Divadlo Nová scéna uvedie v dňoch 20. a 21.septembra 2019 slovenskú premiéru najslávnejšieho muzikálu všetkých čias – LES MISÉRABLES/BEDÁRI. Prvá premiéra bude dokonca za účasti tvorcov, ktorí nám poskytli rozhovor.


Muzikál BEDÁRI francúzskych autorov Alaina Boublila (libreto) a Claude-Michel Schőnberga (hudba) sa po 39 rokoch od jeho parížskej premiéry dostáva pred slovenských divákov v prebásnení Jána Štrassera. V réžii a hudobnej supervízii Marie Zamora sa v hlavnej postave Jeana Valjeana predstaví Titusz Tóbisz, postavu Javerta hrajú v alternácii Lukáš Vlček a Jiří Daniel, rolu Mariusa hrá Peter Makranský, Cosettu alternujú Alžbeta Bartošová a Michaela Baladová Danielová, Thénardierku stvárňujú Katarína Hasprová a Marta Potančoková, Thénardiera alternujú Jaroslav Rusnák a Igor Šimek, v postave Fantiny sa predstaví Veronika Prášil Gidová. 25- členný Symfonický orchester Slovenského rozhlasu dirigujú Jakub Žídek a Peter Valentovič.

„Nezvolil som si Bedárov, Bedári si zvolili mňa,“ vyslovil úvodom tento priam osudový výrok francúzsky autor jedného z najslávnejších muzikálov, Bedári, Alain Boublil. A ktorý z predstaviteľov – či už filmových alebo muzikálových, najvernejšie stvárnil postavu galejníka na úteku, Jeana Valjeana? Bez váhania odpovedal: „Titusz Tóbisz! Videl som ho minulý týždeň na scéne a bol ohromný! Prináša na scénu operný prejav, ktorý je mimoriadne flexibilný a taký potrebný pre túto úlohu. Je schopný spievať perfektne operné árie, ktoré sa pre tento muzikál hodia. Pretože aj keď je to muzikál, je tam potrebný operný spev. A okrem toho, práve postava Jeana Valjeana je tá kľúčová, ktorá je akoby lídrom celej tej spoločnosti, ovláda celú scénu, a to Titusz dokáže. Rola Jeana Valjeana je lídrom celej rodiny – postavy, ktoré tam vystupujú akoby zosobňujú rodinu a on je jej otcom. A v tomto duchu bol muzikál spracovaný v každej krajine, kde znel,“ povedal pre náš portál.
Titusz je síce tenorový spevák, ale jeho rozsah siaha aj do barytónových polôh. Vyhovovalo to predstavám autora? „Má dobre posadený hlas a zvládnutú opernú techniku hlasu a to je podstatné. Dokáže zaspievať tenorové výšky a zároveň zvládnuť muzikálový prejav, čo je mimoriadne zriedkavé. A všetko to korunuje jeho zjav a fyzická konštrukcia, ktorá je pre túto postavu dokonalá, veď si musíme uvedomiť, že Jean Valjean bol mocný galejník. A to všetko, čo má Titusz, zatiaľ nemal žiaden predstaviteľ Jeana Valjeana, dokonca ani Gérard Depardieu.“ Keď sme sa autora libreta Bedárov spýtali, či to myslí vážne alebo žoviálne vtipkuje, o tom, že ani Depardieu nebol ideálny predstaviteľ Jeana Valjeana, bez zaváhania odpovedal: „Nie, naozaj nebol. Musel veľa jesť, aby pribral. Titusz jesť nemusel, on je v tej roli presne taký, aký má byť. Dokonalý.“
Na tlačovej besede bola prítomná aj šarmantná Marie Zamora, pre ktorú je práve tento muzikál srdcovou záležitosťou: „Muzikál „Les Misérables“ má v mojom srdci veľmi osobitné miesto, pretože po absolvovaní Konzervatória v Paríži bola mojou prvou významnou profesionálnou úlohou práve postava Cosetty a to vo francúzskej produkcii Bedárov v roku 1991, čo bola pre mňa obrovská príležitosť a privilégium.“ Zaujímalo nás, prečo podľa režisérky tento muzikál celé desiatky rokov a neprestáva fascinovať ľudí. Čím je taký príťažlivý a stále aktuálny pre publikum? Spýtali sme sa režisérky a zároveň predstaviteľky postavy Cosetty v Paríži – Marie Zamora: „V prvom rade je aktuálny a zaujímavý pre ľudí preto, že prináša myšlienku vykúpenia. A to je univerzálny odkaz, ktorý bude platiť v každej spoločnosti, v akejkoľvek dobe. Druhý dôvod je, že ak si prečítate román Victora Huga, z ktorého Bedári vychádzajú, zistíte, že zobrazuje tú základnú esenciu ľudskosti, života. Myslím si, že tento román by si povinne mali prečítať všetci, a to opakovane aspoň raz za rok. Prináša totiž toľko vizionárskych myšlienok, ktoré sú platné stále a budú platiť aj v budúcnosti, že je to až neuveriteľné. A ja som postupovala rovnako. Vždy si pripomínam tento román a postupujem aj s hercami pri režírovaní v jeho intenciách. Aj na pľaci mám pri sebe jeho knihu a keď chcem niektoré detaily vycibriť, vždy sa vrátim k Hugovmu románu, lebo ten univerzálne pre tento muzikál platí. Čo je neskutočné a zároveň tak trochu šialené.“ A ako sa jej pracovalo so slovenskými predstaviteľmi muzikálu? „Chcela som od hercov, aby tie myšlienky pochopili a prežívali ich vo svojom vnútri. A zároveň ich z toho vnútra vytiahnuť na povrch. Skrátka, odstrániť tú stenu, otvoriť sa. Chcela som od nich dostať skutočné emócie. Nikdy nemôžete v tomto diele predstierať emócie, musia byť skutočné, uveriteľné, musia vychádzať zvnútra. A v tomto nepoznám kompromis. Všetko v tomto diele je veľmi jemný mechanizmus, ktorý akoby bol ukrytý vo vnútri hodiniek. Je presný, funguje. A preto hovorím, že tento muzikál je ako puzzle. Všetko do seba musí zapadať, každý jeden detail musí byť prepracovaný. Ak nie je, celé dielo sa totálne rozpadne. V tomto muzikáli nie sú žiadne hviezdy. Je tam len otec rodiny – Jean Valjean a každý jeden herec na pódiu je nesmierne dôležitý – nie je to úloha pre jednotlivca. Ak teda jeden, jediný aktér v tomto diele vypadne, celá šou sa zrúti a prestane dávať zmysel. Aj preto hovorím o jednej veľkej rodine,“ vyjadrila sa pre náš portál.


Príbeh o Jeanovi Valjeanovi, galejníkovi na úteku, vychádza z kultového románu francúzskeho klasika Victora Huga „Les Misérables“ (1862) a našiel absolútne adekvátne spracovanie v javiskovom muzikálovom stvárnení. V jeho deji sa majstrovsky prelínajú príbehy hlavného hrdinu Jeana Valjeana, jeho neúnavného prenasledovateľa, policajného komisára Javerta, malej siroty Cosetty, ktorá nájde domov a neskôr aj svoju lásku v študentovi Mariusovi, zvrhlej komickej dvojice majiteľov krčmy Thénardierovcov, ktorí prežijú akýkoľvek politický režim. To všetko na pozadí výbušnej doby, v lete roku 1830 v Paríži, kedy vyrastú barikády revolúcie, ktorej sa mnohí hrdinovia tohto príbehu aj zúčastňujú.


Zuzana Vachová
Zdroj titulnej foto: Marek Malúšek, foto z tlačovej besedy (Marie Zamora a Alain Boublil): autorka

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno