Včerajší večer patril francúzskej kinematografii. Festival Crème de la Crème 6 prinesie množstvo skvelých filmov a otvárací sme videli včera, 6. marca 2019 za prítomnosti mnohých známych hostí. No jednoducho, keď sa povie francúzsky film, všetci fanúšikovia filmu dostanú nový prílev energie, pretože vedia, že Francúzsko v súčasnosti dominuje v európskej filmovej produkcii. Na plátne sme videli mix žánrov – dráma s príchuťou komédie a romantiky, film Verní neverní.


Ak od tohto filmu čakáte veľa, ak ste v domnení, že bude preberať hlboké filozofické myšlienky v štýle „Byť či nebyť“, rozlúčte sa s touto predstavou. Verní neverní je v podstate romantická komédia nakrútená v európskom štýle, čiže veľkým plusom je, že žiadne „cukríkovo sladké“ scény, rozchodu, návratu, novej lásky, znovu objavenej starej lásky, sa tu nekonajú. Je to skrátka príjemná oddychovka, pri ktorej si však musíte všimnúť potenciál hlavnej postavy v podaní Louisa Garrela, ktorý aj snímku režíroval.


Verní neverní stoja a padajú na Garrelovi, mužovi menom Abel, ktorému sa zrúti celý svet, keď mu jeho láska Marianne (Laetitia Casta) len tak mimovoľne, počas odchodu do práce, oznámi, že je tehotná. Hlavný hrdina sa ani nestihne nadýchnuť a prežiť aspoň minimálnu emóciu, keď mu partnerka oznámi s ľadovým pokojom, že dieťa nie je jeho, ale Paulovo. S ktorým, len tak mimochodom, spáva už asi rok. Ale veď to je v podstate v dnešnej dobe akousi absolútnou a normálnou súčasťou života. Takže partnerka je rada, že jej životný partner to vzal s takým pokojom (nerozpoznať šokovaného človeka od pokojného – to chce tiež len špecifický ženský charakter) a život môže ísť ďalej.
Ako pre koho. Kým Abel prežíva trápenie – opäť však nie na americký spôsob, ale divák si len môže domyslieť, že je to predsa ľudská bytosť a nepochybne tento zásah do života zmenil jeho vnímanie vzťahov a má aj obdobie, keď v lásku neverí a život sa mu zmení v jeden veľký chaos. Prvá interesantná zápletka nastane, keď po desiatich rokoch milenec jeho expartnerky, Paul, umiera a všetci sa ako pekná rodinka stretnú na jeho pohrebe. A pozor, objaví sa tam aj Eva – mimoriadne atraktívna herečka Lily-Rose Depp – otec Johny Depp a matka Vanessa Paradis – títo dvaja ľudia mohli spolu splodiť neatraktívne stvorenie? Nie. Lily-Rose vyrástla rokmi do krásy a je skutočne oslňujúca. A táto mladá krásna žena skrýva tajomstvo.


Situáciu komplikuje aj 9-ročný syn Joseph, ktorý žije v ohromujúcom svete fantázie a okrem dvoch krásnych žien, ktoré dodávajú filmu povestnú francúzsku štipku erotiky, sa zamieša do scenáru, a to dosť významne aj toto pozoruhodné dieťa. Vďaka jeho prítomnosti a fiktívnym príbehom, sa dej snímky posúva do nečakaných rozmerov a dočkáme sa aj vtipných okamihov. Áno, neboli by to Francúzi, keby do filmu neimplantovali humor v akejkoľvek podobe – milý, ironický, niekedy až drsný… Nech mi tvorcovia odpustia, ale v momente, keď Joseph zahlásil svoju prvú konšpiráciu s typickou „poker face“, stal sa mojím stredobodom pozornosti a akosi ma už prestali zaujímať osudy milostného trojuholníka…
Kým réžiu snímky mal plne v rukách Louis Garrel, k scenáru ruku priložil skúsený francúzsky scenárista Jean-Claude Carrièr. Môžeme sa len dohadovať, že ak by renomovaný, legendárny scenárista, ktorý má na konte desiatky snímok, nedržal dohľad nad scenárom, vznikla by z toho jedna veľká nuda.
Romantická komédia so štipkou erotiky ukazuje, že Garrel má veľký potenciál a budeme ešte o ňom počuť. Top momentom bol typický „galský“ humor vo filme, vďaka ktorému sa tvorcovia vyhli šablónovitej romantickej komédii. Treba vyzdvihnúť aj skvelú kameru a presvedčivé herecké výkony. Vďaka scenáru je snímka Verní neverní osobitou romantickou komédiou, ktorá prináša len hlbšie myšlienky ako láska, rozchod a bolesť. Réžiu zvládol výborne vďaka tomu, že z príbehu spravil akýsi dlhý videoklip, scény zbytočne nenaťahoval, pokojne spravil strih v štýle „o desať rokov“ a nepotreboval zbytočne zaberať priestor analýzami pocitov jednotlivých postáv. Akosi samé ich obecenstvo vyrozumie z deja. Suma summarum: táto romantická komédia nie je typickou sladkou komédiou so šťastnými koncami. Naopak, nejednoznačnosť a miestami aj komplikovanosť postáv, ich vnútra – a nad tým všetkým dominujú inteligentne vsunuté humorné scény, robí z tohto filmu titul, ktorý počas festivalu určite nemožno vynechať.


Zdroj foto: FILM EUROPE

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno