Martin Štrba je meno, ktoré azda nikomu predstavovať netreba. Jeden z najúspešnejších slovenských kameramanov získaval v poslednom období jeden úspech za druhým. Ten posledný, ktorý dosiahol minulý týždeň, však môžeme nazývať svetovým. Štrba sa totižto stal členom americkej Akadémie filmových umení a vied (AMPAS), ktorá rozhoduje o najprestížnejších filmových cenách, o Oscaroch.

Slovensko môže byť právom hrdé. Úspech, ktorý sa podaril slovenskému kameramanovi Martinovi Štrbovi je totižto svetový. Veď vstúpiť do prestížneho klubu filmových profesionálov a umelcov je skutočná pocta, ktorá ešte viac zvýrazňuje a potvrdzuje kvality tohto slovenského filmára.


Akadémiu tvoria od režisérov, filmových a hudobných editorov, cez hercov, ľudí od vizuálnych efektov až po kameramanov, spisovateľov a iných. Celkovo ide o 17 rôznych odvetví, ktoré sú úzko späté so svetom filmu. Podmienky pre vstup nových členov sú pomerne prísne. Čo sa týka vstupu nových kameramanov, tu platí, že nový člen musí byť uvedený ako kameraman minimálne dvoch celovečerných filmov, pričom aspoň jeden z nich mal premiéru počas uplynulých 3 rokov a zároveň spĺňa akademické štandardy, alebo musí byť nový člen obrazovým autorom snímky, ktorá bola nominovaná na Oscara. Poslednou možnosťou ako získať lukratívnu miestenku je odporúčanie od odborného výboru kameramanov za jedinečné zásluhy pri rozvoji filmového remesla.


Štrba splnil minimálne podmienku o filme nominovanom na Oscara. Film Agnieszky Holland, ktorý rozpráva prostredníctvom Šarlatána príbeh inšpirovaný skutočným životom ľudového liečiteľa Jána Mikoláška, sa dostal do užšieho Oscarového výberu avšak vo finále nakoniec bohužiaľ neuspel. Za Šarlatána v kategórií Najlepšia kamera získal Štrba tento rok aj ocenenie Český lev.  


Vyhlásili ceny Asociácie českých kameramanov. Medzi ocenenými je Štrba aj Žiaran


MARTIN ŠTRBA vyštudoval fotografiu na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave a na pražskej FAMU absolvoval katedru filmovej kamery a patrí k najvyhľadávanejším kameramanom českej a slovenskej kinematografie. Od polovice deväťdesiatych rokov žije v Prahe.


Na svojom konte má desiatky celovečerných filmov, televíznych hraných a dokumentárnych projektov, napr. poviedkový film PRAHA OČIMA. Je dvorným kameramanom Martina Šulíka, s ktorým spolupracoval na všetkých jeho filmoch (NEHA, VŠETKO ČO MÁM RÁD, ZÁHRADA, ORBIS PICTUS, KRAJINKA, SLNEČNÝ ŠTÁT). Je aj výhradným spolupracovníkom režiséra Vladimíra Michálka (JE TŘEBA ZABÍT SEKALA, ANDĚL EXIT, O RODIČÍCH A DĚTECH, BABÍ LÉTO, TV seriál ZÁCHRANÁŘI). Spolupracuje tiež s Michaelou Pavlátovou – NEVĚRNÉ HRY, DĚTI NOCI. Bol hlavným kameramanom multimediálneho projektu ZLATÁ ŠEDESÁTÁ, v rámci ktorého vzniklo 26 televíznych portrétov československých filmových osobností a jeden celovečerný film. V roku 1999 získal za film JE TŘEBA ZABÍT SEKALA cenu Asociácie českých kameramanov a Českého leva za kameru, o rok neskôr bol ocenený Českým levom za Najlepší výtvarný počin za film ANDĚL EXIT. V roku 2014 získal za film VLNA VS. BREH (réžia a kamera: Martin Štrba) Hlavnú cenu na Finále Plzeň a Hlavnú cena na Animatic Piešťany.

Martin Štrba je aj naďalej aktívnym kameramanom, pričom v uplynulom období pracoval na oceňovaných snímkach ako Správa, Šarlatán, Muž so zajačími ušami, Milada, Masaryk a iné. 

Spracovala: redakcia mojakultura.sk
Zdroj foto: archív PubRes, Katarína Štrbová-Bieliková

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno