Dňa 10. júna 2025 sa v slnečnej Viedni v Slovenskom inštitúte na Wipplingerstraße uskutočnil Koncert víťazov súťaže Rajecká hudobná jar 2024. Mladí interpreti na ňom predstavili nové diela, ktoré pre nich zložili slovenskí skladatelia.

Začiatok koncertu sa niesol v pietnej atmosfére – namiesto oficiálneho otvorenia prebehlo uctenie pamiatky obetí streľby v školskej hale BORG v Dreierschützengasse v okrese Lend v meste Graz. Až potom sa rozbehol samotný program.


Koncert víťazov súťaže Rajecká hudobná jar 2024

 

Koncert zahájili dve klavírne skladbičky Západ slnka a Pochod sloníka od Tomáša Kobielského, ktoré predviedla Tereza Rapantová zo ZUŠ M. Sch. Trnavského v Trnave. Západ slnka sa niesol na vlnách pravého pedálu a vytváral tak meditatívnu atmosféru. Jeho harmonický materiál obohacovala napríklad rozšírená tonalita, modalita, paralelizmy či celotónová stupnica. V sprievode ľavej ruky prevažovalo rytmické ostinato s premenlivými tónmi, kým pravá prednášala melódiu. Pochod sloníka bol kratší, veselý až skackavý, s akcentmi pripomínajúcimi ťažkopádny sloní krok. Interpretka zahrala obe skladbičky bez zaváhania, no Západ slnka by si žiadal citlivejšiu interpretáciu farebných harmonických zmien.


 

Skladbou Obrázky (fantázia pre 2 trúbky a klavír) do programu prispel Marek Pastírik. Predviedli ju žiaci ZUŠ Púchov: Branko a Evelin Čížovci na trúbkach a Kristína Potáčová na klavíri. Tempovo bohatá skladba s finálnou gradáciou do forte obsahovala množstvo hudobných tém a klavírnych medzihier, zastavovaní a rozbiehaní. Trúbky často postupovali syrytmicky, z nižších do vyšších polôh, pričom modálny materiál bol obohatený hrou con sordino. Interpreti predviedli peknú prácu s artikuláciou, frázovaním aj dynamikou, no intonácia bola miestami menej presná.


 

Peter Machajdík uviedol skladbu Zámok (v) zámku, ktorú interpretoval violončelista Richard Kováčech (ZUŠ L. Árvaya, Žilina) s klavírnou korepetíciou Kataríny Záborskej. Autor prezradil, že niektoré motívy nadväzujú na jeho staršiu skladbu Zámok bez zámku. Klavírny sprievod sa tu vynáral z pokojnejšej tektoniky do bohatšej a živšej. Dlhé melodické tóny violončela obohatila v krátkych úsekoch hra pizzicato. Koniec bol opäť kontemplatívny. Harmonicky sa hudba pohybovala medzi tonalitou a modalitou. Frázovanie a dynamika boli zvládnuté výborne, no intonáciu by bolo možné vylepšiť najmä vo vyšších polohách.


Ako štvrtá zaznela klavírna skladba Jany Kmiťovej Vodná víla v podaní Nely Mašlejovej z OZ Podpora umenia Poprad. Prvý diel tejto skladby bol pohyblivý, s figuráciami v ľavej ruke a hlavnou melódiou v pravej. Harmonická schéma sa opakovala s postupným rozširovaním ambitu v rámci klaviatúry. Pomalý stredný diel sa vyznačoval bohatým doznievaním a interpretačne starostlivo prepracovanými arpeggiami. Tretí diel bol príbuzný k počiatočnému, avšak jasný, durový – teda kontrastný, zvukovosťou veľmi plný a interpretačne najnáročnejší. Záver skladby tvorili glissandá cez takmer celý rozsah klavíra a ich následná redukcia.

Martin Maťaš zo ZUŠ Giraltovce predviedol Letokruhy od Ivana Buffu, kde dominovalo vrstvenie tercií, techniky rotácie, permutácie a interpolácie. Pokojný charakter skladby a vývoj tektonickej štruktúry pripomínal efekt vznikajúci pri hre na zvončekoch koshi. Svojím tempom sa hudba postupne zrýchľovala, komplikovala a nakoniec sa opäť upokojila. Druhým dielom bol Hudobný moment op. 19 č. 2 od Martina Langa – iskrivý, s tajomným stupnicovým motívom, ktorý sa rozvíjal do búrlivých figurácií v rôznych polohách klavíra. Nadšený potlesk publika potvrdil, že sa mladý interpret tohto diela zhostil zodpovedne – jeho priezračná klavírna technika behov, prepracované frázovanie a citlivé zakončenie skladby v najnižších dynamikách boli dôkazom vysokej interpretačnej úrovne.

Koncert víťazov súťaže Rajecká hudobná jar 2024

 

Trojčasťový cyklus Nad Malou Fatrou od Jána Grossmanna priniesol tomuto koncertu kuriózne obohatenie vďaka netradičnej kombinácii keltskej harfy (Barbora Juhásová) a priečnej flauty (Terézia Mártonová). Tieto interpretky zo ZUŠ Ladislava Árvaya v Žiline vynikli precítenou súhrou a vycibreným spoločným frázovaním. Harfistka zároveň pohotovo zvládala časté prelaďovanie nástroja s pomocou ladiacich gombíkov. V prvej časti Vietor na Malej Fatre dominovala flautová téma s častými pomlčkami. V Žeravom slnku sa ako nový prvok objavilo harfové glissando a flautové trioly. Tretia časť Dážď a krúpy využívala zvukomaľbu svojimi  glissandami, šumom a klopkaním po nástroji.

Jedinečným počinom celého koncertu bola tiež jazzová skladba Funky funky! od Mariána Zavarského, ktorú s ľahkosťou a presvedčivosťou predviedli žiak Juraj Čerňanský (alt saxofón) a pedagóg Marek Milo (klavírna korepetícia) zo ZUŠ Rajec. Po úvodných dvoch „slohách“ nasledoval pomalší úsek s imitačným dialógom nástrojov a klavírnym doznievaním. Potom sa hudba opäť rozbehla v živšom tempe s odvážnejšími harmóniami, ktoré vystriedal návrat témy a výrazný „bridge“. Záver skladby priniesla repríza hlavnej témy.

Od našich susedov z Českej republiky sa na tomto koncerte predstavil Tomáš Novák zo zlínskej ZUŠ Morava. V jeho podaní odznelo KvintOstinato od Jevgenija Iršaia. Kvintové ostinato pravej ruky „pohlcovali“ stupnicové behy v nižších polohách, čo vyústilo do dramatickej gradácie. Stredná kontrapunktická časť vytvárala kontrast svojím pokojným tempom. Nasledujúca gradácia bola technicky veľmi náročná a divoká, záver pochmúrny a kontemplatívny. Interpretačne išlo o veľmi vydarený výkon, ktorý publikom odmenilo silným potleskom.

Predposledné číslo – Sonatína od Viliama Gräffingera – zaznelo v podaní klarinetistu Tomáša Ovsianku s klavírnou korepetíciou Márie Kosperovej zo ZUŠ A. Stodolu v Martine. Napriek technickej náročnosti a vplyvu horúčavy na ladenie sa interpretácia vyznačovala výbornou technikou a presvedčivým hudobným cítením. V prvej časti Allegro assai sa objavilo striedanie štýlu capriccia s valčíkom. Druhá časť Adagio bola naopak tradične v pomalom tempe v párnom metre s molovým základom, pričom drobné klarinetové motívy vyústili do rýchlych stupnicových behov. Tretia časť Allegro vivo sa vrátila opäť do živého trojdobého metra v duchu durového tanečného scherza a s elegantnou premenlivosťou sa pohybovala v rôznych tempách a harmonických modifikáciách. Na záver sa autor vrátil k „happy endu“, čo u publika vyvolalo hlasité pousmiatie a nadšený potlesk.

Záver koncertu patril Kvintetovej sonáte Petra Javorku, ktorú predviedli huslisti Michal Kováčech, Žaneta Malinová a Nikola Tokoly, violončelista Richard Kováčech a klavírna korepetítorka Monika Pishová – všetci zo ZUŠ Ladislava Árvaya v Žiline. Prvá a tretia časť s názvami Toccata a Echo niesli prvky neobaroka. Siciliana – stredná, paradoxne durová časť – mala neoklasicistický charakter s častým použitím hry pizzicato. Napriek menším problémom v súhre šlo o dôstojné a energické zakončenie koncertu, ktoré publikum ocenilo silným potleskom.

 

Festival Rajecká hudobná jar aj v roku 2025 potvrdil svoju dôležitú úlohu v podpore slovenskej hudobnej tvorby – priniesol nové diela, ktoré zaujali publikum a zároveň poskytli skladateľom priestor na vzájomnú inšpiráciu. Riaditeľ Marián Remenius sa o aktuálnom ročníku vyjadril ako o jednom z najúspešnejších v doterajšej histórii festivalu. Už teraz sa môžeme tešiť na to, čím nás prekvapí ten nasledujúci.

 

Martina Kachlová

Zdroj foto: ZUŠ Rajec

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno