„Poetika slova a duše, ktorou vládne Cyrano, je stále prítomná aj v mladej generácii. Učím na konzervatóriu a pracujem s mladými ľuďmi aj deťmi na táboroch a pri športových aktivitách a pár Cyranov po tejto stránke poznám,“ hovorí pre náš portál Ján Slezák, ktorý stvárnil v divadle Nová scéna v muzikáli Cyrano z predmestia hlavnú postavu.
Muzikál Cyrano z predmestia sa na javiská vrátil po neuveriteľných 42 rokoch. Tvorivý tím omladol a nepochybne sa veľa vecí zmenilo. Aká najzásadnejšia zmena nastala?
Nehľadal by som rozdiely. To, čo bolo moderné, úžasné a šokujúce v 70-tych rokoch, dnes už nie je. A samozrejme, presne takto by to bolo vnímané aj v opačnom garde. Na oboch stranách by sme sa mohli stretnúť v daný moment s veľmi negatívnymi reakciami. Je to Cyrano z roku 2019 a to je na tom to úžasné, že je zaujímavé a atraktívne inscenovať toto dielo aj po 42 rokoch.
Už v roku 1977, keď bol v Československu Cyrano premiérovaný, bol neuveriteľne odvážny – najmä čo sa týka využitia bigbítovej muziky a celkovo malo dielo jazyk, ktorý bol blízky mladej generácii. Čím chce inscenačný tím osloviť dnešnú mladú a povedzme aj strednú generáciu?
Ničím iným, len opäť a zase bigbítom a jazykom súčasnej generácie. Dokonca aj poetika slova a duše, ktorou vládne Cyrano je stále prítomná aj v mladej generácii. Učím na konzervatóriu a pracujem s mladými ľuďmi aj deťmi na táboroch a pri športových aktivitách a pár Cyranov po tejto stránke poznám. Všetko je neuveriteľne aktuálne.
Stvárňujete hlavnú postavu Cyrana. Bolo pre Vás náročné pochopiť jeho povahu, talent, rebéliu, no najmä citlivú dušu, ktorá sa v ňom skrýva?
Ja som presvedčený, že každý človek si v sebe nesie celú paletu pocitov, odlišujeme sa len v tom, v akej situácii, tá-ktorá povahová črta vyvolaná práve spracovaním pocitu v danom momente, vypláva u konkrétneho človeka na povrch. Som romantik, nesiem si svoje trápenia, radosti, nenaplnené túžby a sny, ale aj agresiu. V čom sa neskromne stotožňujem, je zmysel pre spravodlivosť a pohŕdanie oportunizmom.
Ako ste sa pripravovali na túto úlohu? Bolo niečo, s čím ste sa museli poriadne popasovať?
(smiech) Najväčším orieškom je pre mňa jedna rapová pasáž. Klobúk dole, rap je veľmi náročnou disciplínou. Ale potvrdzuje to len to, že všetko, čo chcete robiť dobre a poctivo, je ťažké.
Príbeh Cyrana bol vždy silným pre publikum. Čím je príbeh tohto hrdinu a zároveň aj tak trochu anti-hrdinu, pre publikum príťažlivý?
Jednoznačne je to súcit so Cyranovou nenaplnenou láskou voči Roxane a naviac je podtrhnutá vlastnou obetou skrz Jána. A určite práve aj ten jeho boj s nespravodlivosťou a povrchnosťou.
Veľmi dôležitou súčasťou je aj hudba, ktorá sa takmer nemenila (až na niektoré drobné zmeny v aranžmánoch). Je Vám tento žáner blízky?
Ja som vyrastal na skupine Queen, Def Leppard, Nazareth… a moravskej cimbalovke. Toto počúvali naši a prirodzene to formovalo aj môj vkus na hudbu. Takže ja som spokojný, ale zároveň rád, že je hudba aktualizovaná aranžmánmi.
Vokálne ste mimoriadne flexibilný spevák, no predsa len, slovenský bigbít má svoje špecifiká a generačne je tak trochu „mimo“ Vás. Išli Vám vaše party plynulo alebo ste predsa len museli siahnuť do minulosti a bližšie sa s históriou rockovej hudby na Slovensku oboznámiť?
Ďakujem pekne za kompliment. Aj keď mám, ako som už naznačil, blízko k tejto muzike, tak aj napriek skúsenostiam a dispozíciám vždy začínate pri každej novej skladbe, postave, choreografii z nulovej pozície. Všetko treba vystavať nanovo, len možno, možnooo, pracujete s kvalitnejším materiálom.
Na predstavení bude hrať živá, osem-členná kapela, čo je vždy určité plus – teda, aspoň pre publikum. Aké je to však pre Vás ako speváka, herca, tanečníka?
Aké? Pane Bože, daj, aby som už stretol len vždy živú hudbu! Amen…
Réžiu mal na starosti Patrik Vyskočil. Ako sa Vám s ním počas prípravy tejto úlohy spolupracovalo?
Paťko a rovnako aj Davidko Hartl sú moji kamaráti. Obaja sú vynikajúci interpreti. Nemal som najmenších pochýb, že by neboli aj výborným režisérom a dramaturgom. Bol vždy absolútne pripravený a dochvíľny. Skúšky pod jeho vedením boli časovo prívetivé a efektívne. A chcel by som dať za príklad Davidka, lebo ako dramaturg sedel na drvivej väčšine skúšok a korigoval každý význam – či už v pohybe alebo slove. S Paťkom tvorili nerozlučnú dvojicu, ktorej veľmi pomáhal aj pán Dušan Kaprálik. Konečne som zažil, čo to je pracovať s dramaturgom ako interpret. Resumé: ,,Paťko, Davidko, Lacko Cmorej (choreo), kedy ideme opäť tvoriť!?“
V úlohy Roxany, tajnej lásky Cyrana, alternujú Mirka Partlová a Romana Dang Van. Aká je Roxana na javisku a ako sa Vám s ňou skúšalo?
Miruška je moja láska javisková už veľmi dlho. Takže, chémia je v nás tak hlboko zakorenená, že to nezneutralizuje nič na svete. A Romi je tiež moja kamoška a veľmi talentovaný maličký človek a veľký profík. Obe sú kúzelné a milovania hodné, každá svojim jedinečným spôsobom.
Cyrano má v rôznych spracovaniach vždy aktuálnu myšlienku – čím oslovuje súčasnú generáciou?
Myslím, že pri mojich obsiahlych odpovediach, som to už spomenul. Cyrano stále bude oslovovať tým, čím oslovoval ľudí už v `77 a čím oslovoval aj Rostandov.
Okrem veršovaných textov a spevu máte v muzikáli aj náročné tanečné scény. Ako ste ich zvládli?
Na Lacka Cmoreja, jeho nekompromisnú multižánrovosť, muzikalitu a každodennú kreativitu a v prvom rade krásu jeho srdca som už zvyknutý. Vždy naloží na ramená, ale zároveň je ten, kto to s vami ponesie až do cieľa. Je to jeden z ľudí môjho ,,dream teamu”.
Beriete na seba vcelku zodpovednú úlohu, pretože tento muzikál patril medzi najúspešnejšie tituly Novej scény a nepochybne bude zo strany publika oň veľký záujem. „Comeback“ alebo renesancia diela je vždy istá výzva, či sa podarí. Predpovedáte Cyranovi úspech?
Cítim a úprimne si myslím, že toto dielo stojí za to vidieť! Je to obrovská zodpovednosť, ale na javisku ani v zákulisí nenájdete jediný slabý článok. Všetci idú s túžbou urobiť všetko najlepšie, ako len v daný moment urobiť môžu.
Zhovárala sa Zuzana Vachová
Zdroj foto: Nová scéna – Zdenko Hanout