Už len pár dní nás delí od Jazzy Festu v Liptovskom Mikuláši. Na vlaňajšom ročníku pútali pozornosť ženské jazzové interpretky, jubilejný, 20. ročník Jazzy festu zaujme gitarovými esami.
Premiérovo sa na Slovensku uvedie gitarový mág Nguyên Lê, francúzsky jazzový hudobník a skladateľ, ktorý má vietnamských predkov. Jeho hlavným nástrojom je gitara, hrá aj na basgitaru a gitarový syntetizátor. Vydáva albumy ako líder aj ako sideman a jeho gitaru si v akomkoľvek obsadení vždy všimnete. Jeho album Tales from Viêt-Nam z roku 1996 spája jazz a tradičnú vietnamskú hudbu.
Hudobný svet tohto skladateľa a muzikanta je nesmierne bohatý. Dokáže vytvoriť také inštrumentálne spojenia, o ktorých by ste nikdy nepovedali, že budú spolu fungovať. Spája hudobné svety, žánre, tak prirodzene, že vás to až ohromí. Napríklad kombinácia flauty, perkusií, basgitary, s lutnou, trúbkou a citarou majú v sebe priam neuveriteľnú zvukovú a rytmickú intenzitu. Keď sa ozve Nguyên na gitare, jeho podmanivý tón okamžite upúta vašu pozornosť. Je totiž charakteristický a rozpoznateľný. Len málo jazzmenov sa dostane v živote k tomu, aby hrali typickými farbami, náladou, dokázali do tónotvorby dostať charakteristické, unikátne prvky. Je to spojenie meditácie a jazzu, no nikdy nie prvoplánové. Jeho vysoko pozitívne hodnotený album Silk and Sand patrí medzi najinovatívnejšie jazzové albumy, aké boli v poslednej dobe vydané. Popri Nguyênovi vyniká spojenie s vynikajúcim basgitaristom Chrisom Jenningsom a skvelým marockým perkusionistom Rhanim Krijom. Každým jedným novým projektom tento francúzsky gitarista so silnými väzbami na Vietnam (nielen však túto krajinu) fascinuje. Lê dokáže vytvoriť mosty medzi Áziou, Afrikou a Európu, medzi jazzom, rockom a world music. A tak, ako všetky veľké hviezdy, je to nesmierne skromný a láskavý človek. Prečítajte si rozhovor, ktorý poskytol našej redakcii. Na Liptove vystúpi v rámci Per Mathisen Tria s Garym Husbandom.
Nguyên Lê: V jazze nie je rozpor medzi rozumom a srdcom
Ďalším gitaristom na Jazzy Feste bude švédsky hudobník Alf Carlsson, ktorý vystúpi v spoločnom projekte Jiřího Kotaču a jeho kvarteta. Týchto dvoch muzikantov spojilo štúdium v Rotterdame. Keď sa vrátili do rodných krajín, prišlo pozvanie Alfa Carlssona do Česka, z ktorého sa nakoniec stalo turné. Už len krok chýbal k tomu, aby zo spojenia vznikla regulárna kapela – tá dnes funguje už tretí rok. Odohrali spoločne desiatky koncertov na jazzových festivaloch a v kluboch vo Švédsku, Nemecku, Slovensku a Českej republike. Kapelu doplnili mladí slovenskí jazzmeni Peter Korman na kontrabas a Kristián Kuruc na bicie nástroje. V hudbe kvarteta sa miešajú vplyvy lyrickej škandinávskej hudby a moderného jazzu, nechýbajú prvky slovenského a moravského folklóru. Alfova hra je strhujúca –virtuózne party hrá s ľahkosťou, v jeho hre je zjavný pedantný zmysel pre tektoniku diel a ich dramatickosť. V štýle by sa mohlo dať hovoriť o ovplyvnení hard-bopom, no Carlsson je natoľko variabilný, že si akékoľvek štýlové zaradenie nezaslúži. Jeho baladický štýl je sugestívny, no aj tak najlepšie vyniká v rýchlych tempách, sólach a technicky náročných pasážach.
V kvintete Marty Kloučkovej budeme počuť samých dobrých muzikantov. Gitarista David Dorůžka je nepochybne jedným z nich. Pri tomto hudobníkovi a skladateľovi vždy zbystríme pozornosť – je to jeho hudobná predstavivosť, snúbiaca sa s hudobnou inteligenciou, ktoré robia jeho hru takou atraktívnou. Dorůžka, nech už funguje v akejkoľvek zostave, na seba nikdy nepotrebuje cielene upozorňovať. Je citlivý voči ostatným muzikantom, má dar vystihnúť správny okamih, kedy do stavby kompozícií včleniť svoje improvizácie. Tie nemusia byť ani extrémne dlhé, ich funkcia je často odlišná. Podfarbujú atmosféru piesní a katapultujú ich do iných dimenzií. Je skôr rozvážnym, premýšľajúcim typom gitaristu, u ktorého je komunikácia s ostatnými členmi formácie na prvom mieste. Viackrát už dokázal svoj skladateľský talent – je schopný prepojiť príbehy s hudobnými víziami. Je to jazzový impresionizmus, ktorý v jeho podaní počujeme. Skladateľ a muzikant dokáže príbehy vizualizovať, no zároveň necháva poslucháčovi dostatok slobody, aby si vytváral svoje vlastné imaginácie. Len málokedy ho počujete hrať v skladbách sóla od začiatku do konca – občas sú to dokonca len drobné, fragmentárne motívy, no i tak si bez nich skladbu zrazu nedokážete predstaviť. Tento český gitarista je ako „šedá eminencia“ muzikantov, no zároveň je hybnou silou kapiel.

A konečne, na festivale budeme počuť aj slovenských gitaristov. Služobne mladším je gitarový chameleón Pavol Bereza. Či sú to jazzové formácie, bossa nova, šansóny alebo populárne piesne, Bereza má unikátnu schopnosť okamžite sa prispôsobiť štýlu. Nie však poučkovo – z jeho hry nikdy necítite vydreté party, ani zbytočné predvádzanie sa vo virtuozite. Práve vďaka svojej žánrovej neohraničenosti je Bereza súčasťou mnohých netradičných spoluprác a fúzií. Okrem bohatej koncertnej činnosti pôsobí aktívne i ako štúdiový hráč. Spolupracuje so špičkou slovenskej jazzovej scény – Milo Suchomel, Erik Rothenstein, Adriena Bartošová, Sisa Michalidesová, no výnimkou nie sú ani netradičné spojenia, medzi ktorými vyniká kombinácia gitary a harfy (Mária Kmeťková). „Duo pozostávajúce z harfy a gitary prináša symbiózu nevšednej kombinácie dvoch strunových nástrojov. Práve intimita súznenia samotných strún vnáša do hudby nielen rozmanité odtiene polôh farebnosti súzvuku týchto nástrojov, ale i prazvláštnu emočnú esenciu“. (cit. Harfistka.sk) Na festivale v Liptovskom Mikuláši bude Pavol Bereza hrať s ďalšou skvelou muzikantkou – Barborou Botošovou, slovenskou huslistkou, primáškou, aranžérkou a hudobnou lektorkou.
And last, but not least, Jazzy Fest odštartuje na námestí Matúš Jakabčic CZ-SK Big Band. Skladateľ, aranžér, gitarista, líder tohto big bandu Matúš Jakabčic ho založil na podnet Rudolfa Neulsa, riaditeľa Československého jazzového festivalu v Přerove. V roku 2004 sa přerovskou premiérou začalo pôsobenie big bandu, ktorý postupne účinkoval takmer na všetkých väčších festivaloch a samostatných koncertoch v Čechách a na Slovensku. Predstavil sa aj v Srbsku (festivaly v Novom Sade a vo Valjeve) a v Rakúsku (ORF Radiokulturhaus, viedenský Porgy & Bess, Graz, Jazz& Wine festival v Poysdorfe). Orchester kooperoval s množstvom domácich a zahraničných hudobníkov. Spolupráca s ORF spolu s popredným rakúskym saxofonistom Harry Sokalom vyústila v niekoľko nahrávok.

V roku 2022, po takmer 14tich rokoch, vyšlo nové 2-CD big bandu – Room#555 (okrem iných na ňom hosťuje aj Peter Lipa). Big Band sa s týmto dvojalbumom stal víťazom Radio Head Awards 2022 v kategórii Jazzová hudba a víťazom Esprit – ceny za najlepší jazzový album roka 2022. Počas 20 ročnej histórie pôsobilo v orchestru množstvo jazzmenov z Čiech a Slovenska; v ostatných rokoch je jeho stálym členom aj Ádám Gráf na poste 1. trúbky, dlhoročný kmeňový člen Modern Art Orchestra z Budapešti.
Spracovala Zuzana Vachová