Prešovský spevák, skladateľ a klávesák skupiny Komajota – Martin Husovský, získal medzinárodné ocenenie. Za hudbu k bábkovému predstaveniu Pod Adresem Marzeń (Na adrese snov) dostal v Poľsku prestížnu cenu v rámci 25. udeľovania cien za súčasné poľské dramatické umenie.

Udeľovanie cien organizuje prestížny Divadelný inštitút Zbigniewa Raszewského. Prihlásených bolo 130 divadelných hier, ktoré za uplynulú divadelnú sezónu vytvorilo 81 poľských divadiel. Víťazov vyberala odborná porota zložená z kritikov a tvorcov.


Martin Husovský sa deväť rokov komponuje popri tvorbe pre svoju kapelu Komajota hudbu aj  pre divadelné inscenácie. Jeho prvotinou bola hudba pre žilinské divadlo k predstaveniu Popolvár Najväčší na Svete. Odvtedy skomponoval hudbu pre približne tridsať divadelných hier. Husovský sa podpísal aj pod hudbu pre muzikály Jana z Arku a Nikola Šuhaj pre Divadlo Jonáša Záborského a okrem oceneného predstavenia Na adrese snov, má na svojom konte až deväť premiér len v tejto divadelnej sezóne.

Režisér hry Marek Zakostelecký, ktorý Martina Husovského oslovil na spoluprácu, získal cenu za scénografiu. „Hra je o pocte budove, v ktorej to divadlo sídli už veľa rokov. Celá jej história je veľmi bohatá. Bol to hotel, kino a nakoniec tam vzniklo divadlo. Hra zobrazuje osem príbehov, ktoré sa v tej budove odohrávali. Dokonca to bol sklad rýb a jedna scéna je venovaná dievčatku, ktoré chcelo plávať s rybami, pretože ich svet jej prišiel krajší ako ten, v ktorom v skutočnosti žila,“ približuje hru Martin Husovský. Text napísala Elżbieta Chowaniec.

Hru uviedlo Bábkové divadlo Kubus Kielce, určená je najmä pre detského diváka, ale získala si popularitu aj u dospelých. Skladateľ si pochvaľuje spoluprácu s českým režisérom Marek Zakosteleckým. „S ním je to vždy magické a čarovné, pretože je takisto skvelý scénograf a od začiatku to videl v pekných obrázkoch, skôr rozprávkovo a komiksovo.

Hra sa od svojho uvedenia tešila pozitívnym recenziám a kritici vyzdvihovali aj hudbu. „Na pódiu účinkuje sedem kieleckých hercov. Všetci pôsobia veľmi dobre. Celé predstavenie umocňuje nostalgická a zasnená hudba Martina Husovského,“ uvádza na svojom webe denník Gazeta Wyborcza Kielce.

Predstavenie Pod Adresem Marzeń – Na adrese snov

Samotná hudba k predstaveniu vznikala priamo v divadle, počas skúšok, pred nimi aj po nich. Celkovo to zabralo približne tri týždne čistého času. „Marek má spôsob práce taký, že celý tvorivý tím je na mieste. Mal som tam so sebou prenosné štúdio, ktoré so sebou nosím, keď idem niekam nahrávať. Chodiť do Poľska bolo veľké dobrodružstvo. Prestavenie má krátko cez hodinu a je v ňom veľa hudby. Vstával som o piatej ráno, aby som stihol upraviť veci do deviatej, keď začínala ďalšia skúška a pracoval som na hudbe aj do noci po skúškach.“

Poľsko je na tom veľmi dobre čo sa týka kultúry a fungovania kultúrnych inštitúcií. Dané to je aj veľkosťou trhu. Tým priamo úmerne stúpa počet záujemcov o jednotlivé druhy umenia. Aj preto mohlo 81 divadiel ponúknuť 130 predstavení. „Podmienkou bolo, aby to bol autorský, nový text, ktorý vznikol v tejto sezóne 2018/2019. O to viac si cením, že som dostal cenu za hudbu k bábkovému divadlu, pretože tam bolo úplne všetko. Balet, činohra, opera, proste všetko čo divadlo ponúka.“

Husovský komponoval hudbu aj pre ocenenú inscenáciu Moral Insanity.

K tomuto veľkému zahraničnému úspechu si Martin Husovský pripísal aj jedno ocenenie na domácej pôde. Predstavenie Moral Insanity získalo cenu Grand Prix na festivale Nová dráma. „Je to laureát, ocenenie dostalo celé predstavenie a tiež sa z toho veľmi teším, že Moral Insanity takto zarezonovalo. Trošku sa ma to týkalo, ale nebolo to ocenenie výlučne za hudbu. O to šialenejšie je, že to v Poľsku bolo práve za muziku, ktorú som zložil.

Zdroj textu: PR Komajota
Zdroj foto: koncert History Art and Music Club – T.H., teatrkubus.pl, Prešovské národné divadlo


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno