Na Košickej hudobnej jari vystúpi v rámci programu Arvo Pärt 90 estónsky dirigent, rodák z Tallinu Tõnu Kaljuste. S Estónskym filharmonickým komorným zborom a organom uvedú v Dóme sv. Alžbety mystické, minimalistické dielo Arva Pärta Berliner Messe. Práve Kaljuste bol medzi prvými dirigentmi, ktorý dielo po jeho vzniku naštudoval: „Duchovná podstata diela Arva Pärta spočíva v tichu, jednoduchosti a čestnosti – hlbokej snahe o pravdu a čistotu,“ hovorí pre náš portál Kaljuste.

Na festivale Košická hudobná jar uvediete dielo Berliner Messe Arva Pärta z roku 1990. Prekvapilo ma, že zaznie v originálnej verzii s organom. Pärt neskôr omšu prepracoval pre zbor a sláčikový orchester. Takéto diela do chrámov a katedrál určite patria, však?


Všetky programy a ich konečná podoba závisí od pozvania organizátorov. Tentoraz cestujeme bez Tallinnského komorného orchestra a bolo nám sprístupnené používanie organu. Na festivale teda zaznie dielo Berliner Messe s organom.


Dielo vzniklo v roku 1990. Aký bol jeho historický význam?


Písal sa rok po páde Berlínskeho múru a bolo to obdobie tesne pred rozpadom Sovietskeho zväzu. Dielo vzniklo na objednávku katolíckej cirkvi v Nemecku a malo premiéru v Berlíne na Turíce. Symbolicky to znamenalo obdobie, kedy mnohé národy – vrátane Estónska – začali znovu objavovať duchovnú aj politickú slobodu.


Pärtova omša Berliner Messe odráža tento posun prostredníctvom svojho zdržanlivého, ale hlboko duchovného hudobného jazyka. Je to jeho prvé veľké liturgické dielo v latinčine, nadväzujúce na jeho skoršie skladby ovplyvnené pravoslávnou tradíciou. Historický význam spočíva v hudobnej modlitbe za nový začiatok, za duchovnú jasnosť a zmierenie. Omša vznikla vo chvíli, keď sa starý svet rozpadal a nový bol ešte krehký.

Dirigovali ste jednu z referenčných interpretácií skladby, ktorá vyšla v roku 1993 s Estónskym filharmonickým komorným zborom a Tallinnským komorným orchestrom. Odvtedy uplynulo viac ako 30 rokov. Čo toto dielo znamenalo v novej, slobodnej Európe – a čo pre vás znamená dnes?

Som rád, že môžem ponúknuť hudobnú odpoveď. Nedávno sme vydali druhú verziu Berliner Messe na albume s názvom Lente pod hlavičkou vydavateľstva Berlin Classics. Je na ňom vianočná verzia skladby uvedená v spolupráci s barokovým súborom Concerto Copenhagen. Album vyšiel 2. mája a interpretáciu tentoraz formuje farba dobových nástrojov.

Dielo Arva Pärta uvediete v Dóme svätej Alžbety v Košiciach — jednom z najvýznamnejších sakrálnych priestorov Slovenska s jedinečnou atmosférou a akustikou. Interiér má rozlohu 1200 m² a celková jeho kapacita je viac ako 5000 ľudí (podľa oficiálnych zdrojov Dómu – pozn. red.). Je to gotická katedrála vo francúzskom štýle. Aký dôležitý je priestor, v ktorom sa Pärtova hudba hrá? Aký dojem na vás urobila táto katedrála?

Veľmi sa na túto chvíľu tešíme, najmä preto, že naše posledné predstavenie tohto programu sa konalo práve včera v Drážďanoch, v kostole, ktorý pojal len 1200 ľudí. Košická katedrála je výbornou kulisou pre organovú verziu Berliner Messe.

Tõnu Kaljuste v roku 1993. Foto: Wikipedia /Jaan Künnap

Čo pre vás – ako dirigenta, umelca a jednotlivca – predstavuje liturgické a duchovné jadro tvorby Arva Pärta?

Duchovná podstata diela Arva Pärta spočíva v tichu, jednoduchosti a čestnosti – hlbokej snahe o pravdu a čistotu. Jeho hudba nekáže ani nevnucuje doktrínu. Namiesto toho vytvára priestor – miesto vnútorného ticha, pozornosti a prítomnosti – kde sa človek môže stretnúť so sebou samým a podstatou bytia. Neponúka závery, ale pozýva: počúvať – seba, iných, Boha alebo prírodu, ticho a večnosť. Pre každého poslucháča to môže byť niečo iné.

Pre dirigenta alebo umelca to často znamená konfrontovať sa s hranicami svojho vlastného ega: Pärtovu hudbu „nehráme“, ale slúžime jej. Vyžaduje si to zdržanlivosť, sústredenie a ochotu nasledovať hudbu kamkoľvek vedie – nie ju riadiť, ale niesť a počúvať.

Pre poslucháča Pärtova hudba nevyžaduje žiadne vysvetlenie – môže rezonovať aj s niekým, kto nikdy nevstúpil do chrámu a nezvažoval duchovné otázky. To je súčasťou zázraku hudby: hovorí k srdcu, nie k intelektu. Jadro Pärtovej duchovnosti nie je úzko náboženské – je hlboko ľudské. Dotýka sa našej spoločnej potreby zmierenia, odpustenia, pokoja a pocitu večnosti. Jeho hudba si pamätá, že sme viac než len telo a myseľ.

Je pre Vás Berliner Messe symbolom nádeje?

Určite by sme to mohli takto povedať. Ale to isté by sa dalo povedať o akomkoľvek prostredí omše. Každá doba prináša svoje vlastné harmónie, tempá a rytmy – text zostáva rovnaký.

Nikdy nezabudnem, ako som sa cítila, keď som pred desiatkami rokov prvýkrát počula Pärtovu hudbu. Bol to silný zážitok – zdalo sa, že ma hudba objíma, ale nenásilným, prirodzeným spôsobom. Človek sa jeho hudbe celkom odovzdá. Ako by ste ju opísali Vy?

Váš popis je krásny. Úplne s Vami súhlasím.

Pärt používa techniku vlastnú minimalistickú techniku tintinnabuli aj v Berliner Messe. Dajú sa tieto prvky vedome vnímať, alebo fungujú skôr podvedome?

Efektom tejto techniky je harmonická stabilita obohatená o farebné a nerovnomerné disonancie.

Tintinnabuli (v latinčine výraz pre „zvončeky“) vytvára hudobný jazyk, ktorý je mimoriadne jednoduchý a zároveň hlboko zasahujúci. Jeden hlas sa pohybuje melodicky, druhý načrtáva triádu – ako jemné zvonenie zvonov. Táto štruktúra vytvára atmosféru pomalej, čistej harmónie naplnenej vnútorným napätím a pokojom. Môže byť prežívaná vedome alebo nevedome, v závislosti od poslucháča.

Dokážeme identifikovať konkrétne vplyvy, ktoré formovali Pärtovu techniku? V jeho sakrálnych dielach počuť prvky ruských pravoslávnych spevov, stredovekého chorálu a renesančnej polyfónie – no je tu aj niečo mystické. No v hudobnej teórii má aj ono „mystické“ svoje exaktné pomenovanie, nie?

Absolútne. Aj keď Pärtova hudba často pôsobí mysticky, z teoretického hľadiska nie je ani zďaleka vágna. V hudobnej teórii sa tento druh vyjadrenia často opisuje prostredníctvom pojmov ako duchovná rezonancia, posvätný priestor alebo mystický minimalizmus. V Pärtovom prípade možno tintinnabuli vnímať ako druh hudobného jazyka modlitby – metódu, ktorá vyjadruje vnútornú disciplínu a ticho. Vplyvov v jeho hudbe je veľa: ruský pravoslávny liturgický chorál, gregoriánsky chorál a širšia stredoveká sakrálna hudba, renesančná polyfónia – a nepochybne na podvedomej úrovni ho ovplyvnil aj jeho učiteľ Heino Eller.

Povedzme si bližšie o štruktúre Berliner Messe. K piatim častiam Ordinária pridal Pärt dva alelujové verše a letničnú sekvenciu Veni Sancte Spiritus. Prečo ich zahrnul do diela?

Skladba bola objednaná v roku 1990 na katolícku letničnú bohoslužbu v Berlíne a Pärt ju skomponoval podľa liturgickej štruktúry toho konkrétneho dňa. Tradične sa Veni Sancte Spiritus spieva na Turíce – je to modlitba k Duchu Svätému, ktorej témy úzko súvisia s Pärtovým vlastným duchovným hľadaním: pokoj, múdrosť, čistota a útecha.

Sekvencia Veni Sancte Spiritus má neuveriteľne jednoduchú, čistú textúru, postavenú výlučne z duetov. Basové a sopránové hlasy znejú takmer étericky. Aký je hudobný a duchovný význam tejto časti?

Použitie duetov jej dáva jasnosť a ľahkosť. Hudobne vytvára pocit vzduchu a priestoru. Duchovne sa táto sekvencia stáva sústredenou invokáciou – čistou prosbou o prítomnosť Ducha.

Časť Credo je výrazná, mohutná. Pärtove skoršie Credo je pochmúrne a v molovej tónine. V Berliner Messe sa rovnaký text objavuje v radostnom, durovom prostredí. Súčasťou vášho programu v Košiciach je aj Summa, vychádzajúca z latinského Creda. Má pre vás táto verzia špeciálny význam?

Na tomto koncerte, kde s inými textami krátko vykročíme mimo omše, sa mi Summa po Glorii krásne hodí. Je súčasťou mojej slobody preskúmať variácie a nuansy počas toho, ako sa program vyvíja.

Dve rozdielne Creda sú protikladmi – obe však vyjadrujú tú istú hlbokú myšlienku. Je vaše osobné vyznanie skôr tiché a molové alebo skôr radostné a durové?

Ponáram sa do textu – či už je to Mozart, Haydn, Schnittke, Palestrina alebo Pärt, každý vnáša do večných slov svoj vlastný hlas.

Na koncerte zaznie aj Kanon pokajanen, skomponovaný v roku 1997 pri príležitosti Kánonu pokánia. Považuje sa za Pärtove najrozsiahlejšie zborové dielo. Vypočula som si niekoľko interpretácií tohto diela a prekvapilo ma, že zbory zdôrazňujú silné vibrato v speve. Podporujete takýto prístup? Ako interpretujete takéto dielo bohaté na kontrasty?

Nemôžete niekomu zakázať, aby sa triasol, keď robí pokánie… ale ja zvyknem počúvať jednoduchosť týchto modlitieb a vyhýbam sa tomu, aby som bol príliš romantický. Dobrý príklad nášho prístupu je možné počuť na ECM nahrávke Kanon pokajanen.

Tõnu Kaljuste. Foto: Filharmonia.ee, Eleri Ever.

Hodia sa Pärtove sakrálne diela viac do chrámového prostredia alebo sa dajú hrať aj v koncertných sálach? Sú aj dnes všeobecne relevantné?

Hráme ich všade a interpretáciu prispôsobujeme danému akustickému prostrediu.

Keď človek strávi niekoľko hodín počúvaním hudby Arva Pärta, jednoznačne vie, že tento skladateľ bol skutočným darom pre ľudstvo. Čo Pärt ponúkol svetu z duchovnej perspektívy – a prečo je jeho hudba dôležitá aj dnes?

Arvo Pärt nám dal niečo vzácne v hlučnom, rýchlom svete 20. a 21. storočia: úctu k tichu, hľadanie vnútorného centra a krásu jednoduchosti. A to je len to, čo je napísané v partitúre. Zakaždým, keď jeho dielo hráme, musíme tieto hodnoty znovu objaviť a ctiť si ich.

 

Zhovárala sa Zuzana Vachová

Titulná foto: Kaupo-Kikkas

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno