„Do Moskvy sme poslali aj Mozartovu Serenatu Notturnu s vtipnou jazzovou kadenciou nášho kontrabasistu Roberta Vizváriho, ktorú sme hrali v lete na open air koncerte na nádvorí Starej radnice,“ hovorí pre náš portál Alan Vizváry, umelecký riaditeľ HCO.

Orchester pod Vaším vedením získal v januári tohto roku v medzinárodnej súťaži „Silk Way“ – Hodvábna cesta druhé miesto v kategórii hudobné ansámble nad 26 rokov. Ako vnímate toto ocenenie?

Veľmi sa z toho teším, lebo je krásne, keď Vás niekto ocení za to, čo mate rád a robíte z lásky. Povzbudilo nás to do našich budúcich aktivít. Zvlášť je toto ocenenie cenné v dnešnej dobe, keď bojujeme s pandémiou, máme zatvorené koncertné sály, nemôžeme našu hudbu odovzdať publiku, stretávať sa a ani cvičiť tak intenzívne, akoby som si predstavoval. Je to pre nás záväzok a zároveň motivácia do budúcna, myslím si, že všetci umelci dnes cítia enormný tlak a aj z tohto dôvodu je táto pozitívna správa pre nás a orchester, ktorý sa snažím viesť k precíznemu muzicírovaniu, aspoň nejakou nádejou do budúcna.

Aké skladby ste zaslali do súťaže? Keďže súťaž sa konala v Moskve, dbali ste na to, aby tam bol aj ruský skladateľ vo výbere skladieb, ktoré interpretujete? Čo zavážilo pri vyberaní skladieb, ktoré pošlete do súťaže?

Zavážilo hlavne to, aby to bolo z každého historického obdobia, najmä live nahrávky bez strihov (väčšina našich nahrávok na youtube je live z koncertov) a snažili sme sa ukázať pestrosť našej interpretácie. Z ruských autorov sme poslali našu nahrávku Šostakovičovho 2. kvarteta, ktoré sme si sami upravili pre orchester a sme druhý orchester na svete, ktorý toto dielo nahral v orchestrálnej podobe. Poslali sme tiež napr. Mozartovu Serenatu Notturnu s vtipnou jazzovou kadenciou nášho kontrabasistu Roberta Vizváriho, ktorú sme hrali v lete na open air koncerte na nádvorí Starej radnice.

Akí interpreti, prípadne pedagógovia boli v jury? Poslali k Vášmu interpretačnému výkonu aj hodnotenie?

V porote boli výkonní umelci a pedagógovia – Alexey Kudryashov – sólista moskovskej filharmónie a zároveň pedagóg Chopinovho štátneho konzervatória v Moskve, Nikolaj Ageev – laureát medzinárodných súťaží, pedagóg štátneho moskovského konzervatória, Tatiana Porshneva – zakladateľka sláčikového kvarteta, pedagogička štátneho moskovského konzervatória, asistentka koncertmajstra Ruského národného orchestra, Anna Maria Sallustio, koncertná klaviristka, členka mnohých porôt na rôznych súťažiach a jedna speváčka. Väčšinou sú to ruskí profesori mladšej generácie, ktorí sa asi inšpirovali online súťažami v iných krajinách. V dnešnej pandemickej dobe sú tieto online súťaže jedinou možnosťou prezentácie mladých talentov.

Prihlásiť sa mohli umelci rôznych vekových kategórií a hudobných odborov z krajín hodvábnej cesty, teda Európy, Ruska, Číny a Kazachstanu. Nedostali sme žiadne hodnotenie, len diplom.

Aj vlani vo februári ste vyhrali vo Viedni medzinárodnú interpretačnú súťaž, kde ste získali v konkurencii stoviek zahraničných interpretov zlatú medailu. Je to teda už ďalší výrazný úspech v priebehu dvoch rokov. Myslíte si, že pre formujúci sa orchester je dôležité mať, takpovediac, aj na papieri potvrdené dobré interpretačné kvality?

Každé medzinárodné ocenenie, kurzy alebo diplom pomáha v etablovaní mladého súboru. Je to potrebné pre PR kvôli umeleckým agentúram. Ak by som mal zhodnotiť obdobie pred pandémiou a v súčasnosti, povedal by som, že dnes máme akési hranice, kde sme zrazu nútení hrať výlučne doma alebo dokonca len v online priestore. Nemôžeme len tak slobodne vycestovať ako pred pandémiou, napríklad na vzácny a krásny festival, do Švajčiarska, kam sme chodievali. Disponovať oceneniami z medzinárodných súťaží z miest ako sú Viedeň alebo Moskva – je isté vysvedčenie orchestra. Ak by som takéto vysvedčenie spoločne s nahrávkou poslal organizátorovi festivalu, je to svojím spôsobom naša vizitka, ktorá otvára dvere či už na domáce alebo zahraničné festivaly. Samozrejme, nie dnes, v období pandémie. Ja som však dušou i srdcom optimista, ktorý hudbu miluje a žije s ňou od rána do večera a verím, že táto doba sa jedného dňa skončí a postupne sa dostaneme do normálu. A opäť sa nášmu orchestru otvoria dvere a ľudia začnú žiť aj kultúrou, ktorú všetci tak bytostne potrebujeme. Takže, aby som sa vrátil k Vašej otázke, možno sa to zdá len formalita, ale ocenenia zo súťaží z takýchto svetových metropol, kde je kultúra vysoko oceňovaná a poznajú jej kvality, má, aspoň pre mňa, nespochybniteľnú hodnotu.

Umelecký vedúci Hilaris Chamber Orchestra Alan Vizváry.

V súčasnosti teda zažívame pre všetkých umelcov mimoriadne ťažké obdobie, v marci to bude rok, čo sú zatvorené koncertné sály a ani Vy nemôžete hrať pre publikum, niekoľkokrát ste odkladali koncerty. Ako prežívate toto obdobie? Aký to má vplyv na Váš orchester?

Je to veľmi smutné obdobie, život sa zastavil, nielen v kultúre, ale zasiahol všetky zložky spoločnosti. Ale všetko raz skončí, ako som povedal a raz budeme na to spomínať a budeme si viac vážiť veci v živote, ktoré nie sú samozrejmé a to čo máme. Boli sme zvyknutí na pravidelné koncertovanie  a chýba nám kontakt s publikom a budem sa veľmi tešiť, keď sa život vráti do starých koľají. Prvoradé je ale zdravie. Tešíme sa však, že napriek pandémii sa nám podarilo v lete odohrať pár vypredaných koncertov pod holým nebom. 

Predsa len, v marci pripravujete koncert s hosťom z Viedne, renomovaným huslistom, Tiborom Kováčom. Súčasné podmienky zatiaľ neumožňujú odohrať koncert pre publikum, no aj Vy ste sa rozhodli namiesto opätovného odkladania koncertu pre online priestor. Je to v súčasnosti cesta, ako nestratiť kontakt s publikom? Aké sú podľa Vás výhody a aké nevýhody online vysielania koncertu?

Tento koncert sme už museli zrealizovať, nakoľko sme to prekladali niekoľkokrát od mája 2020. Nie som zástancom online koncertov, pretože mi chýba kontakt s publikom, atmosféra koncertu, chýba mi  energia ktorá vychádza z ľudí a potlesk. Aj keď sa teším na online live stream, ktorý sa, dúfam, uskutoční 14.marca 2021 o 18:00 a budeme ho vysielať na našom FB a tiež na sociálnych sieťach nášho mediálneho partnera, portálu Moja kultúra SK. Napriek tomu, že koncert z  verejných zdrojov čiastočne podporil Fond na podporu umenia a diváci si budú môcť koncert vychutnať zadarmo, budeme vďační za dobrovoľné príspevky od našich fanúšikov, ktoré nám pomôžu v našom fungovaní súkromného orchestra, keďže nemáme stálych pravidelných sponzorov.

Aký repertoár ste si pre poslucháčov pripravili na spomínaný koncert? Sólista, ktorého sme spomínali, je známy hráč, ktorý pôsobí vo Viedni, predstavíte nám ho? Nie sú to v súčasnosti aj stresy, pozývať si hostí zo zahraničia?

Nakoľko je to koncert z nášho cyklu Serenády pre radosť – vášeň pre hudbu, tak pre jeho 5. ročník sme si pripravili Serenádu od českého romantického skladateľa Josefa Suka, taktiež sme zaradili Simple Symphony od anglického skladateľa 20.storočia – Benjamina Brittena a slovenskú pôvodnú tvorbu zastúpi  Eugen Suchoň a jeho výber z krásnych Obrázkov zo Slovenska. Vo Vivaldiho Zime zo Štyroch ročných období sa predstaví  Tibor Kováč – jeden z vedúcich skupiny 2. huslí vo Wiener Philharmoniker a  je tiež umelecký vedúci súboru Philharmonic Five. Tibor Kováč je popredný slovenský huslista, ktorý účinkoval ako sólista s orchestrami Camerata academica Salzburg, Franz Liszt Kammerorchester, Virtuosi di Praga a iné. S Tiborom som študoval vo Viedni na vysokej škole, je to môj priateľ, ktorého si veľmi vážim.  Veľmi sa na neho teším a dúfam, že sprísnenie na hraniciach nám neprekazí našu spoluprácu. Tešíme sa, že realizácie streamu koncertu sa ujala produkčná spoločnosť FART STUDIO pod vedením Antona Faraonova, ktorý má bohaté skúsenosti s podobnými prenosmi.

S Hilaris Chamber Orchestra máte pripravené aj ďalšie koncerty, medzi iným ma zaujala aj kombinácia jazzového interpreta Chicka Coreu a Astora Piazzollu. Je to pomerne netradičná fúzia jazzu a argentínskeho tanga. Dopočuli sme sa, že priamo Vy budete hrať jazzové party na husliach. Ako k tejto dramaturgii prišlo? Je to aj tým, že v súčasnosti máte viac času venovať sa husliam a môžete si nacvičiť repertoár aj mimo toho, ktorému ste sa štandardne venovali?

Táto dramaturgia fúzie klasickej hudby a jazzu nás už dlhé roky lákala. Vymysleli sme ju spolu s mojim bratom  basgitaristom a kontrabasistom Robertom Vizvárim a bratrancom klaviristom Eugenom Vizvárym. Oni dvaja sa venujú jazzu a chceli si s našim komorným orchestrom Hilaris zahrať vlastné aranže jazzových kompozícií od Chick Coreu, ktorý, žiaľ, pred nedávnom zomrel. Chceli sme odstrániť zaškatuľkovanie žánrov a ukázať, že rôzne štýly ako jazz či klasická hudba sú len jedna hudba, ktorá vychádza zo srdca a môže tvoriť krásnu symbiózu. Tento rok si pripomíname 100. výročie narodenia Astora Piazzollu a preto sme ho tiež zaradili a chceme si ho pripomenúť jeho krásnymi 4 ročnými obdobiami.


Aj keď nie som jazzový huslista a nevenujem sa tomuto štýlu, vyrastal som na kvalitnej dobrej jazzovej hudbe. Chick Corea sa mi veľmi páči a jeho albumy som vždy počúval a teším sa na ďalší online koncert, ktorý sa uskutoční s podporou grantu Kult minor 18. apríla 2021.

Tento rok taktiež pripravujeme  od letnej sezóny aj zaujímavý cyklus vzdelávacích programov pod názvom „ Zhudobňujeme múzeá – Počujem a vidím“ v spolupráci s Múzeom mesta Bratislavy, kde budeme prepájať rôzne druhy umenia a rozličné historické štýly, ale podrobnosti zverejníme neskôr.

 

Zhovárala sa Zuzana Vachová

Zdroj foto: titulná foto: Dorota Holubová, Julian Veverica, Barbarela di Luna


 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno