Novú operu našej skladateľky Ľubice Čekovskej si na našej prvej scéne budete môcť pozrieť iba jediný krát v piatok 21. októbra 2022. Jej operné dielo Impresario Dotcom vzniklo v koprodukcii so svetoznámym festivalom v Bregenzi.

Je to súčasná a veselá pocta vážnemu štyristoročnému opernému žánru. Libreto voľne podľa predlohy Carla Goldoniho Impresario zo Smyrny spracovala Laura Olivi.


V brilantnom a moderne podanom príbehu sa speváci, vystupujúci pod menami svojich postáv z rôznych opier (Orfeus, Olympia, Carmen, Violetta a Tamino) uchádzajú o miesto v divadle impresaria Dotcoma. Privíta ich lakomý agent Conte Lasca a všetkých ich umiestni do hotelového apartmánu. Speváci sa búrlivo sťažujú na toto nedôstojné zaobchádzanie, no napriek tomu sa snažia zachovať si potrebný pokoj na konkurz pred impresáriom Dotcomom. Konkurz ich však postaví pred nečakané výzvy…


Ľubica Čekovská. Zdroj foto: Ivona Orešková

Opera slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej vznikla na podnet prestížneho festivalu Bregenzer Festspiele, SND a nemeckého vydavateľa Bärenreiter Verlag Kassel. Zadaním bolo: napísať opera buffu, ako priznala samotná autorka opery, bola to obrovská výzva, no pustila sa do nej, napokon, ako do všetkého, s obrovskou vervou.

Keďže veľa komických opier v súčasnosti nevzniká, s dramaturgom festivalu v Bregenzi Olafom Schmittom začali hľadať vhodný námet. Našli tému, ktorá je priam ušitá pre operný svet – je to opera o opere – zaujímavý príbeh o tom, aký je operný svet, ako žijú operní speváci, ako si robia dobre aj zle alebo zle nedobre, ako sa navzájom ohovárajú, ako to v tomto svete všetko funguje alebo nefunguje, až sa nakoniec všetci ocitnú v nezávideniahodnej situácii a začnú sa diať zaujímavé veci.


A tak sa stretnú v komickej opere postavy Orfeus, Olympia, Carmen, Violetta a Tamino a publiku v SND prinesú ďalšiu premiéru a zároveň derniéru v aktuálnej, 103. sezóne. Bude to totiž jediná príležitosť, kedy vzhliadnuť toto unikátne dielo, no skladateľka s humorom reaguje: „Aspoň dostanem dve kytice!“ (smiech). Čekovská priznáva, že humor v hudbe je ťažké dosiahnuť: „Ako hovorím, neexistujú ani mužské, ani ženské akordy. Hudba sa nemôže deliť, že ju môžu písať len ženy alebo len muži. Napokon, máme aj skvelú dirigentku,“ povedala na tlačovej konferencii Ľubica Čekovská na margo talianskej dirigentky Alice Meregaglia, ktorá diriguje 25-členný orchester. „Je to malý orchester, ale silný. Keď Ľubica túto operu komponovala, boli covidové obmedzenia, aj z tohto dôvodu sme nemohli mať v orchestri tak veľa hudobníkov. Bolo ťažké nájsť rovnováhu medzi plechovými dychovými nástrojmi a sláčikovými, ktorých je celkovo päť,“ reagovala dirigentka. Vyzdvihla však aj raritu – v partitúre je napríklad aj ukulele, s ktorým sa často nestretáva. Spomenula si, že jej otec n tomto nástroji hrával, takže počas študovania partitúry sa s ním telefonicky spojila, aby si vybavila spomienky z detstva, ako znie…

Režijné naštudovanie na našej prvej scéne mal na starosti Felix Schrödinger, ktorý podotkol, že dnešná inscenácia už nepodlieha prísnym pravidlám, ktoré boli pri naštudovaní v Bregenzi. Všetky rekvizity boli dezinfikovaní, umelci sa nemohli na javisku dotýkať: „Nemusíme sa držať týchto pravidiel a je to veľký rozdiel. Musíme si spomenúť, ako sme to vtedy robili a snažiť sa to zrekonštruovať. Na generálnej skúške sa stal vtipný moment počas klaňačky. Sólisti sa spýtali, či sa môžu držať za ruky. To je presne ten moment, ktorý je taký rozdielny a pripomína nám obdobie covidu,“ vysvetlil Schrödinger. Produkcia je obohatená aj o nové kostýmy (autorka kostýmov Nicole Pleuler) niektoré boli prebraté z Bregenzu, ďalšie boli doplnené z Bratislavy.

V Slovenskom národnom divadle sa ako Carmen predstaví Terézia Kružliaková, Violettu stvárni Adriana Kučerová a v úlohe Olympie diváci uvidia Evu Bodorovú. Tamina zaspieva americký tenorista Simeon Esper, Orfea stvárni nemecký kontratenorista Hagen Matzeit. V úlohe lakomého agenta Conte Lasca diváci uvidia Pavla Remenára.

„Sú tam len niektoré citácie z árií, ale ďalšie texty a hlavne hudba, je všetko nové. Sú to veľmi vtipné dialógy medzi našimi partnermi. Naše temperamenty sú vyšperkované do vtipných situácií. Nie často sa stretávame so súčasnými kompozíciami, takže štúdium zaberie viac času, ale s o to s väčšou radosťou sa potom postavíme na javisko, lebo sa pre nás objavujú nové dimenzie. Pracovná atmosféra bola fantastická,“ vyjadrila sa Adriana Kučerová.

„Keď sme sa pred dvoma rokmi dozvedeli, že Ľubka bude komponovať operu buffa, bola som úprimne nad vecou, keď som išla na predspievanie. Vybrali ma na postavu Carmen a po dvoch rokoch viem, že som šťastná v tomto tíme. Súčasná hudba je veľmi otvorená a slobodná,“ povedala Terézia Kružliaková.

„Mám z tohto diela veľmi dobré impresie aj z toho hľadiska, že veľmi ľúbim také diela, ktoré sú výzvou. Sú to diela, ktoré sú ťažšie, aj pre naše uši, zároveň je to nová dimenzia. Zo dňa na deň som v sebe objavovala nové veci, nielen z toho hľadiska, že je to trošku futuristické, výnimočné dielo, ale aj z toho pohľadu, že som mohla rásť ako umelkyňa. Som nesmierne vďačná za toto dielo, obohatilo ma po rôznych stránkach. A mimochodom, chcela by som v budúcnosti ešte viac takýchto možností. Človek môže siahať po Mozartovi a ďalších známych, klasických dielach, ale táto opera je niečo úplne iné. Prišla som na to, že na javisku môžem byť sarkastická, flegmatická a Ľubka ako skladateľka napísala ako sa mám prejaviť na javisku. Sú to nové charaktery, v akých sa v bežnom živote ako žena neprejavujem voči ľuďom. Tak to už je iná výzva, ako to prejaviť! (smiech). A plus k tomu dať to komično. Som vďačná, teším sa na premiéru a myslím si, že môžem hovoriť aj za mojich kolegov, lebo sme zrelaxovaní a ideme si to na javisko užiť,“ vyznala sa úprimne Eva Bodorová.

Kým všetky operné speváčky už mali skúsenosť s uvedením tejto opery v Bregenzi, novinka to bola pre Pavla Remenára, ktorý mal na naštudovanie postavy len tri týždne. „Dielo sa nedá naučiť pri klavíri doma, kde sa dá vytvoriť len základ. Podstatné sú hudobné skúšky, režijné skúšky a uchopiť postavu. Bola to výzva pre mňa, ale teším sa z toho. Keď vyjdem z komfortnej zóny, posúva ma to ďalej. Spoznal som krásnych ľudí a prvýkrát som videl naživo spievať kontratenoristu. A zistil som, že by som v podstate mohol byť aj ja kontratenor,“ pobavil novinárov na tlačovke Remenár.

Činohernú rolu, postavu impresária Dotcoma, stvárni herečka Zeynep Buyraç. O tejto postave hovorí viac samotná skladateľka Ľubica Čekovská: „Dotcom je meno, no zároveň je to aj akési fantómovo, ktoré nevidíme. To je ten virtuálny svet, v ktorom sa každý z nás potrebuje nejako prezentovať a, samozrejme, v čo najlepšom svetle. Dotcom nastoľuje otázku, kto nás riadi, kto nás manipuluje, kto z nás robí niečo, čím ani nechceme byť. Dotcom je monštrom, ktoré má moc a ťahá za nite.“

 

 

Spracovala: Zuzana Vachová

Zdroj foto: Karl Forster

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno