Štátna filharmónia Košice v máji uvedie dva koncerty pre publikum. Stane sa tak prvýkrát po vyše piatich mesiacoch, počas ktorých orchester koncertoval v online priestore. Brány Domu umenia sa otvoria vo štvrtok 13. mája 2021, aby sa návštevníci mohli od 19:00 naživo započúvať do hudby Gershwina a Musorgského pod vedením šéfdirigenta Zbyňka Müllera. Sólistom večera bude klavirista Ladislav Fančovič.

Pravidlá podľa kultúrneho semaforu


Na koncertoch budú dodržané prísne hygienické podmienky a obmedzenie počtu divákov podľa aktuálnej fázy kultúrneho semaforu. Návštevníci koncertu sa budú musieť preukázať negatívnym antigénovým testom nie starším ako 24 hodín alebo PCR/LAMP testom nie starším ako 72 hodín. Výnimky z testovania platia pre návštevníkov, ktorí prekonali ochorenie COVID-19 v uplynulých 180 dňoch, alebo sú zaočkovaní (minimálne 2 týždne po 2. dávke vakcínami Pfizer a Moderna, alebo minimálne 4 týždne po 1. dávke vakcíny AstraZeneca). Výnimku z testovania majú aj deti do 10 rokov.

Oba koncerty, 13. 5. aj 20. 5. spadajú pod A cyklus, tým pádom na ne platia abonentky A, AB. Držitelia študentských abonentiek si musia vstupenku na koncert vyzdvihnúť vo vstupenkovej pokladnici vopred. Aktuálna maximálna kapacita je 150 návštevníkov, sedenie bude voľné v každom druhom rade. Abonenti majú vstup do sály umožnený prednostne už od 18:30, návštevníci so zakúpenými vstupenkami od 18:45.

Predaj vstupeniek na májové koncerty filharmónia spustí vo štvrtok 6. mája, a to prostredníctvom portálu www.navstevnik.sk a vo vstupenkovej pokladnici v Dome umenia od pondelka do štvrtka v časoch 10:00 – 12:00 a 14:00 – 17:00. ŠfK uprednostňuje online nákup lístkov a bezhotovostnú platbu.

 

GERSHWIN – MUSORGSKIJ

Na živé koncertovanie sa orchester ŠfK aj šéfdirigent veľmi tešia. Viac približuje a pozýva Zbyněk Müller: „Kombinace Gershwinova Klavírního koncertu F-dur a Musorgského / Ravelových Obrázků z výstavy je program, který je pro posluchače za odměnu. Je opravdu skvělé, že ta odměna může být konečně naživo a v sále, byť se značně omezenou kapacitou. Svůj pocit bych mohl i jednoduše vyjádřit tentokrát jedním slovem: KONEČNĚ! Přál bych všem, kterým se podaří na náš koncert dostat, aby si jej spolu s námi, co budeme na pódiu, co nejlépe užili a  jaksepatří vychutnali, protože to bude pro nás vlastně taková malá oslava. Je mi samozřejmě na druhou stranu líto všech, kteří nás chtěli opět sledovat online, ale pro orchestr i celou instituci ŠfK je tohle opravdu nesmírně důležitý moment, kdy se začne do Domu umenia opět vracet ten pravý život. A věřím, že se vrátí již natrvalo! Osobně se těším jednak na zkoušky Musorgského, jelikož práce je v případě Obrázků z výstavy vždy velmi zábavná a Maurice Ravel tady dal svou nápaditou orchestrací všem skupinám v orchestru vskutku rozmanité úkoly. Ale snad ještě víc na spolupráci s panem Fančovičem, protože si myslím, že jeho Gershwin bude skvělý a stylový.“

Ladislav Fančovič (*1980), slovenský klavirista, milovník starého džezu a nadšený saxofonista je dnes právom považovaný za špičkového predstaviteľa európskeho interpretačného umenia a zároveň patrí k najvšestrannejším umelcom na česko-slovenskej hudobnej scéne.

Ako renomovaný sólista, ktorého repertoár zahŕňa viac než 20 ťažiskových klavírnych koncertov 18. – 20. storočia, pravidelne vystupuje s viacerými českými, slovenskými a európskymi orchestrami. V oblasti sólovej klavírnej tvorby siaha po veľmi náročných a zriedkavo hrávaných skladbách. Jeho výnimočné technické dispozície mu dovoľujú uvádzať či nahrávať tituly takých autorov ako Ernö Dohnányi, Leopold Godowsky, Grazyna Baczewicz, August Klughart, Ignaz Lachner, Hugo Kauder či Robert Kahn. Špeciálne miesto v tvorbe Ladislava Fančoviča zaujíma spolupráca s huslistom Milanom Paľom. Výsledkom spojenia týchto mimoriadnych interpretov je rastúca, odbornou kritikou oceňovaná séria nahrávok kompletných diel pre husle a klavír svetových autorov (Beethoven, Brahms, Grieg, Suchoň, Šostakovič, Bartók).

Ako klavirista, ktorý hľadá hudobné vyjadrenie aj mimo vážnej hudby, zhmotnil Ladislav Fančovič svoj vzťah k starému džezu založením vlastného swingového orchestra Fats Jazz Band. Pod jeho umeleckým vedením hrá Fats Jazz Band autentickú hudbu 30. a 40. rokov 20. storočia z americkej, anglickej, nemeckej, ale i domácej proveniencie. Autentické vystúpenia Fats Jazz Bandu sú obohatené hrou na originálne historické nástroje z 30. rokov. Vášeň pre tieto nástroje viedla Ladislava Fančoviča k rozšíreniu svojho pôsobenia aj o hru na saxofón. V roku 2014 založil saxofónové kvarteto Saxophone Syncopators, ktorého repertoárom sú originálne aranžmány ragtime z rokov 1910 – 1920, skladby vážnej hudby pochádzajúce z rovnakého obdobia, ale aj diela súčasných autorov, ktoré boli skomponované priamo pre Saxophone Syncopators.

Druhým májovým koncertom (20. 5.) pod vedením šéfdirigenta Müllera bude PROKOFIEV – SUK s husľovým virtuózom Milanom Paľom. V mesiaci máj sa tradične konával aj najväčší festival Štátnej filharmónie Košice – Košická hudobná jar. Tento rok sa festival uskutoční v posunutom letnom termíne od 9. do 29. júla 2021. Viac informácii už čoskoro.


Milan PAĽA pôvodom slovenský huslista, je jednou z najvýraznejších postáv dnešnej hudobnej scény. Unikátnosť jeho hry je neprehliadnuteľná a odborná verejnosť ho právom radí medzi elitu svetových interpretov mladej generácie.
Už počas obdobia štúdia na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, neskôr Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU) získaval Milan Paľa rad ocenení a neprehliadnuteľnú medzinárodnú pozornosť na európskych súťažiach. V tom čase sa tiež pravidelne zúčastňoval medzinárodných majstrovských kurzov v Zürichu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v súkromnej triede Semjona Yaroshevicha sa zase oboznámil s legendárnou ruskou školou Davida Oistracha. Bola to však spolupráca so skladateľmi, ktorá mala podľa Milanových vlastných slov zásadný vplyv na formovanie jeho hudobného prejavu.
Blízky vzťah a úzka tvorivá spolupráca so skladateľmi ako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vyústila k vzniku množstva skladieb „šitých na mieru“ mladému huslistovi, ktorý medzičasom rozširoval svoje interpretačné schopnosti až k bodu, kedy jeho hra ďaleko presiahla zvyčajné limity.
Ako huslista, ktorý rovnako majstrovsky ovláda aj hru na viole, je v súčasnosti Milan Paľa vyhľadávaným interpretom pre uvádzanie nových diel. Má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Gregor Emmert, Marián Lejava, Christophe Sirodeau, Tõnu Kõrvits, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, József Sári, Ivan Josip Skender, Adrián Demoč, Daniel Matej a ďalší). V posledných rokoch sa predstavil na viacerých prestížnych pódiách v oblasti novej hudby, z ktorých medzi najvýznamnejšie patrí ISCM World New Music Days (2013), 28. Muzički Bienale Zagreb (2015, 2017), Arcus Temporum (Pannonhalma, Maďarsko), Melos-Ethos International Festival of Contemporary Music (Bratislava, Slovensko) či Hudební fórum Hradec Králové (CZ), na ktorom uviedol Husľový koncert fínskeho autora Esa-Pekka Salonen (2013) i husľový koncert „Aufgang“ Pascala Dusapina (2018).
Ako mimoriadne aktívny koncertný umelec disponuje bohatým repertoárom v oblasti koncertantnej literatúry. Dráha sólistu ho priviedla k spolupráci s dirigentmi ako Theodor Guschlbauer, Howard Arman, Alexander Cernusenko, Pierre-André Valade, Andreas Sebastian Weiser, Peter Gribanov, Ondrej Lenárd, Jakub Hrůša, James Feddeck, Case Scaglione či Marián Lejava.
„Enfant terrible sólovych huslí“, ako bol raz Milan Paľa v rozhovore nazvaný, je autorom unikátneho, rozsiahleho projektu nahrávok kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle Violin solo 1 – 5. Za tento historický počin mu bolo na Slovensku udelených niekoľko ocenení – Cena ministra kultúry SR (2014), Cena Frica Kafendu (2015) a Cena Ľudovíta Rajtera (2009). Táto cena pre mladé osobnosti slovenskej hudby bola odovzdaná doposiaľ len trom interpretom. Milan Paľa je druhým nositeľom tejto ceny, ktorú získal nielen za výnimočné interpretačné schopnosti, ale i za svoj ojedinelý prístup k slovenskej hudobnej tvorbe. V roku 2014 získal Cenu Nadácie Tatra banky za umenie za nahrávku Slovak Violin Concertos v spolupráci so Symfonickým orchestrom Slovenského Rozhlasu pod vedením Mária Košíka. Milan Paľa sa v súčasnosti venuje projektu Cantūs Moraviae, v ktorom mapuje a postupne nahráva kompletnú tvorbu pre sólové husle a violu moravských skladateľov. Neustále sa rozširujúca diskografia Milana Paľu obsahuje aj diela svetovej literatúry.
Významné miesto zaujíma nahrávka Sonát a partit BWV 1001-1006 Johanna Sebastiana Bacha (2018), ktorú realizoval ako prvý slovenský huslista v histórii. S klaviristom Ladislavom Fančovičom sa venujú nahrávaniu kompletných sonát pre husle a klavír rôznych svetových autorov – doposiaľ boli vydané husľové sonáty Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena, Eugena Suchoňa, Edvarda Griega, Dmitrija Šostakoviča a Bélu Bartóka.
Výsledkom dlhodobej podnetnej spolupráce s dirigentom-skladateľom Mariánom Lejavom je kritikou vysoko hodnotená nahrávka husľových koncertov Albana Berga a Karola Szymanowského so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu. Táto nahrávka, ktorá získala cenu Radio Head Awards za rok 2016, vzbudzuje medzinárodné ohlasy.
Samostatné miesto v tvorbe Milana Paľu zaujíma unikátny nový nástroj – päťstrunové husle „milanolo“. Tento jedinečný nástroj koncertných parametrov obohatený o spodný violový register je prvým svojho druhu. Vznikol v roku 2013 v rodinnom Ateliéri Bursík v Brne a nesie meno podľa interpreta, pre ktorého bol zhotovený. Nástroj je predstavený na CD s názvom Milanolo (2016) v sólových dielach európskych skladateľov skomponovaných špeciálne pre túto príležitosť. Na objednávku pre Milan Paľu a jeho unikátny nástroj už vzniklo aj niekoľko koncertantných skladieb z pera slovenských skladateľov, ktorých nahrávka vyšla v roku 2018 na titule 4 Milanolo Concertos.

#Bezpečne

Štátna filharmónia Košice uisťuje, že robí hygienické opatrenia nad rámec svojich povinností, aby sa návštevníci cítili bezpečne. Voľné sedenie je sprístupnené v každom druhom rade. Koncerty trvajú hodinu a sú bez prestávky. Priestory Domu umenia sa dezinfikujú pred podujatím i počas neho. Špecialitou je využívanie certifikovaného difuzéra s dezinfekčným aróma olejom čistiacim vzduch i povrchy. Samozrejmosťou je dezinfekcia rúk pri vstupe, nosenie respirátorov i dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti pri čakaní na podujatia. Členovia orchestra i hosťujúci umelci sú pravidelne testovaní.

Zdroj: TS – Lucia Radzová, PR manažérka ŠfK – doplnené a upravené redakciou mojakultura.sk
Zdroj foto: Rudolf Baranovič, Miriama Fenciková, Zdenko Hanout


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno