Toľko sa o ňom písalo, hovorilo. Toľko sa odkladala jeho premiéra, až si jeden mohol myslieť, že už ho ani neuvidíme. A predsa je tu. Najvýpravnejší a najdrahší historicko-fantazijný slovenský seriál v histórii. Slovania. Je to vidno? Stojí za našu pozornosť? Akého diváka najviac osloví? V stredu 10.3. televízia JOJ predstavila pilotný diel z dvanásťdielnej série. Tu sú prvé dojmy.

Premiéra nového seriálu býva vždy pre tvorcov náročná. Býva s ňou späté napätie a mnoho očakávaní. Poväčšine sa vyselektuje publikum a ukáže sa, či všetka snaha nielen pri tvorbe, ale aj propagácii, mala zmysel. Podľa tlačovej správy televízie JOJ Slovanov sledovalo až 639-tisíc zvedavých divákov. Ide tým pádom o bezkonkurenčne najsledovanejšiu televíznu premiéru od začiatku tohto roku. To hovorí samo za seba. Úvodný diel s názvom Muž bez mena, v réžii úspešného a momentálne hádam aj najproduktívnejšieho slovenského tvorcu, Petra Bebjaka, nešiel však príliš v stopách seriálov, ktoré chcú ohúriť hneď od začiatku.

To môže značiť viacero vecí. Buď ide o taktický ťah (čo by pri autorskom štýle Petra Bebjaka na základe predošlých projektov, nemuselo byť úplne vylúčené) s cieľom nevyložiť hneď všetky cenné karty na stôl, alebo to môže tiež predpovedať, že v presne takomto duchu sa budú niesť všetky diely. A to by bol trochu problém. Každopádne už na základe teaserov a trailerov možno vidieť, že sa ešte určite je na čo tešiť a netreba hneď nad seriálom lámať palicu.  Je však dosť možné, že už po prvej časti Slovania stratili podstatnú časť divákov. Poďme bližšie k dôvodom.

Žijeme v uponáhľanej dobe, aj keď pandémia nás všetkých v istom smere spomalila, či úplne zastavila, a ľudia chcú všetko hneď. Ak ide o niečo nové, chcú niečo špeciálne, vymykajúce sa priemeru. Bolo preto pochopiteľné, že diváci čakali od úvodného dielu Slovanov len to najlepšie, teda niečo ohromné, originálne, úchvatné, vysoko nadštandardné a pútavé. Nedočkali sa. Muž bez mena ,,len“ predstavuje jednotlivé postavy, pričom iba zopár z nich okamžite zaujme a z hľadiska príbehu príliš veľa neprezrádza. Navyše neprináša žiadnu akciu, čo rozhodne muselo sklamať nemalý počet divákov.

Vidno na druhej strane jemnú snahu o isté navodenie tajomna, avšak budovanie vyslovene ponurej či vôbec akejkoľvek atmosféry príliš nefunguje, zabíja ju totiž dynamika strihu. Skáče sa veľmi rýchlo, miestami až nasilu, z jednej lokácie do druhej a je nám predstavených možno až zbytočne veľa postáv, pričom tvorcovia sa im málo venujú z hľadiska budovaniu pevného charakteru či nejakej hlbšej, psychologickej línie. Divák preto doslova nemá kedy vybudovať si k postavám bližší vzťah, sympatizovať s nimi, či naopak, opovrhovať nimi. Jednoducho ich len pozoruje a akceptuje.

Práve sympatie sú dôležitým faktorom, ktorý hocijaký seriál nevyhnutne už od samého začiatku potrebuje k tomu, aby sa k nemu divák nabudúce vrátil. Potrebuje totiž nájsť niekoho, kvôli komu si pozrie minimálne ďalší diel alebo obľúbiť si niekoho natoľko, že si pozrie pokojne aj celý seriál iba kvôli nemu, aj keď mu budú ostatné postavy ukradnuté. Rozhodne najsympatickejšou postavou, s najväčším potenciálom, je zatiaľ určite dobrosrdečná Draha, ktorú stvárnila len dvadsaťročná Ukrajinka Polina Nosykhina. Presvedčivým je však aj Tomáš Maštalír s drsným imidžom, v úlohe prchkého bojovníka Radúza, ktorého by sme mohli označiť za hlavného záporáka.

To je zatiaľ všetko. Ostatné postavy sú skôr len akýmisi bábkami, ktoré vyznievajú skôr nechcene komicky, než autenticky, avšak do veľkej miery je to aj vďaka dialógom, ktoré im boli napísané. Ďalším problémom je, že takmer neustále počuť napínavú hudbu, no v obraze žiadne napätie necítiť. Potvrdilo sa, že predčasné porovnávanie s Hrou o tróny či seriálom Vikingovia, bolo nezmyslené. Koniec koncov to vyvrátili už dostatočne včas aj samotní tvorcovia. Predsa len, najmä z hľadiska rozpočtu ide o diametrálne odlišné projekty. Nič to však nemení na tom, že na Slovanoch zatiaľ skoro všetko od kostýmov, rekvizít, až po herecké výkony, pôsobí dosť umelo či rozpačito. Aj preto sa na podobný typ seriálu bude slovenským divákom možno ťažko zvykať, prípadne ho prestanú nadobro pozerať.


Snaha o dôveryhodné nakrútenie fantazijno-dobrodružného seriálu, aký vlastne v našich končinách nemá obdobu, ale chce určite odvahu a tú Peter Bebjak má. Nebojí sa skočiť do úplne nových, rozbúrených vôd a skúšať stále nové žánre. Či už ide o úspech alebo strelu mimo terč, ako tvorcu ho to určite môže len zoceliť a posunúť ďalej. Každopádne po prvej časti je jasné minimálne to, že Slovania si pýtajú a vlastne zúfalo potrebujú trpezlivého diváka. Naschvál nepíšem náročnejšieho, pretože zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, žeby sa tento seriál chcel zapáčiť vyslovene tomuto typu publika, práve naopak. Zatiaľ to vyzerá na smerovanie skôr k tomu štandardnému, nenáročnému divákovi, ktorý toho až tak veľa k spokojnosti nepotrebuje. Každopádne zatiaľ najväčším problémom Slovanov sa javí byť neukotvenosť.

Teda akoby sa tvorcovia nevedeli rozhodnúť, kam chcú patriť a čo chcú povedať. Na to, aby bol tento očakávaný seriál niečím skutočne výnimočným, vyčnievajúcim z radu, je z hľadiska formy zatiaľ veľmi málo odvážny, originálny aj podvratný. Nejde teda o nič krvavé, drsné, šokujúce, explicitné, vulgárne. Ďaleko viac majú Slovania rozprávkový charakter. Neostáva teda nič, len čakať a byť trpezlivý, či ďalšie diely prinesú viac zaujímavejších postáv, vydarenú, plnohodnotnú akciu sľubovanú z upútaviek, prípadne istý presah. 

 

Martin Adam Pavlík

Zdroj foto: TV JOJ


 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno