Kým naši susedia v Česku sa môžu pýšiť, že túto legendu videli na pódiách už niekoľkokrát, v Slovenskom národnom divadle ho publikum uvidí premiérovo v unikátnej sólovej inscenácii BRODSKY / BARYSHNIKOV – 20. a 21. marca 2019. A túto celosvetovo známu a uznávanú baletnú ikonu si nesmiete nechať ujsť, pretože zažiť Baryšnikova naživo, to je zážitok na celý život.
Balet je jeden z umeleckých útvarov, ktorý dokáže spájať na pohľad nezlučiteľné elementy. Predstavuje poéziu bez slov, súlad rozmanitých vnemov – hudba je v balete s dokonalou harmóniou pohybovej kultúry, skrátka, je to čistá a zároveň komplikovaná krása, ktorá nepozná jazykové či národnostné bariéry. Emócie, ktoré dokáže tanečník baletom vyjadriť, dosahujú ideál. Je to zmysel pre krásu a kontrolu nad telom, ktorá predstavuje univerzálnu reč plnú nádhery. Je to symbióza emócií, rytmu, vášní a nesmrteľných príbehov, ktoré sa vryjú do srdca človeka tak hlboko, že v ňom zanechajú stopu navždy.
Život umelca je ako film
Baryšnikov, ktorý študoval na prestížnej akadémii ruského baletu Vaganovovej v Leningrade, sa snaží priblížiť „ľudskou rečou“ širšiemu obecenstvu. Balet predsa nemôže byť tajuplná a neznáma veličina, ktorá ľudí odrádza, práve naopak. V súčasnosti je považovaný za suverénne najlepšieho tanečníka našej doby. Samotný jeho život znie ako film. Po ukončení štúdií v Leningrade bol 5 rokov členom Kirovovho baletu (v súčasnosti známy pod názvom Mariinsky balet) v dnešnom Petrohrade. V roku 1974 sa mu podarilo emigrovať – v začiatkoch pôsobil v Kanade a neskôr na divadelných doskách v Amerike.
Vzácna ceny Emmy
Jeho baletná kariéra bola širokospektrálna. Vždy bola a je o nápade a kreativite, pritom si dokázal ako umelec v sebe udržať pokoru a zdravú mieru sebavedomia. Do tanečného umenia však dával všetko – celé svoje srdce aj dušu: „Nesnažím sa tancovať lepšie ako ostatní. Snažím sa tancovať lepšie ako ja sám,“ povedal raz Baryšnikov a v podstate týmito dvoma jednoduchými, zato čarovnými vetami povedal všetko. Okrem toho, že pôsobil v baletnom súbore The American Ballet Theatre a neskôr vystupoval v New york City Ballet, spoluvytváral televízne programy, medzi inými napríklad Baryshnikov at the White House či Baryshnikov on Broadway. Práve vďaka týmto divácky populárnym programom získal cenu Emmy.
Nominácia na Oscara
Okrajovo sa dotkol aj filmového umenia, ale len za podmienky, keď jeho herecká rola bola prepojená s tanečnou. Medzi filmami najviac vyniká snímka Nový začiatok, kde Baryšnikov stvárnil veľmi ťažkú úlohu v psychologickej dráme zo zákulisia baletu. Tomuto univerzálnemu, talentovanému umelcovi snímka priniesla v roku 1977 nomináciu na Oscara. Ešte väčšiu popularitu si získal vďaka filmu Biele noci, politickému thrilleru, kde hrá po boku špičkovej britskej herečky Helen Mirren. Mnohí televízni diváci si ho pamätajú ako neodolateľného zvodcu v seriáli Sex v meste.
Nielen ako tanečník, ale aj ako herec a človek je tento umelec výnimočný. Možno až šokujúco môže znieť pre niektorých tanečníkov jeho citát: „Nie je dôležité, ako vysoko dvíhaš nohy. Technika je o čistote a jednoduchosti.“
Štúdia ľudských tiel
Vlani Baryšnikov oslávil 70 rokov a pri tejto príležitosti bol v kinách uvedený tanečný film Priestor (The Place), v ktorom švédsky choreograf Mats Ek „spojil“ v tanci oslávenca so svojou celoživotnou múzou – Anou Lagunovou. Kritici sa o polhodinovom tanečnom duete dvoch výnimočných umelcov vyjadrujú ako o fascinujúcom koncerte dvoch veľkých tanečných osobností. V dobe nakrúcania tejto snímky mal Baryšnikov 61 rokov a jeho filmová partnerka bola o 7 rokov mladšia. Priestor možno nazvať aj akousi štúdiou ľudských tiel a kreácií majstrovských tanečníkov. Umelecká forma tohto dokumentárneho filmu má dramatický podtón a je určite jednou zo snímok, ktoré by si každý milovník baletu mal pozrieť.
Aj dnes je jeho život mimoriadne aktívny. Vedie nezávislú produkčnú spoločnosť v New Yorku BARYSHNIKOV PRODUCTIONS a poskytuje tak možnosti pre uplatnenie sa režisérov, choreografov a umelcov a ich projekty.
Emocionálna one-man-show
Do Bratislavy tento umelec zavíta so sólovou inscenáciou BRODSKY / BARYSHNIKOV. Prezentuje sa s ňou od roku 2018, kde s touto pozoruhodnou one-man-show absolvoval turné po Amerike. BRODSKY / BARYSHNIKOV je vytvorená na motívy poézie ruského básnika, nositeľa Nobelovej ceny Josifa Brodského.
Texty Brodského, ktoré znejú v jeho rodnej reči – ruštine (a predstavenie bude uvádzané so slovenskými titulkami), sú hlboké a doslova sršia emóciami. Michail Baryšnikov recituje tieto básne s obrovským zanietením, nakoľko okrem ich silnej výpovednej hodnoty, sú Baryšnikov a Brodskij veľmi blízki priatelia.
Režisérom a zároveň autorom námetu a scenára je lotyšský tvorca Alvis Hermanis, umelecký šéf Nového divadla v Rige. Inšpiroval ho osud Josifa Brodského, ruského básnika, ktorý napísal svoje prvé básne v šestnástich. Už ako 23-ročný bol autorom štyroch zväzkov básní, ktoré kolovali z iniciatívy Anny Achmatovovej v ruskom literárnom undergrounde. Odsúdili ho na päť rokov vyhnanstva, po roku ho Brežnev pod tlakom medzinárodnej verejnosti amnestoval. „Môj národ nepotrebuje moje telo, ale moja duša sa mu ešte zíde,“ napísal básnik Brodskij v liste Leonidovi Brežnevovi, keď v roku 1972 požiadal o vycestovanie zo Sovietskeho zväzu.
Svetová premiéra tejto inscenácie sa konala v októbri 2015 v Novom divadle v Rige, v rodisku Baryšnikova. Hra je okrem hlbokej emocionálnej sondy do ľudskej duše zároveň oslavou najväčšieho tanečného umelca našej doby Michaila Baryšnikova. Jeho monodráma spája poéziu slova s poéziou pohybu. Za každým jeho gestom sa skrýva tisíc pohybov, jeho minimalistický tanec odráža maximum emócií. Všestranný umelec recituje básne svojho priateľa, o ktorých napísal: „Je to poézia, ktorá ctí ľudský mozog, srdce a dôstojnosť.“
Zdroj foto: Janis Deinats