Počas tohto víkendu nás čaká prehliadka britského filmu, slávnostný otvárací koncert 100. sezóny v Slovenskom národnom divadle, ale aj mnoho filmových noviniek, koncertov a divadelných predstavení.


FILMY:


FILMOVÉ PREMIÉRY:
Daphne, réžia: Peter Mackie Burns
Hrajú: Emily Beecham, Geraldine James, Tom Vaughan-Lawlor, Osy Ikhile, Sinead Matthews, Ritu Arya, Karina Fernandez…
Volá sa Daphne, má 31 rokov, je Londýnčanka. Je krásna, šikovná a nádejná šéfkuchárka. Rušné dni, hektické noci, priatelia, milenci – to všetko sú vítané rozptýlenia popri neustálom a plazivom pocite, že jej život sa nejako zasekol…


Beats, réžia: Brian Welsh
Hrajú: Laura Fraser, Amy Manson, Kevin Mains, Rachel Jackson, Gemma McElhinney
Rok 1994, malomesto v strednom Škótsku. Najlepších kamarátov Johnnoa a Spannera spája pevné puto. Teraz sa na prahu dospelosti ich životné cesty rozdelia. Johnno sa sťahuje za lepším životom a Spanner musí čeliť neistej budúcnosti na vlastnú päsť…


Hodinárov učeň, réžia: Jitka Rudolfová
Hrajú: Jana Plodková, Jaroslav Plesl, Václav Neužil ml., Viktor Preiss, Dana Droppová, Michal Balcar, Miroslav Krobot…
Rozprávka o hrátkach osudu, ktorá zastupujú tri sudičky: bratia Rodovoj a Rodovít a ich sestra Lichoradka. Je to príbeh o láske, chamtivosti, ľudskej malosti, ale tiež o šikovnosti a odvahe hodinárskeho učňa Urbana…

Skutok sa stal, réžia: Barbora Berezňková
Dokumentárny film Skutok sa stal ponúkne pohľad a mapovanie slovenskej minulosti cez konkrétny príklad najväčšej spoločenskej kauzy 90-tych rokov cez príbeh troch kamarátov – Oskara Fegyveresa, Róberta Remiáša a Petra Tótha…

Stehlík, réžia: John Crowley
Obsadenie: Ansel Elgort, Sarah Paulson, Aneurin Barnard, Finn Wolfhard, Nicole Kidman, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Luke Kleintank, Jeffrey Wright, Denis O’Hare, Ashleigh Cummings, Oakes Fegley…
Emotívny príbeh mladého chlapca podľa románu Donny Tartt, ktorý bol ocenený prestížnou Pulitzerovou cenou, je modernou odyseou o dozrievaní, prvých láskach a lúčení sa s nevinnosťou…

Spitfire, réžia: David Fairhead, And Palmer
Hrajú: Charles Dance
Hovorilo sa o ňom, že je to dokonalá krása. Lenže táto krása vedela zabíjať. Dokument Spitfire rozpráva impozantný, veľký príbeh o vízii, odhodlaní a odvahe, o lietadle, ktoré vzniklo zo súťaživosti v období, keď sa schyľovalo k vojne, jeho kvalita sa ocenila v boji a stalo sa jednou z najslávnejších stíhačiek na svete…

TIP REDAKCIE:
Bollywood festival, sobota 14. septembra 2019, Kino Mladosť
Prvýkrát sa bude v kine Mladosť konať Bollywood festival venovaný indickému filmu. Filmový festival je súčasťou druhého indického festivalu v Bratislave.

HUDBA:
Alice Cooper, nedeľa 15. septembra, INCHEBA, 20:00
Kráľ hororových show a krstný otec shock-rocku príde vyraziť dych s novou šou Ol Black Eyes is Back Tour 2019. Koncert, ktorý bude zároveň oslavou 5-tych narodenín rádia Anténa rock, vypukne v nedeľu 15. septembra 2019 v bratislavskej Incheba Expo aréne.

Návrat do reality, sobota 14. septembra 2019, Kulturák, 18:00
Po lete nás do reality zavedú tri punk-rockové formácie:
Curlies (CZ) – cirkus punk
New Village Gang – psychobilly/punkabilly
Friday Whiskey – glam rock

Hudba z Marsu, sobota 14. septembra 2019, Letné kúpalisko Iuventa – Mičurin 19:00
Hudba z Marsu vznikla v roku 1996 očakávajúc s prichádzajúcim 21. storočím nástup kozmického veku. Kozmický vek nenastal, ale kapela napriek tomu zostáva na orbite už 22 rokov. Za ten čas stihla zahrať viac ako 1000 koncertov (Pohoda, Colours of Ostrava, SunRock Belgium…) a vydať 6 albumov (1998 – Supervýlet, 2001 – Cosmodisc, 2005 – Trávnice, 2009 – Idoli, 2010 – Orchester z Marsu, 2017 – Sonda).
Album Trávnice považujú viacerí hudobní kritici a mnohí fanúšikovia za prelomový. Unikátnym spojením slovenského folklóru s poprockom predbehol dobu minimálne o jednu dekádu. Hudba z Marsu operuje s mnohými hudobnými štýlmi: punk, reggae, ska, britpop, disco, house, drum`n`bass, folk, ethno, worldmusic, čardáš atď. Jej balansovanie medzi popom a alternatívou sa dá označiť aj ako indie pop.
Jadro kapely zostáva od 90. rokov nezmenené: Štofo – Michal Štofej (frontman a autor takmer všetkých skladieb), Sigi – Róbert Szegény (bubeník a grafický dizajnér), Feri – František Kosír (trubkár a vokalista). Neskôr sa pridávajú aj súčasní, teraz už dlhoroční, členovia: Maco – Peter Kadlic (harmonikár a klávesák) a Ramon – Roman Látka (basák).
Skupina sa najlepšie cíti na veľkých festivaloch a námestiach, kde dokáže s prevažne tanečným optimistickým repertoárom rozhýbať aj stuhnutých a rozveseliť aj smutných.

Duo Trenev & Weiss, nedeľa 15. septembra, Rakúske kultúrne fórum Bratislava, 14:00
Kleztango And Beyond je názov programu, v ktorom klarinet a akordeón, dvaja najlepší „priatelia“ komornej hudby v žánri world music vstupujú do hudobného dialógu. To, čo klarinet vyjadruje smiechom, úpenlivosťou a škriekaním, akordeón podčiarkuje jemnými, krištáľovo čistými tónmi až po rytmicky prehraté melódie.
Moritz Weiß, nar. 1996, pochádza z Fürstenfeldu (Rakúsko, Štajersko), vyrástol v prostredí veľkej hudobnej rozmanitosti. Prechod na hudobné gymnázium a konzervatórium v ​​Grazi spôsobil nárast jeho hudobných aktivít. Inšpirovaný klarinetistami Giorom Feidmanom a Davidom Orlowským, sa od svojich 14 rokov venoval intenzívne klezmerovej hudbe a duchovnému pozadiu tohto žánru. Od 2018 hrá spolu s akordeonistom Ivanom Trenevom v due Trenev & Weiß. V ich programe KlezTango And Beyond sa obaja hudobníci venujú popri tangu aj klezmeru.

Otvárací koncert 100. sezóny, sobota, 14. septembra 2019, Slovenské národné divadlo – Historická budova 19:00
Program:
Pripomenieme si najdôležitejšie etapy histórie SND a zaznejú hudobné čísla z diel českých a slovenských autorov, ktoré výrazným spôsobom prispeli k formovaniu Opery a Baletu SND. Započúvajte sa do romantickej hudby Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka či Oskara Nedbala, ale aj do strhujúcich hudobných čísel z opier Eugena Suchoňa, Jána Cikkera a ďalších tvorcov.
Dirigent: Dušan Štefánek
Zbormajster: Pavel Procházka

Program:

Bedřich Smetana Predaná nevesta
Predohra
orchester Opery SND

Bedřich Smetana Predaná nevesta
Duet Kecala a Jeníka
„Znám jednu dívku“
Tomáš Juhás, Peter Mikuláš

Bedřich Smetana Čertova stena
Ária Voka
„Jen jediná mě ženy krásná tvář“
Aleš Jenis

Bedřich Smetana Predaná nevesta
Dueto Jeníka a Mařenky
„Tak tvrdošíjná, dívko, jsi“
Tomáš Juhás, Katarína Flórová

Bedřich Smetana Hubička
Ária Barče
„Hlásej, ptáčku“
Katarína Kurucová

Bedřich Smetana Dalibor
Ária Vladislava
„Krásný to cíl“
Aleš Jenis

Oskar Nedbal Hlúpy Jano
Valčík
Choreografia Reona Sato
Sólisti a zbor Baletu SND

Antonín Dvořák Rusalka
Ária Rusalky
„Měsíčku na nebi“
Eva Hornyáková

Antonín Dvořák Rusalka
Ária Vodníka
„Běda, běda“
Peter Mikuláš

Antonín Dvořák Rusalka
Zbor
„Květiny bílé“
zbor Opery SND, Tatum Shoptaugh, Andrej Szabo, sólisti Baletu SND

Antonín Dvořák Slovanské tance, op. 72
Tanec č. 5

Choreografia Glen Lambrecht
Sólisti a zbor Baletu SND

Antonín Dvořák Rusalka
Finále
„Miláčku, znáš mne, znáš?“
Tomáš Juhás, Eva Hornyáková

Eugen Suchoň Angelika
Dueto

Choreografia Mauro de Candia
Viola Mariner, Andrej Szabo, sólisti Baletu SND, Jaroslav Konečný (klavír)

Eugen Suchoň Krútňava
Ária Katreny
„Žiale bôľne“
Katarína Flórová

Tibor Frešo Narodil sa chrobáčik
Dueto

Choreografia Igor Holováč
Viktória Šimončíková, Adrian Szelle, sólisti Baletu SND

Tibor Frešo Martin a slnko
Ária Studenej princeznej
„Vstúp medzi nás“
Katarína Kurucová

Eugen Suchoň Svätopluk
Scéna
„Sláva ti, kráľ!“
„Kniežatá, vladykovia!“
Peter Mikuláš, zbor Opery SND

Eugen Suchoň Svätopluk
Scéna
„Už ty v Náve“

Choreografia Igor Holováč
František Ďuriač, zbor Opery SND, Ilinca Ducin a zbor Baletu SND

Eugen Suchoň Svätopluk
Scéna
„Sme na mieste, Záboj“
Peter Mikuláš

Eugen Suchoň Svätopluk
Proroctvo a prísaha
„Snímte im putá“
„Ja, Mojmír druhý“
Peter Mikuláš, Aleš Jenis, zbor Opery SND

Solamente naturali, nedeľa 15. septembra 2019, Staromestské centrum KaV – Zichyho palác, 16:00
V posledných troch desaťročiach začal v oblasti svetovej hudobnej tvorby aj interpretácie výrazne pôsobiť etnický princíp. Preferencia archaických modelov hudobného myslenia pomohla v procese „psychohygieny“ myslenia človeka dneška. Po ošiali hľadania údajne nových hudobných systémov nastalo pokánie; všetky sofistikované metódy sú celkom prirodzene obsiahnuté v dávnovekej hudbe. Príkladom je aj hebrejská hudba, kde prísna logika dokonale splýva s očarujúcim výrazom a emočnosťou.
Miloš Valent od roku 1993 pravidelne spolupracuje s prominentným súborom Tragicomedia a od roku 1997 je koncertným majstrom orchestra Teatro Lírico. Pedagogicky pôsobil na Musik Högskolan v Malmö, Conservatoire de Musique v Ženeve, Hochschule für Kunst v Brémach a na Týnskej škole v Prahe. Nahral 3 CD pre vydavateľstvo ECM. Valentova zakorenenosť vo folklórnej tradícii a schopnosť improvizovať sú prirodzenými predpokladmi pre jeho hudobnícku všestrannosť.

Účinkujúci: Solamente naturali
Umelecký vedúci / husle: Miloš Valent

DIVADLO:
FolkLab, nedeľa 15. septembra, Nová Cvernovka, 19:30
Repríza nového hudobo-tanečného predstavenia JAzyk, ktoré vzniklo v rámci umelecko-vzdelávacej platformy FolkLab (folklórne laboratórium) občianskeho združenia Dragúni.
Podujatie je súčasťou festivalu Fjúžn
Počas festivalu chceme ukázať, že rozmanité a často nepoznané identity majú aj ľudia, ktorých spoločnosť “nálepkuje”. Kto som? U každého z nás má táto otázka rôzne aspekty, vyvíja sa v čase a v rôznych kontextoch. Utečenec, cudzinka, moslim, Afričanka…to všetko sú “nálepky”, ktoré bránia poznaniu toho druhého. Zámerom festivalu je odhaľovať viac a klásť si otázky Kto som? Kto si ty? Kto sme my? Zistiť, ako ľudia, ktorí sú našimi susedmi a susedkami a tvoria spolu s nami komunity, vnímajú sami seba.
Réžia: Jozef Koleják
Obsadenie: Barbara Randušková – sólo, Verona Buociková, Anna Dudášová, Daniela Ďurišková, Barbora Morongová, Kristína Osrmanová, Zuzana Palanová, Magdaléna Planietová, Nikola Weis

Len si pospi, miláčik, nedeľa 15. septembra, Dom kultúry Zrkadlový háj, 19:00
Ústrednou postavou diania je tentoraz neverný pán Ribadier, ktorý má vlastnú fintu ako obalamutiť manželku, keď sa vydáva na zálety. Neudrží však jazyk za zubami a pochváli sa priateľovi, netušiac, že je nevyslyšaným pytačom jeho vlastnej ženy. Udalosti tak naberajú rýchly spád. Navyše sa na scéne objaví obchodník s vínom – ináč klamaný manžel milenky pána Riabadiera. Ako v každej tradičnej francúzskej fraške do deja zasahuje služobníctvo a mašinéria plná omylov, klamstiev, aj bezbrehej fantázie sa tak rozbieha na plné obrátky…
Silné herecké obsadenie dáva predstaveniu punc prvoradej kvality a záruku osobitého umeleckého zážitku. Ponúka jedinečnú príležitosť vidieť Dianu Mórovú, Jána Koleníka, Tomáša Maštalíra, Jozefa Vajdu, Zuzanu Šebovú, či Mariána Labudu ml. A na dôvažok v réžii mimoriadne žiadaného umeleckého šéfa kultového Dejvického divadla v Prahe Michala Vajdičku.
Georges Feydeau: Len si pospi miláčik
Réžia: Michal Vajdička
Účinkujú: Diana Mórová, Ján Koleník, Tomáš Maštalír, Jozef Vajda, Zuzana Šebová / Zuzana Vačková, Marián Labuda ml. / Peter Kadlečík

AntiTeatro: Masa&Moc, nedeľa 15. septembra, 2019, AntiTeatro, Klariská 1, Bratislava, 20:00
AntiTeatro je nezávislá platforma pre profesionálne performatívne umenie.
Prvá inscenácia novovzniknutého AntiTeatra na motívy rozsiahlej eseje nositeľa Nobelovej ceny Eliasa Canettiho Masse und Macht (1960), ktorá hovorí o tom, ako jedinec v mase stráca svoje úzkosti a zábrany; ako sa slastne rozplýva v dave. Masa je podľa Canettiho prírodný úkaz, nebezpečný živel a dravý živočích; moc – nástroj jej ovládania.
Masa&Moc je snscenácia na motívy eseje Eliasa Canettiho nominovaná na Cenu Akadémie divadelných tvorcov – divadelná inscenácia sezóny 2018/19.
Réžia: Anton Korenči
Obsadenie: Táňa Pauhofová, Daniel Fischer, Vladislav Šarišský a ďalší.

VÝSTAVY:
Laco Teren. Nič nás nezastaví! Slovenská národná galéria Bratislava
Kurátorka: Katarína Bajcurová
Teren patril k vedúcim osobnostiam postmodernej generácie, ktorá okolo polovice osemdesiatych rokov 20. storočia vystúpila s programom neo-expresívnej maľby inšpirovanej talianskou transavantgardou a nemeckým hnutím Neue Wilde. Výbušným temperamentom, razantnou a odvážnou metaforou ironizoval ikonografické symboly končiacej éry socializmu. Po roku 2000 postupne inovoval reč a spôsob maľovania svojich obrazov a svoju tvorbu rozvíja v niekoľkých paralelne bežiacich cykloch (figurálne kompozície fantaskného značenia, hlavy, kvetiny, zátišia…).

Zdroj: redakcia mojakultura.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno