Fidelio, s pôvodným názvom Leonore alebo Triumf manželskej lásky, je jedinou operou Ludwiga van Beethovena.
Hrdinská opera, ktorej libreto i hudobná časť boli viackrát po jej viedenskom uvedení v roku 1805 upravované, rozpráva príbeh milujúcej Leonore preoblečenej za väzenskú stráž pod menom Fidelio. Leonore zachraňuje svojho manžela, politického väzňa Florestana, pred istou smrťou vo väzení. Fidelio sa tak stáva slávnym príbehom o osobnej obeti, hrdinstve a záverečnom triumfe. Boj za slobodu a spravodlivosť, ktorý odráža vtedajšiu politickú atmosféru Európy, je typickou témou Beethovenovho „stredného obdobia“. K pozoruhodným momentom opery patrí „Zbor väzňov“, ktorí spievajú ódu na slobodu počas Florestanovej vízie Leonore, ktorá prichádza ako anjel, aby ho zachránila, čo sa napokon aj stane. Oproti tradícii však nebola Leonore povestnou deux ex machina, ale aktom konkrétnej ľudskej odvahy.
Tradícia motívu Beethovenovej opery bola do Viedne importovaná z revolučného Francúzska a inšpirovaná dielom Luigiho Cherubiniho, ktorého Beethoven veľmi obdivoval. Nová francúzska škola viedla k lavíne francúzskych opier, z ktorých mnohé sa stali populárnejšími vo Viedni než v Paríži. Mladý Franz Schubert dokonca predal svoje učebnice, aby si mohol kúpiť vstupenku na viedenské uvedenie Fidelia. Operu, ktorá mala veľký ohlas, dirigoval za asistencie už čoraz menej počujúci autor. Beethoven sa viackrát vyjadril, že žiadne iné dielo mu nespôsobilo toľko frustrácie a sklamania: ťažkosti spojené s písaním a produkciou opery sa mu zdali tak nepríjemné, že sa zaprisahal, že už nikdy nezloží ďalšiu operu.
Hoci kritici zaznamenali dejovú podobnosť s Gluckovou operou Orfeus a Euridika (1762), hlavne s jej podzemnou záchrannou misiou a zmenami identity, Beethovenovo dielo je nesporne jedinečným spracovaním hrdinských tém vtedajšej čoraz revolučnejšej Európy.

O jedinečnosti a aktuálnom posolstve Fidelia sa môžete v novom naštudovaní presvedčiť už 15. marca, kedy sa nórska sopranistka Lise Davidsen, po sérii úžasných vystúpení, vráti na scénu Metropolitnej opery v New Yorku práve v Beethovenovom Fideliovi ako Leonore, verná manželka, ktorá pre lásku riskuje všetko. Skvelé obsadenie opery doplní v úlohe politického väzňa Florestana britský tenorista David Butt Philip, poľský basbarytonista Tomasz Konieczny sa predstaví ako darebák Don Pizarro, v basovom parte ostrieľaný René Pape v úlohe žalárnika Rocca, čínska sopranistka Ying Fang a nemecký tenorista Magnus Dietrich v rolách mladej dvojica Marzelline a Jaquina a dánsky bas Stephen Milling ako zásadový Don Fernando. Predstavenie bude dirigovať Susanna Mälkki.
Dom umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch pozýva na priamy prenos z MET Opera New York v sobotu 15. marca o 17.55 hod.
Zdroj: text: Peter Rusnák, DU SF Piešťany
Foto: MET Opera New York