V Dome umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch na začiatku leta už tradične udeľovali cenu za umelecký prínos vo výtvarnom umení. Fond výtvarného umenia, oslavujúci tento rok 75. výročie svojej existencie, dekoroval prestížnou cenou maliara a grafika Petra Pollága, ktorý doplnil menom i dielom zoznam úctyhodných laureátov fondu.
Inštaláciu výtvarného umenia popredných slovenských maliarov, grafikov, sochárov, šperkárov, keramikárov a sklárov, ktorá mapovala tvorbu ocenených umelcov za roky jej udeľovania a to od r. 2004 až po súčasnosť, koncepčne pripravila kurátorka výstavy a predsedníčka Rady Fondu výtvarných umení Zora Petrášová. Na výstave diel laureátov Ceny Fondu výtvarných umení mohli návštevníci Domu umenia obdivovať rôznorodosť výtvarných štýlov, žánrov a techník. Výstava tak vytvorila jedinečný priestor pre dialóg naprieč časom a unikátnymi výtvarnými rukopismi vystavených diel.
Nielen na vernisáži, ale počas letných mesiacov mohli obyvatelia i návštevníci Piešťan obdivovať majstrovstvo výtvarného prejavu farebnej abstrakcie Ondreja Bartka (1926-2011), dizajnérsku tvorbu komorného prejavu keramickej tvorby Evy Trachtovej (1932-2013), gestickú maľbu abstraktnej lyrickej figurácie Viery Kraicovej (1920-2012) na výstave predstavenej v Zátiší s hracou kockou, figurálne motívy inšpirované poetikou neosurrealizmu zastúpené v bronzovej plastike autoportrétu Alexandra Ilečka (1937-2023), nevšedné pohľady na slovenskú krajinu v obrazoch Kľak a Krížna Rudolfa Moška (1925-2019), šperkárske majstrovstvo Návrhov na brošňu s vesmírnou tematikou v kongeniálnom diele kinetických abstraktných objektov Antona Cepka (1936-2022).
Medzi ďalšími dielami sa pozornosť návštevníkov sústredila na tematicky bohatú maliarsku a ilustrátorskú tvorbu Ondreja Zimku (1937), profil architektonickej tvorby projektanta a urbanistu Petra Brtka (1938), koloristicky žiarivú maľbu v abstraktnom diele Čas od Ľuba Zelinu (1943-2016), malevičovsky príťažlivý geometrický motív plastického objektu Trámy z ateliéru sochára a dizajnéra Mariana Drugu (1945), nezameniteľný autorský rukopis obrazov maliara, grafika a monumentalistu Stanislava Harangozóa (1946), významovo bohato štrukturované Modré prelúdiá Ivice Krošlákovej (1943), nezameniteľný rukopis grafického diela Dušana Kállaya (1948) napríklad v lepte Maškary Karla Kryla, sugestívne drevené Torzo ženského motívu zastupujúce sochárske dielo Kláry Pataki (1930), maľby geometrických abstrakcií na obrazoch Zámoček a Bojnice Ľudovíta Hološku (1943) a samozrejme aj významovo mnohovrstvové dielo aktuálneho laureáta ceny Petra Pollága (1958) zastúpeného na kolektívnej výstave sugestívnym obrazom Zátišie s akváriom.
Cena fondu, jedno z prestížnych ocenení, ktoré FVU udeľuje, bola tento rok priznaná Petrovi Pollágovi a to za celoživotnú tvorbu a prínos v oblasti umenia. Ako v príhovore uviedla kurátorka výstavy laureátov ceny Zora Petrášová „práve 20-te udeľovanie tohto ocenenia sa stalo príležitosťou na krátke pripomenutie si osobitej tvorivosti, hlbokého zanietenia a jedinečnosti diel všetkých uznávaných a ocenených laureátov. Svojím človečenstvom vzbudzovali a vzbudzujú rešpekt, významom svojich umeleckých aktivít v mnohých prípadoch presiahli hranice našej krajiny, ich prínos do slovenského umenia a architektúry je nespochybniteľný a tvoria ich neoddeliteľnú súčasť.“
Vo svojom laudatio k Petrovi Pollágovi zdôraznila, že kultúra je jedinečnou pamäťou národa. A skutočne, samostatná výstava výberu z diel Petra Pollága, v Dome umenia inštalovaná v kurátorskej gescii Márie Horváthovej pod názvom Kostihoj lekársky, zaznamenala nielen časovú linku príbehu autorského zrenia a vývinu jedinečného výtvarného rukopisu, ale divákov expozície priam vyzývala k úvahám a myšlienkovým sondám do minulosti. Pollágova umelecká výpoveď je polymorfná, plná odkazov na minulosť i súčasnosť, presahov naprieč dejinami s bohatstvom významovej imaginácie, v ktorej autor spracúva archetypálne témy európskeho kultúrneho dedičstva. Antické motívy zachytené v úchvatných mozaikách Andromeda, Kentaur, Medúza pozývajú k reflexii večných tém, ktoré v sebe nosíme a nánosmi času vrstvíme – strachu zo zlyhania, odvahy, hrdinstva, túžby po pomste, vyrovnávania sa s nepriazňou osudu. Tieto kultúrno-mýtické obsahy Peter Pollág oživuje vskutku sugestívne, čím zdôrazňuje ich výpovednú hodnotu a apelatívny význam pre súčasnosť.
Výstava Kostihoj lekársky je v podstate akýmsi palimpsestom, ktorý sme pozvaní čítať sami pre seba, odhaľovať v ňom skryté vrstvy a prenikať do hlbín významov ukrytých v meandroch pamäte a zabúdania. Veď aj renesančné a barokové motívy portrétneho umenia starých majstrov môžu pred nami rozohrať príbeh so zdvojeným významom a neurčitým koncom. Napríklad príbeh, v ktorom sa renesančný golier stáva symbolom vonkajšieho prejavu meniacich sa povahových vlastností portrétovanej ženy, antickej gorgóny alebo shakespearovskej postavy divadla Glóbus (variácie obrazu Omamné slová z cyklu Golier). Aj tarotové karty môžu byť nositeľom traumatizujúcich obsahov, keď rozprávajú tragický príbeh holokaustu na Slovensku s jeho doposiaľ nespracovanými motívmi. Aj tu nástojčivo zaznieva slovo kurátorky o kultúre ako pamäti národa.
Avšak Pollágova výstava rozhodne nepôsobí na vnímateľa depresívne. Krása farebnosti, jedinečnosť výtvarného prejavu, autorská hravosť a experimentovanie s technikou výrazu sa na výstave stávajú skutočnou slávnosťou umenia. Kostihoj lekársky sa tak môže stať ďalším zo symbolov Piešťan, ktorých liečivá a uzdravujúca sila žriedel vyviera zo zeme podobne ako kostihoj vyrastá, aby liečil. Sila prameniaca z autorskej výstavy tohtoročného laureáta Ceny Fondu výtvarných umení má jednoznačne liečivý účinok. Mnohí sa o tom v Dome umenia Slovenskej filharmónie mohli sami presvedčiť.
Obidve expozície sa v piešťanskom Dome umenia uskutočnili v rámci 69. ročníka medzinárodného hudobného podujatia Music festival Piešťany.
Autor textu: Peter Rusnák (DU SF)
Fotografie: Martin Palkovič (DU SF)