Slovenské kiná sa konečne otvárajú a jeden z filmov, ktoré by ste si určite mali pozrieť, je životopisná dráma, ktorá sleduje príbeh Richarda Williamsa, otca svetoznámych tenistiek.

Aj King Richard na Slovensku nemilosrdne padol do siete novembrového lockdownu. S premiérou 18. novembra 2021 a následným zavretím krajiny, zákazom hromadných podujatí od 25. novembra si Will Smith nestihol užiť ocenenie zo strany divákov za svoj životný výkon.


King Richard – americká životopisná dráma z roku 2021, ktorú režíroval Reinaldo Marcus Green a scenár napísal Zach Baylin, sleduje život Richarda Williamsa, otca a trénera slávnych tenistiek Venus a Sereny Williamsových. Mimochodom, na snímke sa ako producentka podieľala aj ozajstná sestra tenistiek, Isha Priceová. Dohliadala na to, aby boli udalosti aj prostredia vo filme zobrazené verne.


Snímka však nie je zaujímavá len oscarovým výkonom Willa Smitha, ktorého na plátne nespoznáte. Nie je to uhladený, vždy mladistvo vyzerajúci, dobre oblečený, šarmantný, kultivovaný, krásny muž s nacvičeným úsmevom a dokonalým chrupom. Reprezentuje svet geta, odvrátenú stranu bohatej a dokonalej Ameriky, chudobu, svet ulice, černochov, ktorým sa nedostane patričné vzdelanie – zodpovedá tomu jeho vzhľad, oblečenie aj silný prízvuk, ktorý musíte ihneď rozpoznať, hoci vaše vedomosti z angličtiny nemusia byť excelentné.


Nielen Smithov vzhľad, no i stvárnenie postavy – otca legendárnych tenistiek, sestier Williamsových, je priam ohromujúce. Jeho tvrdohlavosť, bojovnosť, úžasný dôvtip, s akým ide za svojím cieľom, je dych vyrážajúci. 138-minút trvajúca dráma zrazu nebude filmom, v ktorom počítate minúty aj vďaka hereckému výkonu Willa Smitha, no i nejednoznačnému charakteru. Neustále premýšľate, hryziete si peru, v nervy drásajúcom, psychickom súboji, či je milujúci otec, ktorý má rád svoje dcéry alebo egocentrický blázon, ktorý pred narodením svojich ratolestí napísal šialený plán, ako z nich spraviť svetové tenistky a postupuje podľa neho. Je ústrednou postavou, okolo ktorého sa hýbe dej, no nie jedinou.


Film sa venuje obdobiu, kedy sestry Venus a Serena neboli známe tenistky, boli len na prahu obdobia, keď sa začínali dostávať do prostredia profesionálneho športu. Sledujeme, ako sú zocelené tvrdými, nekompromisnými tréningami, pod vedením otca v rodnom kalifornskom Comptone, ako sa museli vysporiadať s tým, že ich profesionálni tréneri odmietali, no nakoniec ako diváci akceptujeme tvrdohlavosť a zároveň aj kus zdravého egocentrizmu ich otca, ktorý sa svojho plánu nevzdal. Dokázal im totiž dať to, na čo mnohí zabúdajú popri budovaní si profesionálnej kariéry športovca: pri končiacom sa detstve okrem driny aj zábavu. Ako kontrast voči sestrám Williamsovým sledujeme mladučké dievčatá, ktoré berú šport bez toho, aby si ho čo i len štipku užívali, bez kúska radosti a energie – Kráľ Richard nechce, aby sa z jeho detí stali stroje bez úsmevu a emócií, ktoré vyhoria už v detstve. Aj preto si, napriek svojej čudáckej povahe a zarezávajúcim sa trenkám, rýchlo získava sympatie divákov.

Režisér dobre dávkuje tenisový svet s vnútornými dramatickými konfliktami v rodine, takže nehrozí, aby ste sa počas sledovania filmu cítili ako na tenisovom turnaji. Je to hlboko ľudský film, ktorého záver už poznáte, no neviete presne, čo tomuto čarovnému príbehu predchádzalo. Je obalený tajomnom a King Richard ho krok za krokom odhaľuje, no nie s tou typickou, nudnou schematickosťou (Zach Baylin ako scenárista okorenil dialógy humorom a írečitým slovníkom, takže ani o úsmevné verzus napínavé momenty nie je núdza).

Celý ten príbeh znie nerealisticky, no práve to je na ňom fascinujúce, že viete, že je pravdivý. Keď sme už pritom – snímka, ktorá skôr názvom evokuje nejakú brutálne rozťahanú historickú drámu, má svoje opodstatnenie. Otec sestier Williamsových, ktorých sa dovedna tlačila v skromnom dome až pätica, si ešte pred narodením Venus a Sereny, študoval v rôznych časopisoch a videách techniku tenisu a napísal si podrobný plán, ako zo svojich dcér spraví tenisové jednotky. Krok za krokom, 80-strán, ukazujúc ho profi trénerom, ktorí sa mu smiali do tváre. Richard Williams bol skutočný kráľ v tom, že to dokázal – cieľavedomosťou, tvrdosťou, odvahou, no najmä ľudskosťou a tým, že na prvé miesto kládol rodinu. Dostal od života mnoho faciek (nielen v gete, ale aj od boháčov, ktorí mu jasne naznačovali, že do ich vrstvy nepatrí), no so vztýčenou hlavou kráčal ďalej za svojím cieľom – lebo tak si to napísal v pláne. Jeho dcéry nemali skončiť na ulici, bez vzdelania a vo svete geta, ale ako tenisové šampiónky. Aj sociálny aspekt veľmi silno hýbe dejom tohto filmu.

Rovnako je to Richard, ktorého rôzne podoby povahy spoznávame: láskavý, vtipný otec, dotieravý, bojovný muž, ktorý sa snaží zohnať svojim dcéram profesionálneho trénera za každú cenu, no zároveň tvrdý tréner, ktorý na kurte chybu neodpustí. A rovnako, keď im nedovolí ukázať pred svetom, aké talenty sa v nich skrývajú, hoci sa im konečne naskytne možnosť. Čo je možno len na povrchu skryté ako počiatočná tvrdohlavosť otca, sa ukáže ako nie najhoršie riešenie. Svet veľkého tenisu je už aj kalkul a obchod, Richardovo zmýšľanie je opäť kráľovské. Niekedy síce ako divák zvažujete, či otec dvoch dcér rieši svoje vlastné ambície alebo mu naozaj ide o dobro dcér, no všetci, ktorí čo poznajú profesionálny šport, vytušia, na ktorú polovicu sa majú prikloniť. A tí, ktorí ho nepoznajú, už záver z televíznych obrazoviek a histórie tenisu poznajú.

Will Smith je presvedčivý v každej polohe: tvrdého trénera, oddaného otca, milujúceho manžela, prchkého, výbušného suseda či agresívneho rodiča pri návšteve polície. Vďaka tvorcom a jeho výkonu sa tento film nezmenil na jeden veľký tenisový kurt, ale intímnu vzťahovú drámu, v ktorej hrá hlavnú úlohu rodina. Ak budete mať pocit, že Richard je neľútostný a krutý k dievčatkám, ktoré nechá mlátiť do loptičiek v daždi a po tme, vedzte, že nie je. Každý jeden šport je krutý – to len výsledok, na ktorý sa pozeráme my z gauča, je elegantný, noblesný a krásny. Iste, film ukazuje aj svet veľkých peňazí, reklamu, no aj ďalší podstatný moment: obrovský tlak na duševné rozpoloženie človeka.

King Richard nepláva po povrchu – dotýka sa všetkých týchto tém, niektorých okrajovo, no najviac sa pýta: ako možno ustrážiť to, aby dieťa ostalo dieťaťom a šport bralo ako zábavu? Richard bol kráľ v tom, že svoje dcéry ochránil pred obrovským kolosom peňazí a nedovolil, aby im ukradli detstvo. Zároveň sa mu podarilo z obyčajného, jednoduchého, chudobného sveta, z rozbitého kurtu, kde si díleri podávali drogy, dostať dve dievčatá na turnaje, o akých sa iným ani nesníva. A to všetko je vo filme ladené nesmierne pozitívne, s láskou a humorom: aj preto je táto snímka taká očarujúca. Len máloktorý film dokáže nájsť taký balans a z ťažkej témy spraviť niečo, čo je výsostne pekné a hreje na duši. A práve King Richard toto úžasné špecifikum má. Trvá síce neuveriteľných 138 minút, ale v kine ich práve vďaka tej pohode, humoru namixovaného s drámou, aj istej forme krutosti s pekným výsledkom, dokážete vnímať ako film so štandardnou minutážou. Je to film, ktorý po lockdowne, skrátka a dobre, musíte vidieť…

 

Zuzana Vachová

Zdroj foto: Continental film

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno