Iba dve postavy, jedna noc, jeden osamelý dom pri jazere, veľa slov, málo činov. Avšak nespočetne veľa otvorených tém. Tém, ktoré málokto otvára. Najnovší film tridsaťšesťročného Sama Lavinsona, tvorcu seriálu Euphoria, s názvom Malcolm & Marie, je nenápadným, malým, no zároveň veľkým a fascinujúcim metafilmom. Mnohých odradí a možno už v polovici unudí k smrti, no tých ostatných nadchne a poteší svojou úprimnosťou a rafinovanosťou.  Nájdete ho na Netflixe.


Jeho otec, Barry Levinson, nakrútil kultového Rain Mana (1988), trpkú vojnovú drámu Dobré ráno, Vietnam (1987) s Robinom Williamsom či triler Škandalózne odhalenie (1994) s Michaelom Douglasom a Demi Moore. Nemožno sa čudovať, že Sam Levinson zdedil vášeň pre film, ale tiež cit a talent pre písanie, dokonca samotnú réžiu. Základ mal skvelý. So svojim otcom neskôr spolupracoval ako scenárista aj na spoločnom projekte, televíznej dráme The Wizard of Lies (2017). Dnes by sme ho pokojne mohli, po troch celovečerných filmoch a jednom úspešnom seriáli, označiť za stále nedoceneného a opomínaného tvorcu.


Za debut Another Happy Day (2011) získal cenu za scenár na festivale Sundance, najznámejšom a najvýznamnejšom festivale nezávislého filmu. To bol prvý znak, akým sa bude jeho tvorba uberať a aké publikum bude chcieť v prvom rade osloviť. Po absolútne brilantnom, ,,vizuálne orgazmickom“, provokatívnom, drsnom a radikálnom, postmoderno-feministickom trileri Mladí zabijaci, ktorý bol zároveň jasne miereným prostredníkom Trumpovi a všetkým jeho podporovateľom, ukázal naplno svoje kvality. Bol však prijatý vlažne a minimálne v našich končinách po filme neštekol ani pes, z kín zmizol hádam po týždni premietania. Levinsonov štýl zároveň predpovedal, že jeho filmy tak skoro nebudú vyhrávať žiadne Oscary. Sú totiž úplne na inej strane pomyselnej barikády, než krásne, uhladené, vábivé a prísne politicky korektné diela, vtierajúce sa americkým akademikom.


Sam Levinson je srdciar. Má rád špinu, blato, krv, slzy, krik, nadávky, hnev, otvorenosť. Nebojí sa povedať, čo si myslí, za cenu, že si znepriatelí, alebo minimálne pobúri kamaráta či kolegu. Jeho novinka Malcolm & Marie, kde sa predviedli v hlavných úlohách John David Washington (BlackKklansman, Tenet) a Zendaya, dobre známa z Euphorie (pre niekoho možno skôr známa z najnovších dielov Spider-Mana),  tematicky plynule nadväzuje na jeho predošlé diela. Čím? Tým, že opäť otvára aktuálne témy a berie si na mušku určitú, veľmi špecifickú časť spoločnosti. Tentokrát však zďaleka nemieri na rasistických a xenofóbnych konzervatívcov alebo náboženských fanatikov. Veľmi odvážne strieľa, v úvodzovkách, do vlastných radov. Do svojich filmárskych kolegov – hercov, scenáristov, režisérov, producentov, distribútorov, či kritikov a publicistov. A nie, neberie si servítku pred ústa.


Na prvý pohľad sa zdá, že Levinsonova komorná, sebareflexívna ,,konverzačka“ je iba o tom, ako sa celú noc háda jeden rozmaznaný, egocentrický pár, ktorý má vlastne všetko, čo potrebuje. Ich vzťah však odkrýva ďaleko viac. Odkrýva až na kosť nielen ich samotné charaktery, ale celý filmový, respektíve hollywoodsky priemysel a jeho pokrytectvo, inak povedané tú odvrátenú stranu. Tú, za pozlátkom, ktoré poznáme z tých všetkých srdcervúcich prejavov, rozhovorov a vystúpení. Pri dialógoch Malcolma a Marie treba veľmi pozorne čítať medzi riadkami. Pokiaľ sa divák nastaví tak, že postavy len bľabocú o ničom a nikam to nevedie, bude mať chuť to vypnúť už po pol hodine. Možno aj preto, že práve úvod je, čo sa týka príbehu, mierne rozpačitý, miestami nepresvedčivý a pomalší (dôraz je skôr na kameru či budovanie atmosféry pomocou hudby – obe zložky mimochodom fungujú po celý čas skvele).

Akonáhle sa však príbeh režiséra, ktorý je nadšený a chce oslavovať, nakoľko má za sebou úspešnú premiéru a jeho, už na prvý pohľad nespokojnej priateľky – herečky, rozbehne, začína sa nekončiaca, súťaživá, nesmierne zábavná a gradujúca, argumentačne nabitá debata. Respektíve skôr hádka či až chladnokrvná bitka oboch postáv, pripomínajúca tenisovú výmenu v zápase o pohár. Gradácia je podmienená najmä hereckými výkonmi, nakoľko na nich, je všetko postavené. Zatiaľ čo po filmoch ako BlackKklansman alebo Tenet, by sme mohli povedať, že John David Washington sa skôr len priživuje na tom, že má úspešného otca, taktiež herca (Denzel Washington), pričom on sám sa zatiaľ príliš neukázal, všetkých pochybovačov (medzi ktorých som až doteraz patril aj ja), v tejto polohe presviedča o úplnom opaku. To, čo v Levinsonovej dráme predvádza je veľmi milé prekvapenie. Miestami až vyráža dych. Jeho záchvaty hnevu, výlevy a filozofovanie o kinematografii, sú hádam to najlepšie, čo film ponúka. Bravúrny výkon bez štipky zaváhania. Vidno, že doteraz len čakal na niekoho, kto mu napíše tie správne slová a dá mu dostatočný priestor predviesť sa.

Zendaya síce oproti nemu hrá ,,druhé husle“, no koniec koncov, skvele sa dopĺňajú a vývoj ich vzťahu je vtipne aj bolestivo uveriteľný. Dráma Malcolm & Marie by možno viac vynikla ako divadelná hra, avšak muselo ísť o film, pretože film ako médium je tu téma číslo jedna. Okolo neho sa všetko točí, o jeho poslaní a funkcii v spoločnosti, o jeho ,,zneužívaní“, zlom pochopení alebo o tom, čo jeho tvorbe predchádza. On je tu vlastne hlavným hrdinom. Aj preto, že Levinson je skutočný milovník filmu viac, než ktokoľvek iný. Svedčia o tom aj dômyselné odkazy na viaceré diela a prehľad, ktorý z replík priam srší. Ale aj zaujímavé a fascinujúce názory, ktoré režisér prezentuje svetu prostredníctvom svojich postáv. Či sa s nimi stotožníte, necháva už na vás. No minimálne sa nad nimi zamyslíte alebo pousmejete.

Malcolm & Marie je dielo, ktoré nie je pre každého a pravdepodobne rozdelí publikum na dve časti. Navyše dá sa naň nahliadnuť z viacerých strán. Každý si ho môže vyložiť inak. Jeden ho vezme ako ostrú štúdiu deštruktívnych, nezdravých vzťahov, akých je (nielen) v Hollywoode kopec, druhý ako prefíkanú postmodernú hru s divákom, pojednávajúcu o rasizme, sexizme, elitárstve, póze, sebaláske. Ďalší možno len ako jednoduchý film o živote ako takom, partnerskom spolunažívaní, maličkostiach a prirodzených hádkach. Záleží ako otvorené oči a nastražené uši budete mať, v akom rozpoložení si film pozriete a či ste si niekedy prešli niečím podobným. Faktom je, že Malcolm a Marie sa miestami nenávidia, potom milujú, no v skutočnosti sú si viac než podobní, preto sú koniec koncov spolu a preto jeden druhého potrebujú. Raz za čas totiž niekto tomu druhému musí nastaviť zrkadlo. Tak ako to robí občas práve kinematografia. A tak, ako my potrebujeme filmy a filmy potrebujú nás – divákov. Levinson dokazuje, že už má čo to odžité. Je výstižný, drzý, no stále ten istý, sebavedomý a silný autorský režisér na správnom mieste.

Martin Adam Pavlík

Zdroj foto: Netflix

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno