K cudzojazyčným politickým drámam mávam odjakživa rešpekt. Často si vyžadujú znalosť regionálnych pomerov s prihliadnutím na historické okolnosti. V prípade, že takýmito informáciami divák nedisponuje, musí sa podrobiť dôkladnej predpríprave. Rešpekt som pocítil, aj keď organizátori prehliadky severského filmu SCANDI oznámili dramaturgické rozhodnutie otvoriť festival filmom Hammarskjöld – Boj za mier.
Možnosť vidieť filmové spracovanie témy dekolonizácie Konga začiatkom 60. rokov minulého storočia ma prvý raz zlákala minulý rok na festivale Cinematik v Piešťanoch. Informácie o vstupe šestnástich nezávislých afrických štátov do OSN a politické prevraty a operácie na čele s udalosťami v Kongu, v ktorých mala prsty CIA, mi pri sledovaní 150-minútového dokumentárneho filmu Soundtrack k štátnemu prevratu spôsobili akútne presýtenie informáciami, takže som si v nich v tom čase nedokázal urobiť poriadok. Do dnešných dní ma to mrzí, pretože kompilačná snímka Johana Grimonpreza sa do širokej distribúcie na Slovensku zrejme nikdy nedostane.
Tento malý žiaľ vo mne našťastie utíšila iná snímka, pojednávajúca zhodou okolností taktiež o kríze v Kongu v roku 1961, ibaže z úplne inej perspektívy a omnoho uspokojivejšie.
Príbeh najväčšieho diplomata 20. storočia, ako býva Dag Hammarskjöld označovaný, vám ani nemusí byť príliš známy. Film režiséra Pera Flya vás stihne oboznámiť s touto významnou osobnosťou, najpodstatnejšími informáciami o problémoch s dekolonizáciou Konga (hoci mnohé aj zamlčuje), ktoré bolo do tej doby spravované belgickou administratívou, a súčasne zvládne pracovať aj s emóciami obecenstva, aby bol zážitok z filmu čo možno najsilnejší.
Úlohou generálneho tajomníka OSN Daga Hammarskjölda bolo počas jeho úradných rokov urovnať viaceré svetové krízy, či následky vojnových konfliktov. Medzi úspešne zvládnuté výzvy si pripísal vyjednanie slobody pre zajatých amerických pilotov v Číne, ktorí sa tam ocitli po vojne v Kórei, ale tiež ukončenie Suezskej krízy za pomoci nasadenia mierových jednotiek OSN.
Niet divu, že do Hammarskjölda vkladal svet veľké nádeje aj v súvislosti s urovnaním krízy v Kongu. Mimochodom, po jeho boku vtedy stál osobný tajomník Vladimír Fábry, významný americký diplomat slovenského pôvodu, ktorého však v hranom filme nie je možné rozpoznať. Taktiež bol spolu s Hammarskjöldom na palube lietadla pri ich poslednej ceste do Konga.
Tvorcovia filmu umne okresali počet zúčastnených osobností na týchto udalostiach a do scenára vpísali len tie najvýraznejšie persóny, ktoré v tej dobe ťahali za nitky. J.F. Kennedy, Nikita Chruščov či Moïs Tshombe, prezident konžskej separatistickej provincie Katanga. Predstavenie celého konfliktu medzi aktérmi prevratu v Kongu je zrozumiteľné a na rozdiel od Soundtracku k štátnemu prevratu vás pri sledovaní nezavalia vlny informácií. Tvorcovia dbajú na to, aby boli intenzívne dialógové časti filmu oddelené tichými scénami, v ktorých sa Dag Hammarskjöld, stvárnený hercom Mikaelom Persbrandtom, ponára do svojej samoty, súkromnej poézie a vlastných zamyslení či pochybností. Film sa vždy v správny čas mení z ostrej politickej drámy na citlivý portrét muža, ktorý hýbal dejinami a neustále pritom myslel na morálnu stránku každého svojho kroku.
Tvorcovia upozorňujú, že film je zmesou historických faktov a fikcie, teda že pracujú aj s informáciami, ktoré boli dlhú dobu nepotvrdené, prípadne ešte stále ide len o domnienky. Zahŕňa to aj vyššie spomenutú skutočnosť, že agregát historických postáv nie je kompletný, pretože tak to príbeh potreboval. Pravdivosť kľúčových udalostí vo filme však nemožno spochybniť.
Za najdôležitejšie na snímke Hammarskjöld – Boj za mier považujem spôsob, akým pomenúva podstatu studenej vojny, v ktorej kdesi uprostred stál jeden švédsky štátnik, odhodlaný konať bez toho, aby sledoval vlastné záujmy. Na rozdiel od zvyšku sveta.
Film odhaľuje vnútorný svet človeka so silne vypracovaným svedomím, ktorý však tiež dokáže urobiť zlé rozhodnutia. Výnimočne ľudsky prívetivá povaha tejto politickej snímky však dovoľuje, aby sme si hlavného hrdinu obľúbili takmer ako postavu z komiksových trhákov.
Režisér Per Fly na SCANDI priniesol film, ktorý je dobrým príkladom skutočne strhujúcej politickej drámy. Snímka popularizuje osobnosť, ktorú by sme si mali pamätať a dívať sa na ňu ako na príklad štátnika, diplomata a človeka pevných a morálnych zásad, ktorému ide o princíp a vyššie dobro. Hammarskjöld – Boj za mier je politická dráma, ktorá dokáže okrem iného aj povzbudiť.
Pridajte sa do našej facebookovej skupiny a zdieľajte s nami svoje názory a postrehy. Iba vďaka aktívnej komunite sa môžeme všetci dozvedieť viac o aktuálnom dianí vo filmovom svete a vzájomne si odpovedať na otázky týkajúce sa audiovizuálnej kultúry u nás aj v zahraničí.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Film Europe