Bábkové divadlo v Košiciach (BDK) otvorilo po deväťročnej pauze svoju činohernú scénu Jorik. Tá privítala divákov jedinečnou inscenáciou Valentína Kozmenka-Delinde Romeo & Juliet s hudbou kapely No Name

 

Začiatky Jorika

Scénu Jorik založili v roku 1995 umelecký šéf BDK Ivan Sogel, vtedajšia riaditeľka divadla Katarína Hegedüsová a režisér Valentín Kozmenko-Delinde, so zámerom tvoriť činoherné inscenácie pre mládež a dospelých. Na Alžbetinej ulici v Košiciach tak bola bábková scéna a na opačnej strane na Tajovského ulici zase scéna Jorik.

„Je to úplne iný divadelný druh. Mali sme návštevnosť a chytili sme aj tzv. šťastnú vlnu. Bolo to niečo špecifické, povedal by som hlavne pre divákov intelektuálov či študentov. Hrávali sme zaujímavé tituly od autorov velikánov ako je A. P. Čechov, J. B. P. Molière, C. Goldoni, A. Strindberg, N. Machiavelli a mnoho ďalších,“ spomína na začiatky scény jej spoluzakladateľ Ivan Sogel. „Naším úmyslom bolo tiež to, aby aj herci profesionálne rástli. Dopoludnia hrávali predstavenia pre deti a večer čosi úplne odlišné o 180 stupňov. To bola úžasná škola.“

„Pre náš herecký rozvoj je to veľmi dobré. Každý z nás sa tým posúva a to sa potom odzrkadľuje aj v bábkovom divadle,“ hovorí herec a produkčný umeleckého súboru Peter Creek Orgován.

Scéna sa na deväť rokov „odmlčala“ a so súčasným riaditeľom BDK Pavlom Hrehorčákom sa dohodli na jej znovuotvorení. Pri tejto príležitosti si opäť prizvali Valentína Kozmenka-Delinde, ktorý sa na fungovaní „prvej fázy“ Jorika svojho času výrazne podieľal.

„Prvých sedem inscenácií urobil on a keď sme teraz začínali druhú fázu, tak som si povedal, že jedine s Valentínom,“ dodáva úsmevne Ivan Sogel.

K inscenácii Romeo & Juliet ich inšpirovala socha Shakespeara

Ako prvú inscenáciu pri znovuotvorení Jorika si tvorcovia zvolili nesmrteľnú hru Williama Shakespeara Romeo & Juliet.

„Boli sme na zájazde v Budapešti, tam sme hosťovali a vo večerných hodinách, keď som sa prechádzal po meste, zbadal som zrazu sochu Shakespeara. Odfotil som ju a okamžite poslal Valentínovi, ktorý na to zareagoval pozitívne a vzápätí sme sa zhodli na diele Rómeo a Júlia,“ hovorí Ivan Sogel.

Na druhej strane, výber tejto inscenácie sa vzťahuje aj ku skutočnosti, že v prvej vlne Jorika plánovali projekt s názvom Play Shakespeare. Viacero hier z pera legendárneho autora malo byť spojených do jedného celku, čo sa však napokon nerealizovalo.

„Keďže sme si povedali, že chceme znovu predstaviť scénu Jorik v plnom lesku, malo to byť čosi veľkolepejšie, čo by zasiahlo viacero vrstiev divákov, a tak sme vedeli, že Rómeo a Júlia bude ten pravý titul,“ dodáva.

Predstavenie sa teší pozitívnym ohlasom a ako to vnímajú samotní herci nám prezradil Peter Creek Orgován, ktorý stvárňuje postavu Rómeovho priateľa Mercutia: „Mne sa to hrá veľmi dobre, vyslovene sa pri tom bavím. A hoci je to zamerané pre mladých, rozprával som sa aj so staršími divákmi, dokonca dôchodcami a tí boli z toho úplne nadšení, takže sa veľmi tešíme.“

Shakespeare a No Name

S nápadom na použitie hudby košickej kapely No Name v inscenácii prišiel sám režisér Valentín Kozmenko-Delinde. Hudobné fragmenty z tvorby kapely neilustrujú situáciu na javisku, ale vytvárajú autentickú spoveď jednotlivých charakterov postáv. Odkaz renesancie sa tak spája so súčasným svetom pop-kultúry, v ktorého epicentre sa pohybuje najmä mladý človek.

„Keď som zrazu začal vnímať ako texty No Name sedia presne do tých sekvencií, kde to Valentín umiestnil, ani si už neviem predstaviť inú hudbu. Bolo to šťastné rozhodnutie,“ hodnotí na záver Ivan Sogel.

Ak ste si predstavenie ešte nestihli pozrieť, v priloženom videu vám prinášame jeho krátky zostrih.

Petronela Vavreková

Foto: Ján Štovka, fotografie z archívu BDK
Video: Katarína Klapková

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno