O násReklamaKontaktPartneri
Moja Kultúra

Samuelčíkov debut je skvostom klasickej gitary

Publikované dňa: 06 Jul 2017
Autor: Anna Weiss
Je študentom doktorandského štúdia a pod gesciou profesora Zsapku zbiera medzinárodné ceny a hrá s profesionálnymi orchestrami. Karol Samuelčík je v súčasnosti najlepším gitarovým umelcom mladej generácie.

Ak sa na domácej scéne objaví talentovaný hudobník, ešte to nemusí znamenať výhru. Keď však niekto od Boha dostane do vienka nedozerný cit pre hudbu, estetiku a v hudbe objaví vrchol „krásna“, pričom dokáže prostredníctvom nej rozprávať príbehy a pretaviť emócie do tónov – to už je hodné povšimnutia.

Takým je rozhodne nová, veľmi výrazná nádej gitarového umenia – Karol Samuelčík, ktorý otváral tohtoročný Gitarový festival J. K. Mertza. Tento mladučký interpret narodený v roku 1991 je mladý len vekom – jeho hra je vyspelá a porovnateľná so zrelými hudobníkmi, čo jednoznačne preukazuje aj jeho debutové CD, na ktoré si vybral skladby od Albéniza, Bacha a Asencia. Teda troch štýlovo a historicky odlišných skladateľov, pritom Samuelčíkova unikátnosť tkvie aj v tom, že dokázal verne interpretovať a najmä pochopiť, čo skladatelia mienili kompozíciou vypovedať. Teda dať hudbe tvár historickú štýlovú, pochopiť regionálnu osobitosť skladieb, ich poetiku a religiozitu. Jednoducho a prosto povedané – tento hudobník (na rozdiel od mnohých) nehrá noty, ale hudbu!!! Hudbu, ktorá hladí, buráca, vie byť nežná, temperamentná, clivá, tanečná, silne duchovná, komplikovaná a pritom jednoduchá...

Začnime však pekne po poriadku. Veľmi dobre zvolená dramaturgia – CD začína autorom, ktorého vyhľadávajú nielen samotní interpreti na klasickú gitaru, ale aj publikum. Jeho kompozície sú totiž veľmi vďačné, výrazovo pestré a pre španielsku gitaru sú príťažlivé vďaka charakteristickému španielskemu koloritu. Rodák z Katalánska prináša svojimi kompozíciami atmosférou príťažlivé príbehy, ktoré interpret musí pretaviť do hudby. Len potom dostávajú skutočný zmysel. Album začína cyklom Recuerdos de viaje, pričom jednotlivé kompozície majú čaro aj v pôvodnom klavírnom prevedení, ale ten výraz a temperament, ktorý im dáva gitara, akoby klavír nie celkom dokázal tak presvedčivo vystihnúť ako práve gitara. Prvá skladba Rumores de la caleta v podaní Samuelčíka je temperamentná a interpret dokázal skĺbiť presne to, čo je pri klasickej gitare také podstatné: nielen podčiarknuť španielsky kolorit, dať tónom presne tú farbu španielskych ľudových prvkov, ktoré skladba stelesňuje, ale zároveň ju zahrať s európskou gráciou a kultivovanosťou. A nech sa teraz neurazia všetci „slniečkári“ – je to naozaj myslené bez akéhokoľvek podtónu, ale excitovaný „cigánsky“ temperament v štýle dostihových pretekov dokáže dať hudbe aj samouk či pouličný muzikant, ale vyrozprávať hudbou príbeh (pretože autor v cykle hovorí o svojich spomienkach) a dať jej európsky punc interpretácie v podobe nádherných oblúkovitých fráz a precítenej dynamiky, to už chce pokročilú techniku. A tou Samuelčík disponuje. Okrem obrovskej dávky muzikality je totiž na svoj vek až neuveriteľne technicky vyspelý. Vie presne, kedy sa má o tón oprieť, kedy ho má nechať doznieť, kedy sa stíšiť do intimity a kedy naopak hrať naturálnejším spôsobom. Presne takto má vyzerať interpretácia, aby aj v tom najskeptickejšom poslucháčovi prebudila emóciu. Aj ďalšia – nádherne vyspievaná, romantická En la playa človeka odvedie preč z tohto sveta – nechá ho ovievať vánkom, položí ho do horúceho piesku, pričom nebude vnímať nič len šum mora. Samuelčík má tú „silu“ prerozprávať hudobným nástrojom príbeh, ktorý chcel skladateľ povedať. Presne ako v akejkoľvek symfonickej básni viete, kedy sa nachádzate v lese, kedy sa stala tragédia či dvaja ľudia si prejavujú lásku – aj v piesňach Albéniza cítite z hudby, kam chce autor poslucháča preniesť. A podarí sa to len za predpokladu, že interpret výrazovo zvládne každý jeden dynamický odtienok, výraz a tak dôležitú agogiku. Samuelčík sa s týmito výrazovými prostriedkami popasoval bravúrne, pritom sa mu podarilo zachovať aj zmienený španielsky kolorit. Aj ďalší cyklus tohto autora Suite espanola zachytáva typické hudobné charakteristiky jednotlivých regiónov Španielska. Rovnako v tomto prípade dokázal mladý interpret skĺbiť španielsku hudbu do vyššej umeleckej formy a dosiahnuť jednu podstatnú vec. Keď som sa raz skvelého skladateľa a pedagóga, no v prvom rade úžasného človeka Jevgenija Iršaia pýtala, ako si pamätá na svoj prvý kontakt s hudbou, odpovedal: „V Petrohrade k nám na návštevu chodili umelci a ako malý som rád počúval jedného klaviristu, ktorý mi vysvetlil, že hudbu môžeš hrať, ale aby bola naozaj hudbou, musíš dosiahnuť ten tón, ktorý môže mať len hudba. Je to všetko ukryté v tých tónoch.“ Jedným slovom emócia – a tú Samuelčík dokáže aj vďaka škole profesora Zsapku dostať z hudobného nástroja tak presvedčivo a precítene, že nemáte pochybnosti, že sa zrodil obrovský talent, ktorý má pred sebou veľkú kariéru.

Zo španielskych regiónov sa presunieme k barokovej hudbe. Mimochodom, ak sa spýtate jazzového hudobníka, ktorí skladatelia európskej hudby sú preňho inšpiráciou, odpovedia: Bach, Bach a do tretice, Bach... Rozhodne teda nemôže chýbať ani na tomto CD. Suita C mol BWV 997 sa začína Prelúdiom, pokračuje pekelne ťažkou Fúgou, tretia časť je Sarabanda a Suitu uzatvára kontrastná Gigue. Vynikajúco technicky zvládnutá kompozícia vypovedá aj o tom, že Samuelčík ako interpret rozumie aj starej hudbe, dokáže sa popasovať s technicky veľmi náročnou fugou, aby sa v nej nestratila melódia a zároveň dodržať základné princípy barokovej estetiky – ako napríklad terasovitá dynamika. Historici a estetici dnes vedú polemiky, či historická interpretácia starej hudby tak, ako je zaužívaná, je skutočne tým, čo majster Bach aj mienil. Často sa dokonca objavujú romantizujúce nahrávky, ktoré akoby s barokovou hudbou nemali nič spoločné, pritom sú však uchu lahodiace. Aj Samuelčík zvolil obdobný princíp – podarilo sa mu zachovať v interpretácii Bacha príchuť starého baroka, zároveň však vniesol do interpretácie aj precítenú agogiku, ale v rozumnej miere, aby neskĺzol do romantizmu. Osobité čaro Bachovi dáva aj akustika – CD nahrávali v Dvorane VŠMU, kde sa darí dosiahnuť prekrásne čistý, jasný až éterický zvuk, čo v tomto prípade suite veľmi prospelo.

A záver CD je naozaj majestátny – skladateľ a zároveň pedagóg harmónie a kompozície, rodák z Valencie Vicente Asencio, síce čerpal vo svojich kompozíciách z koloritu španielskej hudby, no obohatil ju o moderné harmonické postupy súčasnej hudby a rovnako forma skladieb je v mnohom komplikovanejšia ako vyššie zmieneného Albéniza. Medzi jeho najznámejšie skladby patrí Collectici intím. Päť samostatných, na pohľad odlišných kompozícií, spája premyslené puto. Prvá intímna Vyrovnanosť má v sebe záhadu, pokoj a zároveň v nej neustále pulzujúci rytmus v spodnej linke akoby chcel vypovedať niečo naliehavé. Samuelčík dômyselne graduje skladbu – tému rozvíja, melodiku dokáže priam kantilénovo vyspievať, pričom nezabúda na spomínanú pulzáciu. Dokáže pritom dosiahnuť veľmi peknú vyváženosť tónov, takže poslucháča v skladbe nič nevyrušuje. V ďalšej, nazvanej Radosť, síce pridávame na tempe a virtuozite, ale aj tak to nie je tradičná kompozícia. Moderné harmonické postupy a akoby samostatné motivické úseky z nej robia sprvu akoby meditáciu, až následne po vygradovaní, pocítime nával emócií. Aj túto časť vystihol mladý interpret veľmi rozumne a výrazovo presvedčivo. Po radosti prichádza Pokoj, v ktorom sa opätovne zahĺbime do ospanlivej nálady a zreteľne vnímame, aké vyvážené piano a pianissimo dokáže Samuelčík zahrať. Azda jedna z výrazovo najnáročnejších vecí, s akými sa hudobník môže stretnúť. Jeho dynamika je priam kúzelná – poslucháč si akosi podvedome musí spomenúť na profesora Jozefa Zsapku, pretože má pocit, akoby práve počúval jeho interpretáciu. Dynamické Potešenie uzatvára posledná časť skladby – Náhlenie. V závere akoby zúročil všetko – búrlivejšie pasáže striedajú v tempe pokojnejšie a azda najkrajšie je, keď sa kruh uzatvára a poslucháč sa navráti späť k téme, ktorá akoby sa zrazu vynorila a v pomerne komplikovanej a technicky náročnej kompozícii chcela pripomenúť zreteľnú a krásnu melódiu, ktorú definitívne uzavrie dynamický záver.

Ak ste ešte nepočuli Karola Samuelčíka, verte, že prichádzate o veľa. Tento interpret je totiž výnimočným zjavom, aký sa v našich pomeroch vyskytuje len zriedka. Je pravda, že vo svete klasickej hudby je preveľká konkurencia, ale treba priznať aj skutočnosť, že mnohí končia v šedom priemere napriek drine. Nemajú totiž to, čo sa naučiť nikdy nedá – spomínaný Iršaiov cit skombinovaný s usilovnosťou – skúste si to dať dokopy a vyjde Vám jedno meno – Karol Samuelčík.

 

Foto: karolsamuelcik.com

 

 

 



qwerty
10.07.2017 19:06
Trochu objektivnosti by nezaskodilo. Ziadna revolucia sa nekonala, ale... ak sa ma jednat o jedinca od Zsapku, tak to uz by sme mali byt vsetci z toho paf. Nabuduce bude snad lepsie.
ema
13.07.2017 10:51
jedinca od Zsapku? :) a to co je za výraz? Ziarlivost? Alebo konkurencia? Zda sa, ze ste z toho isteho prostredia. A vys ete vobec ten album poculi, ked hovorite o objektivnosti recenzie? Ja ano a podla mna je vsetko, co je na to CD, pravdive aj v clanku.
ad qwerty
13.07.2017 11:49
Ach Bože, zase nejaký nedocenený gitarista, čo učí v zaprdenej ZUŠke a nikdy sa nedostane na svetové pódiá ako Samuelčík? smutné... toľká závisť a nenávisť... tak sa pozrite, čo napísal zahraničný profesor: Prof. József Eötvös ArtD. “... Počúvaním CD Karola Samuelčíka môžeme povedať, že je jeden z najexpresívnejších talentov jeho generácie. S veľkým technickým nadhľadom nás necháva zabudnúť na technické náročnosti diel, aby sme si mohli vychutnať plynulý a energetický hudobný prejav. Jeho interpretácia chráni estetický charakter každého skladateľa, podčiarkujúc brilantnosť, rozvinutosť a lyrickosť španielskej hudby, tak ako bohatú polyfóniu a hĺbku hudby Bacha. ...
Anna
13.07.2017 22:17
Povedzte mi prosim v com konkretne vidite neobjektivnost. Stojim si za kazdou jednou vetou, ktoru som napisala. Alr ak len silou mocou tuzite kritizovat, je to smutne. Ak mate argumenty, rada s Vami budem diskutovat. Vdaka. Autorka clanku.
JozefDlabač
18.07.2017 00:50
Pani Weiss, ako veľmi sa Vám tento mladý muž páči? Ste na blond mladých mužov? Priťahuje Vás? Počul som ho hrať pred asi 2 rokmi a je naozaj pravda, že je azda najšikovnejší mladý gitarista, čo som počul zo Slovenska...ale pani Weiss, Vaše slová znejú ako zaľubený výlev teen-agerky...
autorka ad Jozef Dlabač
18.07.2017 09:57
Asi Vás sklamem, ale do žiadneho interpreta som sa nikdy, ani len platonicky nezamilovala, nikdy som žiadneho interpreta ani týmto spôsobom nevnímala, hodnotila som výlučne vždy výkon interpreta na pódiu/CD. Pripadá mi to naozaj neprofesionálne ak sa také niečo stane. Ubezpečujem Vás, že ste na omyle. Uveďte mi prosím príklad, ktoré vyjadrenie svedčí v prospech Vášho tvrdenia, ktoré mne osobne pripadá totálne absurdne... Ak teda píšete, že Samuelšík je šikovný gitarista, v čom konkrétne sa Vám tá recenzia nezdá správna?
ad Jozef Dlabač
18.07.2017 10:08
ak dovolíte, ešte uvádzam príklady ostatných recenzií, podľa Vás sú pozitívne hodnotenia interpretačného umenia známkou, že sa autor článku do interpreta zamiluje? Tak potom asi všetci, vrátane špičkových gitarových umelcov - žien aj mužov, sa do tohto mladého interpreta zamillovalo. Nech sa páči pár príkladov: napriek jeho mladému veku je výnimočný, veľmi muzikálny so silnou perspektívou do budúcnosti.“ Arturo Zeballos Alebo aj Prof. József Eötvös ArtD.sa podľa Vašich prazvláštnych kritérií zamiloval, keď ho hodnotí pozitívne? “... Počúvaním CD Karola Samuelčíka môžeme povedať, že je jeden z najexpresívnejších talentov jeho generácie. S veľkým technickým nadhľadom nás necháva zabudnúť na technické náročnosti diel, aby sme si mohli vychutnať plynulý a energetický hudobný prejav. Jeho interpretácia chráni estetický charakter každého skladateľa, podčiarkujúc brilantnosť, rozvinutosť a lyrickosť španielskej hudby, tak ako bohatú polyfóniu a hĺbku hudby Bacha. ...
Napíšte svoj názor

Meno:

Komentár:

Zadajte text z obrázka: captcha
Text je neviditeľný

Enter your text here:

KAMILA ŠTANCLOVÁ - KABARET POKRAČUJE
KAMILA ŠTANCLOVÁ - KABARET POKRAČUJE
viac...
Lehotského Nina je hĺbkovou sondou do detskej duše
Lehotského Nina je hĺbkovou sondou do detskej ...
viac...
Ninu uvedú osobne tvorcovia a herci na turné po regiónoch
Ninu uvedú osobne tvorcovia a herci na turné po ...
viac...

Hľadáme