Je tu ďalší sviatok pre filmových nadšencov, ktorí by sa jedného dňa chceli presťahovať do Tolkienovej Stredozeme. V našich kinách môžeme aktuálne vidieť nový film zasadený práve do fantaskného sveta s elfami, trpaslíkmi, ohyzdami, hobitmi a ľuďmi. Nový príbeh Vojna Rohirov sa točí najmä okolo ľudí, presnejšie, obyvateľov kráľovstva Rohan. Dokáže príbeh odohrávajúci sa 183 rokov pred nájdením prsteňa zaujať rovnako ako slávna trilógia Petra Jacksona?
Od premiéry Spoločenstva prsteňa prešlo už 23 rokov. To je dosť na to, aby sa z dobrého filmu (či hneď troch filmov) stalo kultové dielo s prívlastkom “nadčasové”. Trilógia Petra Jacksona je teda overená časom u starších divákov, ale aj tých, ktorí na nej vyrastali.
Pokusy o návrat do Stredozeme v podobe trilógie Hobit a seriálu Prstene moci fanúšikov rozdelili na jacksonovských fundamentalistov a nadšených modernistov, ktorí sú pôvodnými filmami posmelení k ďalšiemu objavovaniu Tolkienovho sveta na filmovom plátne či obrazovke počítača.
Sám patrím k tej skupine fanúšikov, ktorí vďačne zbierajú aj odrobinky, len aby v tomto fiktívnom svete pociťovali istú sviežosť. Je pravda, že Hobit a Prstene moci boli v mnohom sklamaním (novú sériu od Amazonu som ešte stále nevidel celú), no aj tak ma pri premiérach vždy teší možnosť uzrieť čosi nové a znovu si uvedomovať bohatosť sveta J. R. R. Tolkiena. Podobne som sa cítil aj pred premiérou Vojny Rohirov.
Synopsa filmu Pán prsteňov: Vojna Rohirov: Ľud kráľovstva Rohan uniká do pevnosti Hlásna citadela spolu s kráľom Helmom Železnou rukou. Prenasleduje ich armáda pomstychtivého Wulfa, ktorému Helm nedopatrením zabil otca. Navyše, Helmova dcéra Héra sa za Wulfa odmietla vydať. Na jej pleciach teraz leží ťarcha oslobodenia svojho ľudu.
Charakteristickou vlastnosťou nového filmu od režiséra Kenjiho Kamiyamu je jeho vizuálne spracovanie. Ide totiž a anime. Neviem si celkom dobre predstaviť tunajšiu diváčku či diváka, ktorú a ktorého by táto skutočnosť vyslovene nadchla. Tvorcovia možno stavili na predpoklad, že veľká časť fanúšikovkovskej bázy Pána prsteňov sú všeobecnými nadšencami fantasy a teda aj moderného anime. V krajinách Ázie je to možné, na západe skôr nie.
Priznám sa, že som si po obdržaní tejto informácie sám trochu povzdychol, hoci som nikdy nedúfal, že by mohlo ísť skutočne o hraný veľkofilm. Takisto som si kedysi sám mimovoľne pestoval predsudky voči anime, aj keď som ich už dávno prekonal a našiel to čaro. Chápem však každého, kto by si prial vidieť radšej celovečernú hranú Vojnu Rohirov.
Chvíľu ma pri sledovaní nového filmu vyrušovalo, že známe miesta a kulisy vidím v kreslenej podobe a neustále sa mi vracali obrazy z filmu Dve veže, ktorý Edoras a Hlásnu citadelu (neskôr Helmovu roklinu) podrobne zobrazil. Napriek tomu som si sledovanie Vojny Rohirov náramne užil, pretože omnoho viac ma upútal samotný príbeh filmu.
Dej a jeho zvraty a gradácia dodávajú snímke potrebnú epickosť (rozumej príbehovosť) a dramatickosť, bez akej by som si žiadnu adaptáciu Tolkienovho diela nechcel ani predstaviť. Dovolím si tvrdiť, že ani Hobit, ani Prstene moci neboli postavené na tak silnom scenári ako práve nová Vojna Rohirov s jej hrdinami a najmä hrdinkami.
Dej sa zaoberá vzťahmi medzi postavami len v primeranej miere, tak aby sa pozornosť nepresúvala kdesi do zložitého vnútra protagonistov. Priestor dostávajú najmä jasne formulované postoje a motivácie, nečakajte teda žiadne intrigy ani únavné politikárčenie. V príbehu ide najmä o to, akú cenu človek zaplatí za vlastnú pýchu a kam je schopný zájsť na ceste za bludným zadosťučinením. Takéto nastavenie dovoľuje vyniknúť neresti aj ušľachtilosti, skrátka, je to príbeh o zloduchoch a hrdinoch, a to veľmi funkčný.
Postavy nie sú dokonalo vyformované, ale musia sa v priebehu deja poučiť z vlastných chýb. Keď k tomu dospejú, nastanú v ich životoch heroické momenty, aké mnohokrát nájdeme aj v originálnych knihách. Neraz som mal pocit, akoby scenár písal sám Tolkien. Iste, vklad japonských tvorcov je evidentný, najmä pri vykreslení postáv starcov ako šedivých, ale poriadne svalnatých bojovníkov s nadľudskou silou či typickú trhavú animáciu. Vo vnútri je to však plnohodnotný, bohatý a veľkolepý hrdinský príbeh s pútavými zvratmi, ktorý na jednej strane pôsobí povedome ako najslávnejšie báje, na strane druhej dokáže prekvapiť a nahnať husiu kožu. Scenáristi Will Matthews a Jeffrey Addiss odviedli skvelú prácu.
Napokon aj obrazová stránka snímky sa dokáže postupom času zavďačiť. Film v strednej časti naberá na mrazivej atmosfére, veľmi efektívne pracuje s tajomnými výjavmi a aj ako animovaný film dokáže veľmi dobre rozprávať obrazom. Odborníkom na animáciu nie som, no aj tak som si všimol, že animátori spojili v jeden celok viacero prístupov, vďaka čomu dokáže aj pomyselná kamera švenkovať a jazdiť po prostredí, akoby bolo skutočné. Nie sú to obrazy, aké možno v anime seriáloch a filmoch bežne vidieť.
Čo by to bolo za príbeh zo Stredozeme, keby sa tam neobjavili známe postavy, alebo aspoň odkazy na ne. Aj toho sa samozrejme vo Vojne Rohirov dočkáte. V samom závere na fanúšikov a fanúšičky čaká “cameo prekvapenie”, ktoré vám teraz nechcem prezradiť, no môžem zaručiť, že vás vnútorne zahreje.
Mnohí z nás by si iste priali vidieť ďalší Jacksonov veľkofilm, a možno sa pýtate, prečo Vojna Rohirov nemohla mať práve takúto formu. Veď každý by dal prednosť hranému filmu. Anime verzia obľúbeného fantasy sveta možno automaticky nepohltí každého, ale jej príbeh to dokáže. Možno je načase zbaviť sa predsudkov a nechať sa viesť úprimnou umeleckou snahou nových tvorcov, ktorí k našej obľúbenej látke pristúpili s veľkým rešpektom a s výtvarnou a rozprávačskou zručnosťou.
Pridajte sa do našej facebookovej skupiny a zdieľajte s nami svoje názory a postrehy. Iba vďaka aktívnej komunite sa môžeme všetci dozvedieť viac o aktuálnom dianí vo filmovom svete a vzájomne si odpovedať na otázky týkajúce sa audiovizuálnej kultúry u nás aj v zahraničí.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Continental film