj, tancuj, vykrúcaj je takmer nespoznateľná téma nebyť slovenského textu, avšak v mood atmosfére prináša až erotický nádych.


Zaspievalo vtáča otvára fujarový úvod Veroniky Víťazkovej, kde sa smútok stredoslovenských muzík dostáva v sprievode Jamesa Hurta na fender piane do blue mood nálady afroamerických gospelov (lydický mód Hanky G tu Hurt vníma ako molovú stupnicu). Sú tu skvelé improvizácie jazzových inštrumentalistov jemne vložené do gospelového dedičstva, čím je tento album skutočne jedinečný. Nie nadarmo sa volá Universal Ancestry („Univerzálny pôvod“), pretože odkazuje na spoločné túžby všetkých ľudí po slobode, láske, veď smútok a radosť prežívame všetci rovnako. Všetky ľudské emócie sú zjednotené na muzikantskom základe.

 

 

Yvetta Kajanová

Zdroj foto: Hanka Gregušová, archív, titulná foto: Antonio Porcar Cano

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno