Film Damiena Chazella Babylon je originálna snímka odohrávajúca sa v 20-tych rokoch 20. storočia v Los Angeles. Hlavné postavy stvárnili Brad Pitt, Margot Robbie a Diego Calva, ďalej v nej hrajú Jean Smart, Jovan Adepo a Li Jun Li. Film sleduje vzostup a pád viacerých postáv v ére bezuzdnej dekadencie a skazenosti v začiatkoch Hollywoodu v príbehu prehnaných ambícií a neslýchaných výstredností.

Pre scenáristu a režiséra Damiena Chazella predstavuje Babylon výsledok pätnásťročného výskumu a výstavby sveta, ktoré sa začali dávno predtým, ako napísal prvý náčrt scenára a postavil sa za kameru, aby tento dlho zrejúci projekt priviedol k životu.


„Chcel som sa podrobne pozrieť na začiatky jednej umeleckej formy a celého priemyslu v čase, keď si len hľadali svoje miesto,“ hovorí Chazelle, „a v hlbšom zmysle som sa chcel pozrieť na meniacu sa spoločnosť. V 20-tych rokoch prešiel Hollywood rýchlymi a napohľad katastrofickými zmenami, niektorí ich prežili, ale mnohí nie. Vidíme, čím si tí ľudia prešli, a získame predstavu, za akú cenu napĺňali ambície, ktoré vtedy toľkých lákali do Los Angeles. Táto premena má svoju temnú stránku, ktorú som predtým nevnímal. S príchodom synchronizovaného zvuku sa museli prijať nové morálne zásady, ktoré vyvrcholili prijatím Produkčného kódexu v 30-tych rokoch, a nekonvenčná, neregulovaná komunita sa pretavila do svetového produkčného priemyslu, ako ho poznáme dnes. Zároveň s tým sa Los Angeles menilo z prevažne púštneho vidieckeho mestečka na začiatku 20-tych rokov na jedno z najvýznamnejších veľkomiest na konci desaťročia. Z popola povstalo mnoho nových lesklých budov a nahrávacích štúdií, ale napáchali sa pritom značné škody a zničili životy.“


Koproducent Padraic Murphy pomáhal Chazellovi s výskumom, hľadal ťažko dohľadateľné rozhovory, nepoznané životopisné rozprávania, ukážky z filmov a fotografie. Getty Museum otvorilo svoje fotografické archívy, historici a hudobní zberatelia im poskytli pôvodné dokumenty a nahrávky. Postupne sa vynáral komplexnejší portrét vtedajšieho Los Angeles – púštnej komunity, ktorá vyrástla na svetové mesto, táto evolúcia predstavovala akýsi mikrokozmos amerického experimentu.


„Vlastne je to veľmi americký príbeh,“ hovorí Chazelle. „Skupina outsiderov, podvodníkov a rojkov, ktorí unikali pred patentovým úradom, utekali z rodných miest, postavili si stan a vybudovali z ničoho uprostred púšte celý priemysel, z ktorého sa stal celosvetový gigant. A k tomu patrí sláva aj tragédie.“


Babylon vás vezme na cestu z výšin hollywoodskej dekadencie do prepadlísk jeho skazenosti, a heroickým výkonom vystihnúť vzhľad a pocit tejto odysey poverili umeleckú režisérku Florenciu Martin.

„Keď som si prečítala scenár k Babylonu, hneď som vedela, že na ňom jednoducho chcem robiť,“ hovorí Martinová. „Bolo to fascinujúce. Nemohla som uveriť, aký svet vytvoril Damien už na papieri.“ Chazelle mal podľa nej od začiatku jasno, že nechce nakrútiť film, ktorý by pôsobil starobylo a obsahoval klišé z filmov z tých čias.

„Získali sme pohľad na to, čo sa naozaj dialo, keď sa rodilo Los Angeles ako mesto a ako kultúra,“ hovorí Martinová. „Prichádzali tam ľudia z iných miest USA a z celého sveta, zrodil sa tam film a Hollywood, aký poznáme dnes, mesto sa rýchlo a bezhlavo rozrastalo, nové technológie narážali na staré postupy, vládla tam sloboda a existovali príležitosti, ale aj výstrednosť a nezodpovednosť. A hojne sa tam užívali drogy – hlavne kokaín –, čo mnohých z nás prekvapilo.“

HUDBA BABYLONU

Niekoľko rokov predtým, ako sa začal Babylon nakrúcať, sa Chazelle obrátil na svojho dlhoročného spolupracovníka Justina Hurwitza, aby napísal hudbu k tomuto filmu.

„Chceli sme dať Babylonu jeho vlastný hudobný svet, zvuk, ktorý by nebol priveľmi zastaraný, ale zároveň by sa odpútal od svojrázneho džezu tých čias,“ hovorí Hurwitz. „Je oveľa divokejší a agresívnejší. Nesmieme zabúdať, čo dochované nahrávky z 20-tych rokov sú len zlomkom hudby, ktorá sa vtedy skutočne hrala v L. A. Existovala undergroundová hudba, ktorá sa nikdy nezachytila na nahrávkach. Chceli sme si predstaviť celú paletu toho, ako mohla znieť, hoci sa to už nedozvieme. Chceli sme hudbu, aká sa podľa nás doteraz vo filme nezobrazila.“

Chazelle dodáva: „Zadanie pre hudbu bolo podobné ako pre kostýmy, účesy, líčenie a scénu. Mala vychádzať z daného obdobia, ale zároveň posúvať hranice toho, čo by sme normálne očakávali. Ísť za bežne zobrazovaný charleston a foxtrot, tie už poznáme. Naším leitmotívom pri hudbe bolo: Už sme to videli? Už sa to takto robilo? Ak áno, musíme to skúsiť inak.“

„Dúfam, že keď si ľudia vypočujú výsledok, povedia si – to znie ako Babylon,“ hovorí Hurwitz. „Občas som pracoval so scenárom a rozkreslenými scénami, ktoré Damien už dokončil, inokedy rozkresľoval scény na základe demo nahrávok, ktoré som urobil, takže práca prebiehala vo vzájomnej interakcii, v symbióze medzi hudbou a obrazom od samého začiatku.“

O REŽISÉROVI

Držiteľ Oscara DAMIEN CHAZELLE (scenár a réžia) nedávno režíroval film Prvý človek, predtým napísal scenár a chopil sa réžie filmu La La Land, ktorý získal 14 nominácií na Oscara, z čoho šesť aj premenil vrátane Oscara za najlepšiu réžiu pre Chazella, ktorý sa tak stal jej najmladším držiteľom. Jeho film Whiplash z roku 2014 získal niekoľko nominácií a troch Oscarov.

Svoju prvú snímku Gyu and Madeline on a Park Bench nakrútil ako študent a mala premiéru na filmovom festivale v Tribece.

Do slovenských kín príde film 19. januára 2023.

 

Zdroj: Presskit Perla Žinčíková

Zdroj foto: CinemArt

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno