Jubilejný 20. ročník Medzinárodného festivalu animovaných filmov ANIMOFEST priniesol rekord – do súťaže sa zapojilo až 110 snímok z celého sveta. Odborná porota vybrala 28 najlepších, medzi ktorými sa výrazne presadili študenti zo Slovenska.
Petržalka sa opäť stala centrom animovaného umenia. Festival ANIMOFEST, ktorý prebieha v Športovej hale SŠUPAT na Vlasteneckom námestí 1, zaznamenal ten rok rekordnú účasť: porota hodnotila až 110 prihlásených filmov z krajín ako Veľká Británia, USA, Bulharsko, Čile, Kanada, Irán, Slovinsko, Rumunsko, Indonézia, Česko a ďalšie.
Do užšieho výberu sa dostalo 28 filmov – z toho až 10 vytvorili študenti práve zo SŠUPAT. Odborná porota, ktorú viedol animátor Karol Holubčík a dopĺňali výtvarník Ján Mózer, animátorka Ľudmila Pavolová, animátor Jaroslav Baran a zakladateľka festivalu Viera Zavarčíková 17. júna rozhodla o víťazoch.
Súčasťou festivalu ANIMOFEST bola okrem hlavnej súťaže animovaných filmov aj súťaž filmov stredných škôl UAT Film, súťaž v odevnom dizajne UAT Fashion, súťaž umeleckej fotografie UAT Photo a súťaž grafického dizajnu UAT Graphic.
Výsledky súťaží:
ANIMOFEST 2025
- miesto: Škodci – Michal Sulan, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: – Remnants, Paulína Užovičová, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: The Crimson Escape, Mojca Gustin, SMGŠ, Ljubjana, Slovinsko
UAT Film 2025
- miesto: Pramene, Marek Slovák, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Posledná večera, Jakub Strna, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Tieňohra, Sebastián Hason, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
UAT Graphic 2025
- miesto: OUT OF SYNC, Sára Mišincová, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Grimms fairy tales, Eszter Szalaiová, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Goldora, Lara Karovičová, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
UAT Photo 2025
- miesto: Architektúra, Lukáš Krížik, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Detail, Carla Sofia Drahovská, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto: Kroj, Zsofia Esztergályos, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
UAT Fashion 2025
- miesto – Krehkosť prírody, Lenka Možná, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto – Architektúra, Izabela Hulejová, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
- miesto – Odevy tvorené šnúrkami, Daniela Vašíčková, SŠUPAT, Bratislava, Slovensko
Rozhovor s Vierou Zavarčíkovou, riaditeľkou festivalu ANIMOFEST
Spomínate si na prvý ročník Animofestu?
Samozrejme, všetci sa mi vtedy čudovali a tvrdili, že sa mi to nepodarí zorganizovať. Športovú halu, v ktorej sa Animofest koná dodnes, sme postavili za štyri mesiace. Počas prvého festivalu nám pod nohami ešte schla betónová plocha. Nemali sme tu ani klimatizáciu. Technické vybavenie sa tiež nepodobalo tomu dnešnému, ale nadšenie nám nechýbalo. Všetci pedagógovia, ktorí tam vtedy boli, sú tu aj dnes. Najväčšiu radosť som mala z toho, že môžeme oceniť našich absolventov.
Spomínate si aj na ich prvé filmy?
Áno, musím povedať, že stáli za to. Na stránke našej školy (uat.sk) si ich stále môžete pozrieť. Sú tam víťazné filmy zo všetkých ročníkov Animofestu.
Animofest oslavuje dvadsať rokov. Čo by ste na ňom chceli do budúcna zmeniť a čo zachovať?
Dvadsať rokov je dlhá doba, ale celý ten čas túžim po tom, aby toho naše deti na seba nenaberali tak veľa. Naši študenti by veľmi chceli vyriešiť všetky problémy sveta, no potrebujú pri tom aj pozorne načúvať svojim učiteľom a potrebujú si premyslieť svoj príbeh.
Potešilo by ma, keby sa ich príbehy častejšie končili dobre. Tieto filmy sú častokrát násilné a smutné a je škoda, keď väčšina nekončí dobre alebo aspoň s otáznikom. Avšak, stále sa nad ich dielami dá hlboko zamyslieť.
Sú vaši študenti po maturite pripravení na profesionálnu kariéru v animovanej tvorbe?
Áno, odtiaľto vždy odchádzajú s vysokými nárokmi. Cítia sa byť pripravení všade, kam prídu. Už počas štúdia si niektorí zarábajú v súkromných firmách. Na konci štúdia dostávajú certifikát z desiatich programov, ktoré v ďalšej práci budú využívať.
UAT Fashion: Kreativita, recyklácia a poetika
Veľkú pozornosť na festivale vzbudila aj súťaž UAT Fashion, ktorej porotcom bol aj renomovaný módny návrhár Boris Hanečka.
Rozhovor s Borisom Hanečkom, porotcom UAT Fashion
Ako by ste opísali diela na prvých troch miestach v odevnej súťaži?
Druhé miesto vyhrala slečna Izabela Hulejová, ktorá sa minulý rok umiestnila na prvom mieste. Som veľmi rád, že sa obhájila. V porote sme sa zhodli, že tento rok už prvé miesto nepotrebuje, hoci jej dva modely boli úžasné, do bodky premyslené.
Ale slečna Lenka Možná na prvom mieste ma veľmi prekvapila jemnosťou, ktorá napokon rozhodla o jej víťazstve. Jemnosť a snové poňatie rannej rosy boli hlavnou témou. Dielo je krehké, nežné a veľmi fotogenické. Odevy majú pôvab. Má to vlastný život.
Na treťom mieste sa umiestnila slečna Daniela Vašičková, ktorej diela nás zaujali svojou slobodou. Nehralo sa to na “božskú postavu”, ktorá je dnes o štíhlosti. V tomto prípade možno siluetu popísať ako divadelnú. Je tam aj odkaz na historizmus.
Som rád, že sme udelili aj niekoľko čestných uznaní, pretože tie sú vždy motivačné a ľuďom dajú najavo, že idú správnym smerom.
Ako vnímate práce prvákov na SŠUPAT? V čom sú špecifické?
U prvákov je veľmi dobré sledovať odvahu a podporovať ju. V tomto štádiu sa žiaci ešte potrebujú hrať. Tento rok sa venovali téme recyklácie. Dá sa povedať, že je to téma všeobecná, je to trend, ktorým si študenti radi prechádzajú. Niekedy pri tom máme pocit, že sme to už videli, a preto je čoraz náročnejšie zaujať inou kompozíciou. Študenti veľmi dobre vidia tvary a môžu sa s nimi hrať. Je to pre nich dôležité ako etuda.
A čo štvrtáci?
U nich je už vidieť vyzretosť. Už dbajú na hĺbku a vypracovanosť, aby ukázali, čo sa za štyri roky na škole naučili aj z hľadiska technológie. Sú to viacvrstvové, komplexnejšie práce.
Spracoval Matúš Trišč
Zdroj foto: SŠUPAT