Dobrý trh na Panenskej a Podjavorinskej tento raz, okrem širokej ponuky všetkého možného od bio horčíc až po starožitné skrine, ponúkal aj otvorené ateliéry a galérie. Jednou z nich bola aj Čin Čin Gallery, ktorá momentálne prezentuje výstavu šperku mladej autorky Andrey Ďurianovej pod názvom „Skladom“.
Andrea študovala na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici (2001-2005), na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri S+M+L- XL Kov a šperk (2005-2012) a v súčasnosti je doktorandkou na Fakulte architektúry STU.
Inklinácia k priestorovému videniu, presnosti, zmyslu pred detail a poriadok sa odráža v šperkoch umelkyne, ako aj v spôsobe inštalácie výstavy. Ako spomína kurátorka výstavy Ľubica Hustá, autorka sa „aktuálne rozhodla otestovať takzvaný studený spoj. To znamená, že pracuje s materiálom, konkrétne antikorom, len jeho skladaním. Plochy zasúva do seba a touto skladačkou vytvára jednoduché pravidelné rastre, gridy – šperky.“
Výraz expozície disponuje extrémnou čistotou línií, tvaru a formy, na sololite sú v presne vymedzených plochách situované rovnako presné šperky geometrických tvarov. Sú to matematicky vyrátané subtílne a krehko pôsobiace plochy, ktoré vzájomne do seba autorka zasúva tak dokonale, akoby vypadli vyrezané z fabrickej linky. Prezentuje prevažne brošne, ktoré tvoria raster leštených a zrkadliacich plôch, ihlu do nich situuje nenápadne a dômyselne zároveň, dizajnuje ju do objektu. Objaví sa aj prsteň vo svojej krehkej drobnosti, ale aj závesný objekt v striktne zadefinovanej architektúre mriežky. Výtvarníčka sa zameriava na ľahkosť, efektivitu, účelnosť, čistú estetiku, ale je ohľaduplná aj k životnému prostrediu. Materiál reže laser podľa skíc autorky, ďalší postup je jej ručná práca – skladanie, brúsenie a cizelovanie technických detailov. Kreuje v šperku minimalizmus, drobnú architektúru presnú ako nábytok na mieru. Jej šperk profiluje krehkosť, abstraktnú eleganciu a poriadok, ale má v sebe zakódovaný mimovoľný fenomén nebezpečenstva v natenko rezaných plôškach, ktoré evokujú dojem žiletky. Jej objekty sa hýbu na hrane línie a tvaru.
Výstava akokoľvek vo svojom vizuálnom znení subtílna, geometrická, prísnym poriadkom až sterilná, nabáda k opatrnému hýbaniu sa v nej. Pred poriadkom má akosi človek podvedomý rešpekt. Diela profilujú paradoxnú emóciu – hoci šperk Andrey Ďurianovej nesie znaky funkčnosti a reálnej nositeľnosti, bojíme sa ho dotknúť. Výstava „Skladom“ vypovedá o autorkiných „skladačkách“, ale aj o tom, že šperky sú k dispozícii „skladom“ – tou optimistickou výzvou, ktorú bežne zisťujeme pri „on line“ nákupe produktu, ergo tento šperk je pre nás – pre dychtivé užívateľky originálnych ozdôb, ktoré nemajú strach byť iné. Zároveň je to však šperk aj pre tie striedmejšie povahy s náklonnosťou k decentným a nenápadným aplikáciám.
Akokoľvek, jednoznačným charakteristickým znakom v tvorbe výtvarníčky Andrey Ďurianovej je absolútna čistota a presnosť. Ak by aj vznikol optický dojem, že jej šperk môže byť pre odev nebezpečný, rozhodne je to ten typ umelkyne, architektky a dizajnérky, ktorej by som sa nebála dať postaviť aj dom.
Výstavu „Skladom“ je možné navštíviť v Galérii Čin Čin na Podjavorinskej ulici v Bratislave do 27. septembra. Šperk Andrey Ďurianovej tam budú rozhodne mať do tohto termínu „skladom“.
Barbara Brathová
Zdroj foto: Adam Šakový