Muzikanti a divadelníci konečne pre živé publikum. Je to malý zázrak!

„Len s poslucháčmi má naša práca zmysel – bez nich je akosi neúplná. Naším cieľom je prinášať, radosť a tá je najmä v dnešnej dobe veľmi potrebná,“ hovorí pre náš portál intendant Metropolitného orchestra Bratislava, Roman Pálka. Optimisticky je naladený aj šéf činohry ŠDKE Anton Korenči: „Určite sme všetci po tom kultúrnom pôste veľmi netrpezliví. Verím, že nás teraz čakajú kultúrne hody.“ Ako prežívali muzikanti a divadelníci obdobie bez publika? Tešia sa na prvé koncerty a predstavenia s obecenstvom? Spýtali sme sa za vás.

Ladislav Fančovič je nielen špičkový slovenský klavirista a milovník starého džezu, ale aj nadšený saxofonista, ktorý sa v interpretácii na tomto nástroji neustále zlepšuje – navštevuje v Holandsku lekcie hry na saxofóne. Ovláda dokonca hru na tomto nástroji v rôznych ladeniach a je aj vášnivým zberateľom historických, unikátnych kúskov týchto hudobných nástrojov, ktoré sú charakteristické pre jazzový žáner, no s obľubou ho využívali a stále využívajú aj skladatelia klasickej hudby 20. storočia a súčasnej hudby. A práve v košickej filharmónii ho budú môcť 13. mája 2021 o 19:00 návštevníci zažiť v oboch polohách – ako klavírneho virtuóza v Gershwinovom klavírnom koncerte, aj ako saxofonistu, ktorý sa na chvíľu stane jedným z členov orchestra ŠfK v známom diele Obrázky z výstavy Modesta Petroviča Musorgského. Bude to jeden z prvých koncertov, na ktorom bude Fančovič hrať pred publikom – síce zatiaľ len v obmedzenom množstve, ale predsa len, po dlhej dobe bude počuť potlesk: „Nesmierne sa na koncert teším, po dlhých mesiacoch nekonečného čakania na zlepšenie situácie mi to pripadá ako malý zázrak hrať s orchestrom pre naozajstné živé publikum. Po množstve niekedy až deprimujúcich online koncertov, na ktorých som hral iba pre kameru a pre prázdnu sálu, je predstava blížiaceho sa živého koncertu neuveriteľná motivácia,“ povedal Fančovič pred koncertom vo Veľkej koncertnej sále Domu umenia v Košiciach. Štátnu filharmóniu Košice bude dirigovať šéfdirigent Zbyněk Müller. Klavírny virtuóz by chcel veriť, že situácia z jesene minulého roka sa už nezopakuje. Rovnako ako ostatní umelci, čas, kedy nemohol koncertovať (okrem online priestoru), trávil rôzne: „Samozrejme, ten čas sa dá využiť rôznymi spôsobmi, či už nahrávacími aktivitami, študovaním nového repertoáru atd. Napriek tomu si mnohí z nás určite stále častejšie uvedomovali, že prišli na veľa mesiacov o prácu a tento stav nie je dlhodobo udržateľný. Moje najbližšie plány súvisia so zmarenou sezónou 2020/21, pretože prakticky koncerty z celého roka sa mi popresúvali do mesiacov máj a jún. Čo je neuveriteľný fyzický, ale aj psychický nápor. Pevne verím, že ďalšia sezóna sa už bude aspoň z diaľky podobať na koncertný život tak, ako si ho pamätáme.


Na koncertoch budú dodržané prísne hygienické podmienky a obmedzenie počtu divákov podľa aktuálnej fázy kultúrneho semafora podľa vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR zo dňa 29. apríla 2021.

Kultový orchester operety a bálov – Metropolitný orchester Bratislava, ktorý sa nedávno presťahoval do budovy Slovenského rozhlasu, víta na svojej webovej stránke svojich priaznivcov nasledujúcim oznamom: „Milí priatelia, zdá sa, že sa nám blýska na lepšie časy. Májový koncert už môže byť aj s publikom v sále!“ Radosť hudobníkov je veľká, veď naposledy hrali pred publikom v septembri minulého roka, takže je to už približne sedem mesiacov. Oslovili sme intendanta orchestra Romana Pálku: „Sedem mesiacov bez publika je pre každého umelca úplne kritických. Sme veľmi radi, že v máji budeme môcť privítať prvých návštevníkov aj na koncertoch Metropolitného orchestra Bratislava. Je to zároveň aj po prvý krát v nových priestoroch – vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, kam sme v roku 2021 „preniesli“ naše pravidelné operetné koncerty.“ Intendant orchestra zároveň povzbudzuje divákov, že kultúrne podujatia sú organizované tak, že sú maximálne bezpečné: „V tejto krásnej a veľkej koncertnej sále ani tí najopatrnejší nemusia mať obavu. Zabezpečené je šachovnicové sedenie a koncert budeme hrať bez prestávky, aby sa zbytočne nezadávala príčina na bližšie kontakty medzi návštevníkmi. Každému odporúčame sledovať aktuálne nariadenia týkajúce sa hygienických opatrení a nutného testovania. Sme presvedčení, že dokážeme odovzdať nášmu publiku plnohodnotný umelecký zážitok z krásnej hudby, na ktorý budú dlho spomínať. Veď len s poslucháčmi má naša práca zmysel – bez nich je akosi neúplná. Naším cieľom je prinášať, radosť a tá je najmä v dnešnej dobe veľmi potrebná.“

Čo čaká návštevníkov na májovom koncerte? Ako obyčajne v máji, je koncert venovaný láske. „Máj, lásky čas prinesie teda to najkrajšie, čo bolo na túto tému v operete napísané. Vedia o tom svoje aj vynikajúci sólisti – manželia – sopranistka Viktória Oravec Ballánová a tenorista Pavol Oravec. Oboch doplní skvelý dirigent Adrian Kokoš a Metropolitný orchester Bratislava. Radi privítame 150 nadšencov operetnej hudby 23. mája o 17:00 hod. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu na Mýtnej ulici v Bratislave. Priatelia, nezabudnite si vziať so sebou rúška a aktuálny test. Vstupenky môžete získať za výnimočnú jednotnú cenu na www.predpredaj.sk.,“ pozýva Roman Pálka.

Do online priestoru sa presunul počas lockdownu aj Hilaris Chamber Orchestra, ktorý pre publikum v hlavnom meste hral naposledy vlani v lete: My sa s našim bratislavským súborom Hilaris Chamber Orchestra veľmi tešíme, že po toľkých mesiacoch zavíta publikum osobne na naše koncerty. Bol to veľmi zvláštny pocit hrať  online live streamy, keď sme nedostali naspať energiu v podobe potlesku.  Jediná útecha bola spätná väzba našich fanúšikov na  sociálnych sieťach. Verím, že sa kultúra opäť naštartuje a ľudia nebudú mať obavy, nakoľko som v posledných dňoch dostala množstvo povzbudivých správ, že naši diváci sa už nevedia dočkať koncertov HCO a že budú ochotní si zaplatiť aj drahšie vstupenky, len aby nás podporili, nakoľko nemáme možnosť grantovej dotácie na všetky naše podujatia,“ hovorí pre náš portál Anežka Kara, PR manažérka orchestra a vedúca skupiny druhých huslí.

Manažérka Hilaris Chamber Orchestra Anežka Kara. Foto: Peter Piovarcsy

Hoci hudobníkom živé muzicírovanie a kontakt s publikom chýbalo, oceňujú skutočnosť, že vďaka streamom majú ako teleso nahrávky, ktoré v budúcnosti môžu poslať do súťaží. Navyše, HCO ako jeden z mála orchestrov hrali pre publikum naživo – ich koncerty sa neupravovali postprodukčne. Pokračuje Anežka Kara: „Ak mám hodnotiť online koncerty vo všeobecnosti, na jednej strane nám publikum nesmierne chýbalo, no na druhej mali tieto vystúpenia aj pozitíva: máme nahrávky, ktoré sú trvalé a sú vizitkou našich interpretačných výkonov. Pred kamerami sme sa všetci dokázali motivovať k čo najkvalitnejším výkonom, ktoré sa dostanú aj k mnohým divákom mimo bratislavského regiónu, do zahraničia a organizátorom festivalov, takže z tohto pohľadu to vnímam ako plus, ktoré lockdown priniesol.“

Počas prvej vlny covid pandémie Hilaris v lete odohrali niekoľko open air koncertov klasickej hudby na nádvorí Starej radnice a hudobníci si pochvaľovali úžasnú atmosféru a tiež to, že publikum dodržiavalo všetky opatrenia: „Ľudia boli disciplinovaní a verím, že budú aj teraz, lebo my sa budeme snažiť dodržať všetky bezpečnostné opatrenia. Najbližšie sa môžu milovníci kvalitnej komornej hudby tešiť na 6.ročník obľúbeného cyklu Bratislavčanov – Serenády pre radosť – vášeň pre hudbu , ktorý sa uskutoční v nedeľu 30.mája o 18:00 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave a zaznie tam okrem krásnych romantických diel od Mendelssohna, Brucha a Barbera aj svetová premiéra popredného slovenského skladateľa Ľuboša Bernátha , ktorú venoval našim vedúcim členom HCO –  bratom Alanovi a Robertovi Vizváriovcom ako modlitbu za obete pandémie. Vstupenky sú už k dispozícii v predpredaji sieti Ticketportal,“ pozýva na koncert s publikom Anežka Kara.

Komplikovanejšia je situácia na klubovej scéne, ktorá je najtvrdšie postihnutá pandémiou. Relácia verejnoprávnej RTVS Klubtúra priblížila práve tieto priestory – kluby, muzikantov, ale aj obslužný personál a celý organizmus, ktorý tento segment kultúry v sebe zahŕňa. Oslovili sme Martina Višňovského z kapely Chiki Liki Tu-a, ktorý v Prešove rozbehol klub Stromoradie ako platformu pre koncerty, divadlo, kino, vernisáž, diskusiu, pivo, víno a jedlo. Asi nie je potrebné zvlášť rozpisovať, ako tvrdo bol postihnutý gastro priemysel, s ním spojené koncerty v kluboch, kompenzácie mizivé alebo žiadne, preto ani reakcia Višňovského neprekvapuje: „My, ako kapela Chiki Liki Tu-a sme zatiaľ tento rok živý koncert nehrali, snáď sa to podarí koncom júna tohto roku. Všetko závisí od opatrení, t.j. ako organizácia koncertov a festivalov zaťaží priamo organizátorov. Tým myslím hlavne testovanie alebo kontrola covid passov (očkovacích). Samozrejme jeden z podstatných príjmov je pre akcie gastro, to si myslím, že bude zlomový bod pri rozhodnutí sa organizátorov, či sa vôbec niečo robiť ekonomicky oplatí.“ Šancou na účinkovanie kapiel sú ešte letné open air festivaly, otázkou však je, ktoré v obmedzenom počte divákov prežijú. Višňovský upozorňuje: Termíny má množstvo podujatí, ale nikto netuší aké opatrenia budú týždeň pred konaním akcie.“ Faktom je, že v zahraničí – aj v okolitých krajinách dokázali zorganizovať festivaly a kultúrne podujatia, pri dodržiavaní opatrení, no u nás, vzhľadom na neustále sa meniace pravidlá, to nebolo možné. Muzikant si servítku pred ústa nekladie a na rovinu pomenúva príčiny: „Vychádzajú z reálnej situácie nakazených a zaočkovaných  a nie politických rozhodnutí“.

Vo vzduchu stále visí otáznik, ako dokážu prežiť kluby aj letné festivaly, pretože aktuálne nastavený semafor organizátorov podmieňuje, že gastro sektor musí byť oddelený od účastníkov podujatia. Ako to riešiť pri open air festivaloch, je otázne, nie však nerealizovateľné, ako však upozorňuje hudobník kapely, pre kluby to znamená, že počas podujatia nie je možné mať otvorený bar. A potom sa organizátori koncertov budú zamýšľať na rentabilitou koncertov, lebo z potlesku a zo vstupného určite nevyžijú.

Radosť z publika však neskrývajú divadelníci – herci, speváci, tanečníci. Štátne divadlo Košice otvorí svoje brány pre divákov premiérou činohernej inscenácie Netrpezlivosť srdca. Jej hlavný protagonista, Tomáš Diro: „Teším sa, že už konečne budeme hrať. Skúšobné obdobie pred premiérou bolo náročné a znova v mnohom iné. Musím povedať pravdu, že sme po ňom už fyzicky trochu otupení a je pre nás vykúpením, že už prídu diváci.“ Alena Ďuránová – hlavná postava v inscenácii hry Netrpezlivosť srdca neskrýva radosť, no zároveň vyjadrila určitým spôsobom aj obavy: „Na jednej strane sa teším, že konečne prídu diváci, na strane druhej nemôžem povedať, že nemám nejaký stres alebo obavy z toho vyjsť po roku pred divákov na javisko. Som veľmi šťastná, že otvárame práve premiérou Netrpezlivosť srdca v réžii Julky Rázusovej. Zvolili sme si neuveriteľne ťažkú formu a to ja veľmi milujem.“ Riaditeľ činohry Anton Korenči má do budúcnosti optimistickú víziu: „Určite sme všetci po tom kultúrnom pôste veľmi netrpezliví. Verím, že nás teraz čakajú kultúrne hody, samozrejme za dodržania všetkých hygienických opatrení. Premiéra bude síce oklieštená, ale konečne sa budeme môcť stretnúť s divákmi a ja pevne verím, že toto stretávanie bude pokračovať aj ďalej.“

Štátne divadlo Košice pripravuje koncom mája galakoncert Jaroslava Dvorského a sólistky košickej opery, Táne Paľovčíkovej Paládiovej v rámci osláv jubileí oboch spevákov: „Známi sa ma neustále pýtajú, kedy už budú môcť prísť do divadla, kedy budeme znovu hrať. Teším sa, že už budú môcť prísť. Návrat na javisko pred divákov nebude ťažký, len tá psychika hrá svoje. V septembri sme si to vyskúšali po polroku a odohrali dve predstavenia. Určite je tam istá dávka nervozity, či sú hlasivky dostatočne pripravené. Myslím si, že keď sme to zvládli v septembri, zvládneme to aj teraz,“ hovorí Táňa Paľovčíková Paládiová.

Po piatich mesiacoch v online priestore konečne otvára svoje brány divákom aj Divadlo Nová scéna otvára. 14. mája 2021 o 18.00 uvedie slovenskú premiéru komédie svetovo uznávaného britského dramatika Petra Quiltera VÝSTUP (THE HILL) v réžii Svetozára Sprušanského. V komédii o sile priateľstva a kríze stredného veku sa predstavia traja členovia súboru Divadla Nová scéna Marcel Ochránek, Martin Kaprálik a Pavol Plevčík. Zaujímavosťou je, že hra bola uvedená aj v online priestore, až teraz sa však dostáva pred divákov: „Po dvoch mesiacoch tvrdého boja sme komédiu Výstup uviedli v online premiére 25. februára tohto roka. Aj keď bez osobného kontaktu, sa stretla s veľkým záujmov divákov. Teraz sme konečne na vrchole, v dobrej kondícii a s obrovskou chuťou hrať pre našich divákov. Spolu s nimi je nám totiž najlepšie. Naživo. Zoči voči,“ hovorí pre náš portál generálna riaditeľka divadla Ingrid Fašiangová.

Výstup je hra o tom, že o tom, že ani za najťažších okolností nesmieme stratiť humor. Jeden z hlavných protagonistov, Martin Kaprálik, hovorí: „Zvládli sme online premiéru a vďaka Bohu, že si do hľadiska sadne naozajstný divák a bude s nami, budeme mať spätnú väzbu, bude tam spojenie javiska a hľadiska.“


Dramaturg opery Slovenského národného divadla Marek Mokoš neskrýva radosť, že monodráma Denník Anny Frankovej, vzbudila záujem u divákov. Podľa našich informácií, lístky na toto predstavenie sa vypredali za dva dni. Režisér a dramaturg tohto diela, ktoré sa konečne uviedlo v komornom duchu, v činohernom štúdiu, pre náš portál povedal: Od samého začiatku pandémie sa Slovenské národné divadlo snažilo veľmi flexibilne reagovať na dané možnosti a okolnosti, ktoré prinášali jednotlivé Covid opatrenia a usmernenia pre dané obdobie v ktorom sme sa práve nachádzali. Najnovšie nám kultúrny automat dovolil opäť otvoriť divadlá po vyše pol roku pre verejnosť. Veľmi promptne sme zareagovali a v pondelok 10.mája sme, ako otváracie predstavenie uviedli novovzniknutú operu Operného štúdia SND, Denník Anny Frankovej. Toto predstavenie sme venovali pamiatke výročia ukončenia druhej svetovej vojny v Európe, najväčšieho ozbrojeného konfliktu v dejinách ľudstva. Denník Anny Frankovej reflektuje z rozličných perspektív toto historické obdobie. Zároveň sme si chceli vyskúšať, ako budú naši diváci reagovať na možnosť, prísť do divadla.”

A ako zareagovalo verné publikum SND? “S potešením sme zistili, že hlad po kultúre je obrovský. Naše prvé predstavenie po tejto dlhšej odmlke bolo do pár dní úplne vypredané. Máme obrovskú radosť, že naši diváci aj s povinnými pravidlami a opatreniami pre uskutočnenie predstavenia nestrácajú chuť a prichádzajú naspäť do sál, aby načerpali novú energiu spojenú s neopísateľnými zážitkami. Živé divadlo nenahradí žiadna kamera ani film. Film je film, divadlo je divadlo, opera je hudobné divadlo, ktoré je potrebné, aby sa dialo naživo. Divadlo je spoločná komunitná záležitosť, kde najväčšiu úlohu zohráva zážitok, živý kontakt s emóciou, ktorá vzniká pri komunikácií energií medzi divákom a hercom. Následne je tento proces zdieľaný s ľuďmi okolo vás. Máme nádej, že aj v tomto nie ľahkom období bude divadlo zdrojom silných zdieľaných emócií a momentov prinášajúcich radosť, zmysel a krásu,“ uzatvára režisér a dramaturg Marek Mokoš.

 

Spracovala: Zuzana Vachová

Zdroj foto: titulná fotografia: Adam Bázlik, Zuzana Fischerová, Tadeáš Kurka, Jozef Barinka, Joseph Marčinský, SAL – Andrea Laková, Peter Piovarcsy, Linda Kisková Bohušová


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno