Druhý ročník Medzinárodného festivalu umenia TRANS/MISIE prilákal na štyri desiatky podujatí stovky divákov, ktorým umelci zo šiestich krajín ponúkli svoj pohľad na slobodu, demokraciu, totalitu, v duchu festivalového podtitulu „1989. Sloboda/Nesloboda.“


Projekt Medzinárodného festivalu umení TRANS/MISIE sa zrodil v polovici júna 2017 v poľskom mestečku Lancut neďaleko Rzeszowa, kde zástupcovia divadiel zo šiestich krajín – Slovenska, Poľska, Maďarska, Česka, Litvy a Ukrajiny podpísali memorandum o jeho vzniku. „Partnerov projektu spája prihraničná poloha, ktorá praje vzájomnému prenikaniu kultúr. Zároveň sú to divadlá, ktoré nepôsobia v svojich centrách a tým ponúkajú aj iný pohľad,“ hovorí generálny riaditeľ Štátneho divadla Košice Igor Dohovič. Premiérový ročník festivalu sa uskutočnil pred rokom v poľskom Rzeszowe. Titul festivalu znel – „1918. Koniec a začiatok.“ Venovaný bol 100. výročiu udalostí, ktoré mali obrovský význam pre strednú a východnú Európu a priniesli nové usporiadanie so vznikom nových nezávislých štátov. Hlavný titul druhého ročníka znel: „1989. Sloboda/Nesloboda“. Veľa podujatí festivalu tak bolo venovaných 30. výročiu udalostí roka 1989. „Mnohé sa zamýšľali aj nad vzťahom demokracia verzus diktatúra, nad pádom akejkoľvek garnitúry a momentom zmeny, ktorý takýto pád prináša, a nad tým, ako sa s takým momentom spoločnosť vyrovnáva,“ dodáva Igor Dohovič.


Každý z festivalových dní patril umelcom z jednej respektíve dvoch krajín. Úvodný a záverečný deň boli slovenské. Dva dni patrili Litve a Ukrajine a ich program pripravili partneri projektu Národné akademické ukrajinské činoherné divadlo Zaňkoveckej z Ľvova a Palác kultúry z litovského mesta Trakai. Program poľského dňa zastrešoval Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa, o maďarský sa postaralo divadlo Csokonai Nemzeti Szinház z Debrecína a o český Národní divadlo moravsko-slezské z Ostravy. Okrem divadelných predstavení ponúkol festival zaujímavé výstavy, koncerty, ale aj ohňovo-tanečnú šou či besedy. Okrem zahraničných partnerov sa na úspešnom priebehu festivalu podieľali aj mnohé košické kultúrne inštitúcie. „Som veľmi rád, že festival spojil kultúrne inštitúcie v Košiciach bez ohľadu na to, kto je ich zriaďovateľom. Niektoré prispeli programom, iné svojimi priestormi. Pre Košice je dôležitá takáto úzka spolupráca kultúrnych inštitúcií a verím, že TRANS/MISIE sa stali začiatkom novej éry v košickej kultúre,“ hovorí Igor Dohovič.
Festivalové podujatia sa odohrávali v Divadel Thália, Bábkovom divadle, v Tabačke Kulturfabrik, Kasárňach/Kulturparku, Východoslovenskom múzeu, Východoslovenskej galérii, Dome umenia, Múzeu Vojtech Löfflera a v Paláci kníh Panta Rhei.


TRANS/MISIE 2019 už počas prvého slovenského dňa potvrdili, že sú jedinečným podujatím. Do centra Košíc prilákal v nedeľu 8. septembra ich program stovky ľudí, ktorí si užili aj veľa netradičného. Slobodná zóna na šiestich miestach v centre mesta ponúkla pravý divadelný happening. Spojila postavy z predstavení Štátneho divadla Košice do zaujímavých scén, ktoré často zaskočili okoloidúcich a prinútili ich zastaviť. Tak ako na križovatke ulíc Poštová a Moyzesova, kde „Labutie jazero“ v spojení s ľudovou hudbou Silvayovci zastavovalo dopravu – vodiči aj chodci zabudli na semafory a zabúdali vyštartovať na zelenú. Pri historickej divadelnej budove „Znovuzjednotenie Kóreí“ s pravou manželskou hádkou a vyhadzovaním nábytku z okien vyvolávalo údiv, ale aj úsmevy na tvárach okoloidúcich. Obďaleč „zasahovala“ mestská polície pri konfliktnej „Márii Stuartovej“ a v Auparku si do kaderníctva zašli zaspievať operný „Samson a Dalila“. A napokon na terase kaviarne pred Malou scénou ŠDKE si dali pri pohári vínka partičku šachu Adolf Hitler s Evou Braunovou, ktorým do uška hrala židovská kapela. Večerný otvárací ceremoniál vyvrcholil netradičným divadelným predstavením podľa hra Karola Horáka Traja mučeníci, v ktorom desiatky účinkujúcich na rôznych historických miestach v centre mesta pripomenuli udalosti spred 400 rokov.
Aj počas nasledujúcich národných dní festival ponúkol návštevníkom veľmi zaujímavý mix rôzneho umenia. Divadelníci z Litvy, z Kráľovského divadla Trakai, si dokonca festival vybrali za miesto premiéry svojej inscenácie. Z množstva divadelných predstavení azda najviac zaujala dramatizácia svetoznámeho románu Michaila Bulgakova Majster a Margaréta v podaní Divadla W, Siemaszkowej z Rzeszowa. „Toto predstavenie by som premietal študentom ako ukážku toho, ako má vyzerať moderné divadlo. Bolo v ňom všetko,“ povedal o poľskej produkcii známy teatrológ, dramatik a spisovateľ Karol Horák.


Herecké koncerty ponúkli aj monodrámy – litovské Zápisky dôstojníka červenej armády s Edwardom Kiejzikom či inscenácia Ako vtáčik v klietke debrecínskeho divadla Csokonai Nemzeti Szinház so skvelou Zsuzsou Oláh. Zaujali aj muzikál Vzruš ma či inscenácia ruskej satirickej klasiky Výnosné miesto Nikolaja Ostrovského z produkcie Národního divadla moravsko – sliezskeho z Ostravy. Národné akademické ukrajinské činoherné divadlo ponúklo komediálne Historky o Ivanovi s prvkami ľudového divadla a folklóru, ale aj scénickú kompozíciu Katarína na poému najväčšieho ukrajinského básnika a spisovateľa Tarasa Ševčenka. Obe predstavenia priniesli aj dávku ukrajinského hudobného talentu v podobe piesní a choreografií.

Zaujímavú súčasť programu tvorili aj výstavy. Venovali sa pohnutému roku 1989 z pohľadu slovenských divadelníkov, priblížili archívne materiály zo susedného Česka, ale aj unikátne fotografie litovského fotografa Romualdasa Pozerskisa z jednej z najväčších pokojných demonštrácii pamätného roka v sovietskej zóne s názvom Baltická cesta, ktorá spojila do živej reťaze dva milióny obyvateľov vtedy ešte neslobodných pobaltských štátov. Veľký záujem vyvolala aj beseda s ukrajinským dirigentom z Košíc Levkom Dohovičom, ktorého od svojich 14 rokov strávil takmer sedem rokov v sovietskych gulagoch ako jeden z najmladších politických väzňov. Zaujímavú diskusiu priniesol na besede The City of the Wind of Change aj záverečný deň festivalu.

Rovnako výnimočne ako začal, festival TRANS/MISIE aj skončil. Na záverečnom koncerte Štátnej filharmónie Košice odznela aj svetová premiéra skladby Moc a sloboda košického skladateľa Adriána Harvana. V druhej časti ponúkol prítomným skvelý zážitok z populárneho Čajkovského Koncertu pre husle a orchester D – dur husľový virtuóz Dalibor Karvay.
„Nádherných sedem dní medzinárodnej spolupráce, vzájomnej inšpirácie a vytvárania vzťahov. Z tohto pohľadu krásna udalosť a krásny festival,“ povedal o TRANS/MISIÁCH v ich závere generálny riaditeľ Štátneho divadla Košice Igor Dohovič. Pred začiatkom záverečného koncertu odovzdal symbolickú organizátorskú štafetu riaditeľovi Kráľovského divadla v litovskom meste Trakai Edwardovi Kiejzikovi. Práve historické mestečko na Pobaltí bude o rok hostiteľom 3. ročníka jedinečného festivalu, ktorý spája umelcov šiestich krajín.

Zdroj textu: Svjatoslav Dohovič
Zdroj foto: Miroslav Vacula, Bohdan Dohovič

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno