Na Slovensku je ohlásená druhá vlna pandémie COVID-19 a všetko je zrazu opäť rovnako neisté, ako v marci. Aj keď k celoplošnému zatváraniu obchodov, škôl či kín zatiaľ opätovne nedošlo, nikto nevie či sa daná situácia nezopakuje a nebude pre mnohých v danom prípade devastačná.


To, že napríklad kultúrna sféra dostala tvrdú ranu, ktorá ju poslala priamo k zemi a stále sa z nej ešte len pomaličky zdvíha, je treba neustále pripomínať a zároveň jej podať pomocnú ruku. Tá akoby však stále neprichádzala a často meniace sa opatrenia Úradu verejného zdravotníctva akoby skôr prilievali olej do ohňa.


Ako sa so súčasnou situáciou snažia vysporiadať konkrétne kiná či už klubové alebo komerčné? Ako sa im zmenila situácia odkedy prišlo k ich zatvoreniu v marci a následne otvoreniu v máji? Aké majú pripravené alternatívy v prípade, žeby sa situácia z marca zopakovala? Boja sa ľudia chodiť do kina alebo si to naopak užívajú ako nikdy predtým? Aké filmy sú momentálne najviac navštevované? Na tieto a ďalšie otázky odpovedalo zopár ľudí pracujúcich priamo v danej oblasti.


,,Kino Lumière dosahovalo v prvých dvoch mesiacoch roku 2020 rekordné návštevnosti, pandémia COVID-19 všetko zmenila. Kino bolo zatvorené od 11. marca do 21. mája, alternatívny online projekt Kino doma mal síce dobrú odozvu, ale v žiadnom prípade nemohol kompenzovať výrazný výpadok tržieb a návštevnosti, ktoré zatvorenie kina spôsobilo,“ prezradila Zita Hosszúová, manažérka bratislavského Kina Lumière.


,,V porovnaní s minulým rokom evidujeme každý mesiac 50-percentný pokles návštevnosti. Predpokladáme, že je to spôsobené práve opatrnosťou ľudí, ktorí majú ešte obavy navštevovať kultúrne podujatia. Samozrejme, zhoršila sa i finančná situácia mnohých rodín a ľudia si počas celoštátnych karanténnych opatrení tiež odvykli navštevovať kultúrne podujatia. My sa snažíme robiť všetko preto, aby kino bolo bezpečným priestorom (pravidelná polymérová dezinfekcia, znížená kapacita kinosál, zvýšená hygiena rúk, dôsledné dodržiavanie povinnosti nosiť rúška a pod.). Chce to vytrvalosť a trpezlivosť, pritiahnuť divákov opäť do kina,“ dodala Hosszúová.

,,Keď prišla prvotná správa o možnosti otvorenia kín, opatrenia boli natoľko prísne, že sa kinárom viac oplatilo nechať kiná zatvorené. Otvoriť len na 6 dní v týždni bez štandardne silných nedieľ, pri zníženej kapacite sál (na tretinu) a bez možnosti predaja občerstvenia, zato s prísnymi opatreniami, ktoré vyžadovali nemalú vstupnú investíciu, bolo pre nás pri 13 kinách nerentabilné. Otvorili sme 18. júna, pár dní po zavedení nových podmienok a uvoľnení hygienických opatrení. Môžeme predávať občerstvenie, nosenie rúšok v priestoroch kina je však nevyhnutné (okrem doby konzumácie) a musíme dbať na dôkladnú dezinfekciu priestorov a dotykových plôch. Všetci naši zamestnanci nosia rúška alebo ochranné štíty a v prípade akýchkoľvek zdravotných ťažkostí nesmú nastúpiť do práce,“ priblížila situáciu v multiplexoch Lujza Kmeťová, marketingová špecialistka siete kín CINEMAX.

Pre Moju Kultúru sa vyjadril aj vedúci bratislavského kina Film Europe Adam Straka. Ten prezradil, že nakoľko sa bežné verejné projekcie robiť neoplatilo, prešlo sa na nový model. ,,Darí sa novému konceptu súkromných projekcií #spolusami, v rámci ktorého si môže skupina známych objednať kinosálu a vybrať si film z našej širokej ponuky. V tomto režime budeme pokračovať aj v najbližších týždňoch. Veríme, že tento režim nepostihne druhá vlna.“ Film Europe zároveň ešte v apríli prišlo pohotovo s vlastnou online videotékou Edisonline zameranou najmä na európske artové tituly.

Ako už bolo v texte spomenuté, s istou online alternatívou k zatvoreniu kín prišlo veľmi skoro aj Kino Lumière a ich projekt Kino doma bol pomerne úspešný. Zita Hosszúová však tvrdí, že aj keby sa opäť celoplošne zatvorili kiná a prešlo by sa na len na tieto projekcie, nie je to dlhodobo udržateľná alternatíva k prevádzke kina. Malo by teda skôr ísť len o akúsi doplnkovú, podpornú aktivitu. ,,Pevne veríme, že k celoplošnému zatvoreniu kín už nedôjde. Veríme, že disciplinovaným prístupom a dodržiavaním opatrení sa nám podarí prevádzku kín udržať.“

Podľa Hosszúovej v Kine Lumière mali v letných mesiacoch výbornú návštevnosť predstavenia realizované v spolupráci s Talianskym kultúrnym inštitútom – filmy Federica Felliniho premietané pri príležitosti jeho 100. výročia narodenia. Z distribučných titulov ju divácky potešili Šarlatán Agnieszky Holland, francúzsky film Raoul Taburin, dokumenty V sieti, Meky i Salto je kráľ. ,,Myslíme si však, že za normálnych okolností by tieto filmy dosiahli u nás v kine dvojnásobnú návštevnosť,“ dodala manažérka Kina Lumière.

A ako to je s návštevnosťou v kinách siete CINEMAX? Tá je podľa Kmeťovej do značnej miery závislá od filmových titulov. Po otvorení sa hrali prevažne staršie tituly z obdobia pred zatvorením kín, čo sa v kombinácií s obavami istej časti návštevníkov samozrejme odzrkadlilo aj na návštevnostiach. ,,Po prvých víkendoch sme však boli milo prekvapení, nakoľko sme čakali výrazne slabšie čísla. S príchodom návštevníkov začali do kín distribútori nasadzovať aj novšie tituly, ktoré s rozbehom pomohli, ako komédie Takmer dokonalé tajomstvá či 3Bobule.“

,,Posledné dni sme aj napriek očakávanej druhej vlne zaznamenali nárasty návštevností, ktoré prisudzujeme najmä silným titulom. Opatrnosť ľuďom teda nebráni v návšteve kín, skôr mení ich správanie v ňom. Niektorí napríklad vyhľadávajú predstavenia s menšou vyťaženosťou sály, iní sa vyhýbajú konzumácii, počas ktorej by museli mať dole rúška, prípadne viac preferujú bezhotovostné platby,“ uviedla pre Moju Kultúru Lujza Kmeťová a prezradila aj presné štatistiky.

,,Najvyššie návštevnosti sme zaznamenali skôr na väčších svetových tituloch, ktoré stavali na silných základoch – popularite režiséra, výpravnosti, zavedenej značke… Medzi najnavštevovanejšie filmy od otvorenia patria TENET populárneho režiséra Christophera Nolana s vyše 42 000 návštevníkmi za 2 týždne; pokračovanie knižného bestselleru After: Sľub s viac ako 38 000 návštevníkmi za 1 týždeň; či animovaný SCOOB!, ktorý doniesol obľúbené rozprávkové postavičky Scoobyho-Doo a Shaggyho na filmové plátna a prilákal takmer 57 000 návštevníkov za 7 týždňov. Úspech zaznamenala aj dráma Šarlatán či horor Démon zatratenia.“
Na záver tiež dodala, že pre kiná malo celoplošné zatvorenie veľmi negatívny dopad – či už z ekonomického alebo brandového hľadiska. ,,Od otvorenia sme sa snažili znovu získavať dôveru v kinopriemysel, ako zo strany divákov, tak zo strany komerčných klientov a partnerov. Opätovné zatvorenie by našu niekoľkomesačnú snahu zmarilo. Na druhú stranu, už vieme, že je možné túto dôveru opätovne získať, hoci to nie je jednoduchý proces.“

Martin Adam Pavlík
Zdroj foto: Scoob – Continental film, Tenet – Continental film, Meky – Magic Box, Salto je kráľ – ASFK

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno