Maestro Franz Welser-Möst je umelec, ktorý má zmysel pre humor, no tentoraz vtipkovanie na koncerte vynechal. O to viac bola cenná dramaturgia koncertu, ktorá priniesla novinky.

Viedenská filharmónia už desaťročia predstavuje svojmu publiku na prelome rokov veselý a zároveň kontemplatívny program z bohatého repertoáru dynastie Straussovcov a ich súčasníkov. Tieto novoročné koncerty sa tešia nielen veľkej obľube v Musikvereinssaal vo Viedni, ale vďaka celosvetovému televíznemu vysielaniu, ktoré sa medzičasom dostalo do viac ako 90 krajín, sa tešia vysokej popularite doma i v zahraničí. Dôkazom boli aj komentáre na oficiálnej FB stránke Viedenských filharmonikov – koncert s nadšením komentovali fanúšikovia z celého sveta, zdieľali nadšenie, ďakovali za možnosť sledovať tento koncert – pozdravy z Londýna, Portugalska, Ekvádoru, Grécka, Turecka, Albánska, Austrálie… Okrem prenosu v 90 krajinách si diváci mohli prenos pozrieť aj na internetovej televízii medici.tv, takže sa predpokladá, že okrem miliónov divákov sledujúcich prestížne podujatie, v roku 2023, pribudli ďalší fanúšikovia Viedenských filharmonikov. Predsa len – vzhľadom na súčasnú politickú situáciu, prišlo k jednej výnimke: koncert sa nevysielal v ruskej televízii. Možno to chápať ako principiálny postoj vyspelej európskej krajiny a rovnako postoj dirigenta.


Viedenská filharmónia pod taktovkou Franza Welser-Mösta, Vienna Musikverein. Zdroj foto: Dieter Nagl

Novoročný koncert Viedenskej filharmónie pod vedením maestra Franza Welsera-Mösta vysielala 1.januára 2023 od 11:15 v priamom prenose aj verejnoprávna DVOJKA, komentoval Juraj Čurný. Dirigent Franz Welser-Möst má intenzívne a mimoriadne produktívne umelecké partnerstvo s Viedenskou filharmóniou, v súčasnosti je šéfdirigentom Cleveland Orchestra v USA. Prestížne podujatie, medzi ktoré Novoročný koncert nepochybne patrí, dirigoval už po tretí krát: stalo sa tak v rokoch 2011 a 2013 a napokon aj v roku 2023.


Jeho charizma, úsmev v očiach, energia a vzájomná neverbálna komunikácia s telesom bola nespochybniteľná od prvých taktov – úvodnej skladby koncertu, ale aj počas celého podujatia bolo cítiť jeho výnimočnú osobnosť. Často boli síce jeho gestá úsporné, napríklad keď rytmická štruktúra skladieb – polky a valčíky, ostávali v tempách nemenné, no ak chcel vytiahnuť z orchestra klenuté, krásne melódie, jeho ruky boli prekrásne plastické. Rovnako pedantne si dával záležať na práci s tempami, ktorá je v týchto skladbách taká kľúčová. Tak, ako živo, gestami komunikoval s orchestrom, vľúdnou a príjemnou energiou nasiaknuté pohľady častoval aj publiku – presne takýto pozitívny prístup dnes potrebujeme cítiť z pódia. Hudba má prinášať nádej a radostné emócie, tak ako ich už tradične prinášajú Novoročné koncerty z Viedne, postavené na repertoári tanečnej hudby dynastie Straussovcov a ich súčasníkov.


Viedenská filharmónia pod taktovkou Franza Welser-Mösta, Vienna Musikverein. Zdroj foto: Dieter Nagl

Ak by ste si však mysleli, že je to jednoduchý program, skladby postavené na typickej 3/4 metrorytmickej štruktúre v prípade valčíku a hopsavej rýchlej polke, ste na veľkom omyle. Prízvuky, práca s tempami, vyspievanie melódií, homogénnosť zvuku, sóla, grácia, ľahkosť tanca – to všetko musia mať na pamäti hudobníci a mnohých to dokáže potrápiť. Aj preto sa Straussov repertoár nie tak štýlovo hráva u nás – jednoducho, vo Viedni je táto tradícia hlboko zakorenená a orchestre ju dokážu hrať s citom a krásou. To bohatstvo melódií musí z pódia zaznieť a akokoľvek sa nám tento repertoár môže zdať na prvé počutie triviálny, skrýva sa v ňom neskutočné bohatstvo harmónií. Aj preto je rok čo rok Novoročný koncert Viedenskej filharmónie zážitkom – ich štýlová interpretácia sa nevyrovná žiadnemu inému orchestru na svete. Okrem fascinujúcej dynamiky, vzácneho pianissima, pri ktorom až nedýchate (a pozor – huslisti za prvým pultom hrajú v rovnakej intenzite ako tí za posledným – to je u nás nevídaný jav!), plynulých legát, gradácií hraných s živelnosťou, no pritom vždy potrebnou tanečnosťou, vzácne čistých dychových nástrojov, sa dočkáte v podaní tohto telesa absolútnej profesionality. Nie však strojovej, technickej, no so srdcom. Skrátka a dobre, gustovná interpretácia, s ktorou sa vám vlieva spoločne s hudbou do žíl energia a radosť.


Samozrejme, za celé tie roky sa z tejto udalosti stala ohromná prestíž – keďže ide o Novoročný koncert, korešponduje s ním aj výzdoba sály, pozvaní hostia, z roka na rok sa program snažia organizátori vyšperkovať hudobne, dramaturgicky, vizuálne a doplnkovými, sprievodnými podujatiami – napríklad prestrihmi na baletné čísla v exteriéroch, dokonca aj v prestávke bolo pripravené unikátne hudobné číslo.

Viedenská filharmónia pod taktovkou Franza Welser-Mösta, Vienna Musikverein. Zdroj foto: Dieter Nagl

Tohto roku dirigent Franz Welser-Möst siahol po mimoriadne odvážnej dramaturgii: z pätnástich uvedených skladieb bolo až štrnásť noviniek, premiérovaných čísel programu koncertu. Boli to teda skladby, ktoré ešte nikdy na Novoročnom koncerte nezazneli a dirigent sa na túto dramaturgiu aj poctivo pripravoval – nechal si vyhotoviť kompletný sumár programov všetkých koncertov a práve to ho viedlo k zisteniu, že z bohatého straussovského repertoáru mnoho zaujímavých skladieb ani nikdy neboli uvedené.

Johann Strauss starší, rakúsky hudobný skladateľ, známy svojimi valčíkmi a polkami, no i jeho najstarší syn Johann Strauss ml., ktorý pokračoval v otcových šľapajach, dokonca jeho sláva prekročila otcovu, dokázal štylizovať tance. Kým otec Johann si pri výstavbe formy vystačil s jednoduchšou výstavbou, Johann Strauss ml. už využíval podstatne dlhšie melodické motívy. Jeho valčíky nie sú len obyčajným impulzom k tancu, no dokázal sa prepracovať k štylizácii a žánrovo vyšperkovať a umelecky povýšiť „obyčajný trojdobý tanec“. Ak sa teda aj niekto pýtal v minulosti, či dokážu prežiť valčíky dynastie Straussovcov (skladateľmi boli aj jeho mladší synovia, Josef a Eduard), táto otázka bola bezpredmetná. Tradícia viedenských valčíkov je nesmrteľná – aj dnes, objavovaním nehraného repertoáru valčíky a ďalšie tance dokážu prinášať obecenstvu krásu a pôžitok.

Viedenská filharmónia pod taktovkou Franza Welser-Mösta, Vienna Musikverein. Zdroj foto: Dieter Nagl

Schnell polky striedali graciózne, melodické valčíky, ale aj ukážky z operiet – Cigánsky barón či Isabella (skladateľ Franz von Suppé – znela Predohra k operete). Okrem skladieb od Straussovcov zneli kompozície od autorov ako Karl Michael Ziehrer – rakúskeho operetného skladateľa, či Josef Hellmesberger (známy ako Pepi Hellmesberger). Spestrením programu bolo účinkovanie Viedenského chlapčenského zboru a Viedenského dievčenského zboru (Josef Strauss: Heiterer Muth. Polka française, op. 281) a v niekoľkých číslach sa predstavili aj sólisti Viedenského štátneho baletu.

Pre mňa osobne bol však jedným z najvzácnejších okamihov koncertu slovenský huslista Tibor Kováč, ktorý je primárius druhých huslí Viedenských filharmonikov a umelecký vedúci súboru Philharmonic Five. Vystúpil v prestávke – okrem toho, že je aj vynikajúci interpret, interpretovaný program aj aranžoval.

Tibor Kováč: So Stradivárkami sme si na seba po čase zvykli

Záverom nemohli chýbať tradičné prídavky – Banditen Galopp, Valčík Na krásnom modrom Dunaji či Radeckého pochod, na ktorom sa spolupodieľalo aj publikum.

Tohtoročný Novoročný koncert Viedenských filharmonikov však mal, predsa len zvláštnu príchuť. Bol zjavne poznačený aktuálnymi udalosťami, ktoré sa dejú tak blízko Európy. Franz Welser-Möst je človek, ktorý má zmysel pre humor, no tentoraz na koncerte chýbalo z jeho strany žoviálne vtipkovanie – je to zjavne empatický a citlivý človek, ktorý usúdil, že doba je natoľko vážna, že koncert má niesť iné posolstvo a na zábavu vskutku nie je ten správny čas.

 

Spracovala Zuzana Vachová

Zdroj foto: Wiener Philharmoniker – Dieter Nagl

 

PROGRAM Novoročného koncertu

Eduard Strauss: Wer tanzt mit? Polka schnell, op. 251
Josef Strauss: Heldengedichte. Walzer, op. 87
Johann Strauss (ml.): Zigeunerbaron-Quadrille, op. 422
Carl Michael Ziehrer: In lauschiger Nacht. Walzer, op. 488
Johann Strauss (ml.): Frisch heran! Polka schnell, op. 386
Franz von Suppè: Ouvertüre zur Operette „Isabella“
Josef Strauss: Perlen der Liebe. Walzer, op. 39
Josef Strauss: Angelica-Polka. Polka française, op. 123
Eduard Strauss: Auf und davon. Polka schnell, op. 73
Josef Strauss: Heiterer Muth. Polka française, op. 281
Josef Strauss: For ever. Polka schnell, op. 193
Josef Strauss: Zeisserln. Walzer, op. 114
Josef Hellmesberger (syn): Glocken-Polka mit Galopp aus dem Ballett Excelsior
Josef Strauss: Allegro fantastique. Orchesterfantasie, Anh. 26b
Josef Strauss: Aquarellen. Walzer, op. 258

Účinkujúci:
Viedenská filharmónia
Viedenský chlapčenský zbor
Viedenský dievčenský zbor
dirigent: Franz Welser-Möst

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno