Máj lásky čas v divadle Jána Palárika v Trnave

Divadlo Jána Palárika v Trnave uspôsobilo v máji dramaturgiu, aby počas mesiaca lásky prejavili lásku k obecenstvu kvalitným programom. Okrem stabilného repertoáru ako hosťa privítajú Mestské divadlo Žilina, pre detského diváka budú tvorivé dielne a čítanie pre deti a pre milovníkov hudobného umenia je pripravený koncert fenomenálneho klaviristu Miloša Biháryho.


Začiatkom mesiaca – 2.5. 2019 si priaznivci klasiky budú môcť vychutnať inscenáciu Ťapákovci. Novela B.S. Timravy Ťapákovci (1913) patrí ku klenotom slovenskej literatúry. Timrava sa vo svojich dielach neostýcha kritizovať zaužívané tradície a praktiky dedinského života. Jej výnimočný pozorovací talent a cit pre spoločenskú kritiku sa aj v tomto diele prejavuje s veľkou dávkou humoru. Ťapákovci sú synonymom lenivosti, nečinnosti a ľahostajnosti. U Ťapákovcov žije šestnásť ľudí v jednej izbe. Panuje tu dusný vzduch, vlhké steny, bledé ospalé tváre a všadeprítomná nedvižnosť. Ich pohodlie a leňošenie však narúša jeden cudzí element – Iľa, ktorá sa do rodiny svojho muža snaží vniesť život, činorodosť a „zdravé ovzdušie“. Lenže práve zmena je to, čomu sa Ťapákovci najviac bránia. Timrava nás sprevádza širokou škálou charakterov a do veľkej kritiky spoločnosti vnáša malé ľudské radosti a starosti, ktoré robia život postáv ešte farbistejším a pravdivejším. Dielo Ťapákovci nemá v slovenskej literatúre obdobu a vďaka svojej nadčasovosti k nám živo prihovára aj dnes. Slovenský scenárista, režisér a dramatik Ondrej Šulaj vytvoril na základe Timravinej novely tragikomickú dramatizáciu plnú šťavnatého humoru s nádychom irónie a sarkazmu. Šulaj pomocou mnohých detailov citlivo dokreslil jednotlivé charaktery v Ťapákovskej rodine a vytvoril tak ďalšie a ďalšie odtiene ťapákovskej „duše“.


V máji v divadle nebude chýbať ani komédia Rodinný parlament. Čo sa stane ak aplikujeme princípy parlamentnej demokracie na bežnú rodinu? Ak bude mať táto rodina prísne pravidlá, regulovanú ekonomiku a pravidelne voleného prezidenta? A čo sa stane, ak sa niektorí z rodinných príslušníkov dozvedia, že nie každá rodina žije takýmto spôsobom a že sú možné aj iné formy fungovania? Ako sa udržať pri moci, a pritom upokojiť opozíciu? Za akých okolností je možná zmena? Dajú sa voľby vyhrať len volebným programom? Môže rodina fungovať ako štát? Je demokracia najlepší možný systém alebo len ten najmenej zlý? To sú otázniky, ktoré si kladie Cristina Clemente vo svojej originálnej a inteligentnej komédií Rodinný parlament. V slede vtipných a dynamických scén nám ukazuje rodinu, ktorá sa v dobrom úmysle o všetkom rozhodovať spoločne a transparentne ocitá vo víre volebných machinácií, ovplyvňovania voličov a kupovania hlasov.


Novinkou bude Kompletný Shakespeare. A čo divákov v tejto inscenácii čaká? Odohrať tridsaťdeväť divadelných hier Williama Shakespeara za dve hodiny? To znie ako absolútne šialený nápad. Štyria mladí herci sa pustili do tejto odvážnej výzvy a vytvorili vtipný koncentrát tragédií, komédií, historických hier a romancí najznámejšieho svetového dramatika všetkých čias.
Predstaví sa vám kočovná Zredukovaná shakespearovská spoločnosť, ktorú tvoria herci Tomáš Vravník, Martin Kochan, Braňo Mosný a Martin Križan. Tak ako v alžbetínskom divadle za čias Shakespeara neúčinkovali v divadlách žiadne ženy, aj táto herecká skupina si vystačí bez žien a predsa zvládne odohrať všetky mužské i ženské postavy Shakespearových hier. Zredukovaná shakespearovská spoločnosť vám predvedie skrátené, no nesmierne výstižné verzie kultových tragédií Rómeo a Júlia, Othello, Macbeth, Hamlet, odhalí vám spletité zápletky všetkých Shakespearových komédií a odohrá napínavý zápas o korunu v podaní kráľov zo Shakespearových historických hier. A ako správni kočovní herci, všetci sú zároveň výborní muzikanti a speváci. Takže najdôležitejšia otázka, na ktorú si musíte odpovedať, je: „Byť, či nebyť“ – na najbližšej repríze.


Ako hosťa privíta divadlo Jána Palárika v Trnave Mestské divadlo Žilina s komédiou A je tu zas! o tom, čo sa stane, keď sa Adolf Hitler záhadne prebudí v dnešnom Berlíne. Vojna skončila, jeho politická strana aj verní spolupracovníci sú preč. Napriek tejto nepriaznivej situácii je Adolf Hitler vo vynikajúcej kondícii, pripravený pokračovať v práci a urobiť z Nemecka opäť veľkú ríšu. Čoskoro ale zisťuje, že svet okolo neho sa radikálne zmenil. Až na jednu vec. V niektorých názoroch ostal prekvapivo radikálnym. Vďaka tomu si Hitlerove plamenné vyjadrenia a kontroverzné témy nájdu miesto v televízii a získavajú čoraz väčšie publikum. Producenti aj samotní diváci ho spočiatku považujú za vtipného imitátora a glosátora. To, na čom sa tak zabávajú, však naberá na intenzite. Vtipné vystúpenia sa nenápadne menia na Hitlerov nový politický program. Jeho mediálna sláva mu umožňuje povedať prakticky všetko. Okrem televízie ovládne aj youtubový kanál a webové stránky. Nebezpečný zločinec sa za pomoci nových spolupracovníkov a nadšených divákov stáva charizmatickou mediálnou hviezdou. Narastajúcemu počtu fanúšikov sa zdá, že za čias toho „skutočného“ Hitlera predsa nebolo všetko až tak zlé. Vermesova drsná satira provokuje a obnažuje politické zlo ukryté za nezištnou maskou zábavy. Ukazuje mediálnu moc a jej ambície, skúma vzťah spoločnosti k populizmu a nostalgii starých čias. Hoci je príbeh Hitlerovho zázračného prežitia na prvý pohľad absurdný, jeho mediálny príbeh je naopak mrazivo pravdivý a deje sa aj na našich obrazovkách. Sme dostatočne obozretní?

Aj milovníci hudby si prídu na svoje. Divadlo pokračuje v hudobnom klube Panónia, ktorý uvedie fenomenálneho klaviristu Miloša Biháryho. Jeho klavírny recitál je mimoriadne dramaturgicky pestrý. Miloš Biháry je mladý, virtuózny klavirista, momentálne študujúci na VŠMU. Hudbe a hre na klavíri sa venuje od 4 rokov. Je trnavským rodákom, ktorého hudobné začiatky formovala ZUŠ Mikuláša Schneidera-Trnavského, pokračoval štúdiom na bratislavskom konzervatóriu, a popritom zbieral ocenenia a zúčastňoval sa majstrovských kurzov. Jeho klavírnymi vzormi sú Franz Liszt, Fryderyk Chopin i Herbie Hancock. Venuje sa vážnej hudbe, no svoje klavírne umenie vie rovnako bravúrne uplatniť aj v jazzovom, popovom, či rockovom formáte. V druhom vydaní Hudobného cyklu Panónia v Divadle Jána Palárika sa Miloš predstaví publiku vo svojej vážnej polohe. Na recitáli zaznejú skladby jeho klavírnych vzorov i overených autorov.

J.S. Bach: Prelúdium a fúga h mol
J. Haydn: Sonáta D dur
F. Liszt: Transcendentálna etuda c.10 f mol
M. Glinka/M. Balakirev: Škovránok
S.Rachmaninoff: Etuda Tableaux op.33. g mol
S. Prokofiev: Prchavé vidiny – výber
F. Chopin: Sonáta h mol

Samozrejme, aj pre deti je pripravený program – tvorivé dielne a čítanie pre deti.

V máji diváci v divadle zažijú skutočne jedinečné veci. Cirkus na javisku v podobe špičkovej dvojice Zirkus Einz s trikmi, publikum určite zdvihne zo stoličky (28.5.). Minimalisticky pôsobiaca dvojica Esther a Jonas Slanzi, ponúkne obecenstvu jedinečnú syntézu divadla a súčasného švajčiarskeho cirkusu s veľkolepým poetickým efektom. Zwäi je predstavenie, ktoré vás zavedie do bizarného sveta plného zdanlivo obyčajných rekvizít s neobyčajným využitím. Dve rozhodné a impulzívne postavy hľadajúce zmysel rovnováhy a stability v paradoxnej hre o obmedzeniach slobody. Vo svojom projekte kombinujú tradičné ale aj moderné cirkusové prvky. Prostredníctvom prvotriednych akrobatických techník rozprávajú pôvabný príbeh o slobode dvoch bytostí. Príbeh, ktorý vo vás zanechá hlboký vnútorný zážitok plný emócií.

Zdroj foto: Divadlo Jána Palárika v Trnave, Dášenka Nataša Králiková

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno