Môže dnes nezávislý tvorca meniť spoločnosť?

Maliar a básnik Lajos Kassák žil v pravicových i ľavicových diktatúrach, v revolučných časoch i počas vojen, tiež v demokracii a v každej ére vedel, ako človek aj ako umelec reagovať relevantne a bez toho, aby zradil svoje zásady. Dokumentárny film maďarskej režisérky Asie Dér ZAVÝJAŤ PO SVOJOM, sleduje optikou Kassákovho životného príbehu osudy súčasných umelcov strednej Európy, ktorí sa stavajú moci tak, ako on. V slovenskej distribúcii ho diváci uvidia od 8. septembra.

Ako umelec sa stal Kassák počas svojho života častokrát nevítaným, keďže práve prostredníctvom umenia nachádzal spôsoby osobnej revolty voči systému a štátnej ideológii. Film sa vydáva po jeho stopách nie len na Slovensku a v Maďarsku, ale aj v Rakúsku, Čechách, Francúzsku, Nemecku, alebo Ázii. Nemapuje jeho život biograficky, ale nachádza paralely medzi jeho skúsenosťami, tvorbou a umeleckým vplyvom u súčasných umelcov, kunsthistorikov, alebo milovníkov umenia, ktorí si dnes prechádzajú podobnými životnými príbehmi a starosťami ako kedysi on.


Film ZAVÝJAŤ PO SVOJOM upozorňuje na dôležitosť postavy Lajosa Kassáka vo svete výtvarnej a literárnej avantgardy, ako aj na jeho politickú angažovanosť. Zároveň sa snaží nájsť odpovede na otázky: Môže byť v dnešnej dobe umenie ešte „činom“, akciou, ktorá mení spoločenský diskurz? Nakoľko môže umelec meniť spoločnosť? Nie je dnes umenie iba „umením pre umenie“, pre úzku skupinu kurátorov, galeristov, zberateľov, intelektuálnej elity a „kaviarne“? Čo môže urobiť nezávislý tvorca vo východnej Európe 21. storočia, ak chce žiť a tvoriť bez kompromisov?


Umenie, ktoré citlivo reaguje na sociálne procesy a čerpá z reality, je vždy nezávislé a vždy ohrozované. Aktuálna moc by ho chcela ovplyvňovať, s čím súvisí aj narastajúce napätie v radikalizujúcich sa spoločnostiach 21. storočia, ktorých kultúra je prepolitizovaná. Kassákov vesmír poskytuje príležitosť preskúmať, aké možnosti má východoeurópsky, nezávislý a autonómny umelec, ktorý sa konfrontuje s ideológiou politických zriadení.


 „Mňa osobne fascinuje Kassákova energia, s akou sa robotnícky chlapec z Nových Zámkov pustil do maľovania, písania a organizovania kultúrneho života. Myslel som si, že je to svet už zaniknutej hrdinskej avantgardy, ale scenáristi Laci Jakubecz, Czimer Gábor a režisérka Asia Dér našli aj v súčasnosti zaujímavých umelcov pripravených búrať staré, aby mohli budovať nové,“ hovorí producent filmu, Peter Kerekes.


Lajos Kassák (1887- 1967)

Hoci nie je možné Kassáka presne stotožniť s jedným avantgardným hnutím, prijal prvky expresionizmu, futurizmu, surrealizmu a dadaizmu. Je považovaný za uznávaného umeleckého virtuóza, ktorého úspechy a sociálne angažované aktivity sa prelínajú s konzistentnou umeleckou energiou. Udával tempo rozvoja avantgardného umeleckého krídla v Uhorsku. Je tiež považovaný za priekopníka maďarskej avantgardnej a modernistickej umeleckej scény. Jeho diela zahŕňajú poéziu, romány, maľby, dizajn. Funkčnosť a sociálna efektivita boli hlavnými charakteristickými prvkami jeho diel, aké by mal moderný umelec implementovať, aby vytvoril svet sociálnej rovnosti. Počas prvej svetovej vojny, založil časopis A Tett /Akcia/, ktorý odštartoval umelecky orientovaný odpor proti politickému dianiu v strednej a východnej Európe. Časopis bol pomenovaný s odkazom na nemecký protivojnový časopis Die Aktion. Kassák často vyjadroval antipatiu k vojne prostredníctvom svojich básní publikovaných v novinách. Pre A Tett sa spojil s umeleckými aktivistami z krajín 1. svetovej vojny, ktorých cieľom bolo upozorňovať na militarizmus v Maďarsku, Francúzsku, Nemecku a celej vtedajšej Európe. Upozorňovali na nezmyselnosť vojny, jej dôsledky, vraždenie a mrzačenie mužov v boji, na sexuálne zneužívanie a psychické utrpenie žien. Okrem literárnej tvorby získal pozornosť aj ako maliar. Kassákove vizuálne prieskumy sa zrodili z potreby komunikovať svoje posolstvo prostredníctvom akýchkoľvek dostupných komunikačných prostriedkov. Zameral sa na konštruktivistickú estetiku, na geometriu, v ktorej tvoril manifest. Okrem maľby bol ponorený do fotografickej tvorby, najmä do spoločensky uvedomelej fotografie.

Producentom filmu je Peter Kerekes, koproducentom RTVS a diváci ho uvidia v distribúcii spoločnosti Filmtopia.

 

Realizáciu filmu podporil Audiovizuálny fond

 

Zdroj: TS Dana Freyerová, mediálna podpora filmu – spoločnosť Filmtopia

Zdroj foto: Filmtopia

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno