Zo šiestich nominácií sa monodráme Moral Insanity uvedenej v Prešovskom národnom divadle podarilo premeniť na víťazné DOSKY až päť, vrátane hlavnej ceny – najlepšej inscenácie sezóny.


Slávnostný ceremoniál 24. ročníka divadelných cien DOSKY 2019 sa konal v nedeľu večer 10. novembra 2019 v spolupráci s mestom Bratislava prvýkrát v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava v Bratislave. Prenos z podujatia mohli v priamom prenose sledovať aj diváci na Dvojke. Novým spoluorganizátorom sa tento rok stalo mesto Bratislava a záštitu nad podujatím prevzal primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo.
Vo svete divadla sa tento rok mnoho hovorilo o monodráme Petra Brajerčíka Moral Insanity na scéne Prešovského národného divadla v réžii Júlie Rázusovej. Inscenácia vznikla na motívy románu Umberta Eca Pražský cintorín, ktorá skúma konšpiračné teórie, antisemitské a rasistické predstavy vychádzajúce z nepriaznivej ekonomickej a spoločenskej situácie a ich odraz v médiách a politike. Umberto Eco ako historik, filozof, estetik nám ponúka ako tvorcom priestor pracovať s rafinovaným výkladom dejín, na ktorom odhaľuje princípy politickej a účelovej hry a ponúka možnosti rozličných výkladov a interpretácií. „Ak chcem nejakým spôsobom podať odhalenie komplotu, nemusím záujemcovi dodať nič originálne, naopak, treba mu ponúknuť len a najmä to, o čom sa už dávno dozvedel, alebo by sa mohol oveľa ľahšie dozvedieť inými cestami. Ľudia veria iba tomu, čo už vedia, a práve v tom spočíva krása Univerzálneho, Formy Sprisahania.“
S nápadom priniesť toto dielo divákom prišiel práve herec Peter Brajerčík, absolvent VŠMU, z triedy herečky Emílie Vášáryovej. Tvorcovia a predstavitelia Moral Insanity sa na pódiu objavili niekoľkokrát, no ich ďakovné reči boli pomerne rozpačité a neisté. Odniesli si hlavnú cenu – Najlepšiu inscenáciu sezóny, ktorú prevzali z rúk Ivety Radičovej. Cena za mimoriadny počin v oblasti činoherného divadla opäť putovala Petrovi Brajerčíkovi a Júlii Rázusovej za text k inscenácii Moral Insanity. Prevzali ju z rúk viceprimátorky mesta Bratislavy Lucie Štasselovej a rešpektovaného prekladateľa, básnika, prozaika a dramatika Ľubomíra Feldeka.
Celý večer sa niesol v duchu spomienok na Nežnú revolúciu a v tomto kontexte sa objavovali aj dokrútky s rôznymi hercami, ktorí spomínali na časy za bývalého režimu. V podaní Katarzie zaznela aj kultová pieseň Roba Grigorova – Pocta Majakovskému. To, čo bolo kedysi symbolom revolúcie a dnes tak opäť nadobúda na aktuálnosti, znelo v zvláštnej alternatívnej podobe a publikum tejto hudobnej variácii s prázdnymi hudobnými aranžmánmi, neukončeným textom a dokonca fatálnym výpadkom, akosi nevedelo prísť na chuť… Nuž tak, celkom krok vedľa… rýchlo si radšej pustiť originál, aby sme zacelili náplasťou ubolené rany. A treba povedať, že Katarziu v našej redakcii ako speváčku uznávame, ale aj extrémna snaha o alternatívu nemusí niekedy vypáliť najlepšie…
Aj ocenenie za najlepšiu scénickú hudbu získala monodráma Moral Insanity – konkrétne autor Martin Husovský zo skupiny Komajota, ktorý je však aj za hranicami známy rôznymi projektmi ako autor scénickej hudby. Inscenácia Prešovského národného divadla ešte získala ocenenie za najlepší mužský herecký výkon sezóny, ktoré si odniesol Peter Brajerčík. Rovnako aj cenu za najlepšiu réžiu, ktorú odovzdával Ladislav Snopko – významná postava novembrových revolučných udalostí, si odniesla Júlia Rázusová. A týmto sa pätica cien pre Moral Insanity uzatvorila.
Treba však skonštatovať, že aj keď sa na pohľad zdalo, že Prešovské národné divadlo zatienilo ostatné divadlá a inscenácie, opak bol pravdou.

Ocenenie za najlepší ženský herecký výkon získala Tatiana Poláková za úlohu Márie Stuartovej v inscenácii hry Mária Stuartová v Štátnom divadle Košice. Herečka prevzala cenu z rúk Martina Hubu, minuloročného víťaza ocenenia DOSKY. „Tak ako v živote sú ľudia, ktorí svoj život žijú a naopak ľudia, ktorí ho len prežívajú, aj tu sa stretávajú podobné princípy dvoch silných žien. Oheň a ľad. Čítala som niekoľko kníh o Márii Stuartovej, kde sa dozvedáme, že to bola veľmi prirodzená, živočíšna, otvorená, priama a slobodná žena. Nebála sa byť človekom, žila svoj život naplno, a možno práve preto urobila toľko zásadných chýb (aj politických). No na konci svojich posledných dní si mohla povedať, že svoj život žila naozaj naplno. Česť a hrdosť boli jej veľkou silou. Radšej zahynula ako sa pokorila. Alžbeta síce uplatnila a získala svoju moc, no Mária v tomto boji navždy ostane ako morálny víťaz,“ povedala o postave Márie Stuartovej herečka Tatiana Poláková.


Za najlepšiu scénografiu sezóny získal DOSKY scénograf a výtvarník Michal Lošonský za scénografiu v inscenácii Hlava XXII v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Lošonský spolupracuje s viacerými slovenskými divadlami a toto je jeho prvé ocenenie divadelná DOSKA. V sále sa dvihla neutíchajúce vlna potlesku pri vyhlásení tohto ocenenia. Samotný scénograf prijal ocenenie bez zbytočných rečí. „Ja by som rád ostal tým nemým rečníkom, ďakujem,“ povedal Lošonský namiesto zdĺhavej ďakovnej reči.


DOSKY za najlepší kostým sezóny získala Katarína Holková za kostýmy v inscenácii hry Bakchantky v Činohre Slovenského národného divadla. Za mimoriadny počin v hudobnom divadle získal cenu Zi-Zhao Guo za postavu Otella v inscenácii opery Gioachina Rossiniho Otello v Štátnej opere Banská Bystrica. Za mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla boli ocenené Zuna Vesan Kozánková, Martina Hajdyla Lacová a Lívia Méndez Marín Balážová za choreografiu inscenácie 3×20 Ženy v Divadle Štúdio tanca Banská Bystrica, pričom počas ďakovného prejavu odznela odvážna reč, že v súčasnosti nemajú nezávislí divadelníci dôstojné podmienky na skúšanie a tvorbu svojich inscenácií.
V celoslovenskom hlasovaní divákov sa divadlom sezóny 2019 stalo (pomerne prekvapivo) Divadlo Kontra Spišská Nová Ves. Cenu Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov za mimoriadny prínos v oblasti divadla získala teatrologička, vysokoškolská profesorka, kritička, prekladateľka, odborníčka na slovenské a francúzske divadlo a drámu Soňa Šimková.

Divadelné ocenenia sezóny DOSKY sa od svojho založenia v roku 1996 stali najznámejšou cenou odovzdávanou na Slovensku v oblasti divadla. Sú jediným divadelným ocenením svojho druhu s TV prenosom na RTVS. Ceny DOSKY udeľuje Asociácia súčasného divadla. Víťazi si so sebou odnášajú drevenú dosku s postriebreným štítkom, ktorú navrhol scénograf Aleš Votava a za ich realizáciu je zodpovedný akademický sochár Tomáš Lupták.
Ceny DOSKY sa udeľujú na základe ankety, do ktorej sa každoročne zapájajú desiatky divadelných kritikov, teoretikov, ale aj novinárov a publicistov. Ceny môžu byť udelené produkciám a výkonom všetkých žánrov, ktoré mali premiéru v minulej sezóne v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku, a to vo všetkých divadelných druhoch: činoherné divadlo, opera, muzikál, bábkové divadlo, balet i súčasný tanec. Prvých 19. ročníkov sa konalo v Divadle Andreja Bagara v Nitre v rámci Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, od roku 2015 sa ceremoniál uskutočňuje v Bratislave.
Od roku 2015 sa spustilo aj online hlasovanie divákov o Divadlo sezóny, najprv bratislavského a od roku 2018 celoslovenského. V rovnakom roku sa v rámci ceremoniálu odovzdáva aj Cena Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov za mimoriadny prínos v oblasti divadla. Cena vznikla v snahe upozorniť aj na tých, ktorí svoje úlohy hrajú mimo svetiel rámp a bez potlesku divákov.

Zdroj: redakcia mojakultura.sk
Foto: Prešovské národné divadlo, Štátne divadlo Košice, Divadlo Andreja Bagara v Nitre

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno